افزایش ۴۳ درصدی بارش ها درسال زراعی جاری پرشدن ۱۰ سد و افزون بر ۸۷۰ تالاب و آببندان مازندران و ابدار شدن ۲۰ هزار چشمه را به دنبال داشت و این مساله پیش زمینه ای برای خداحافظی این خطه شمال کشور حداقل در یک پروسه زمانی کوتاه مدت از خشکسالی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، از اغاز سال زراعی جاری تاکنون حدود ۶۶۰ میلمتر باران در مازندران بارید که نسبت به مدت مشابه سال قبل باران حدود ۴۳ درصد بیشتر شد.
رشد باران بهاری در مازندران به عنوان قطب برنجکاری درکشور که حدود ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی را زیر کشت این محصول آببر دارد، باعث شده تا اکثر مزارع بدون بهره گیری از آب رودخانه و یا کانال آبرسان سد به صورت خودجوش آبدار شوند و زمینه برای کشت نشاء پس از آماده سازی فراهم شود.
این در حالیست که در سال زراعی گذشته طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی مازندران به دلیل خشکسالی حدود ۱۳ هزار هکتار از اراضی شالیزاری زیر کشت قرار نرفت و دست کشاورزان از محصول برنج خالی شد.
*** خداحافظی موقت با خشکسالی
رییس سازمان هوا شناسی مازندران با اشاره به اینکه میزان کل بارندگی سال زراعی دوره اماری بلند مدت استان ۶۵۱ میلیمتر بود افزود: رسیدن مازندران به سقف بارندگی سال زراعی ان هم ۵ ماه زودتر می تواند استان را حداقل برای سال ۹۸ از مسیر خشکسالی خارج کند.
محمدرضا رضوی در گفت وگو با ایرنا همچنین اعلام کرد: میزان بارش باران در هفت ماه سال زراعی جاری نسبت مدت مشابه سال زراعی سال گذشته نیز رشد ۴۳ درصدی را تجربه کرد.
به گفته مدیرکل هواشناسی مازندران بارندگی در سه شهرستان استان از مرز هزار میلیمتر هم گذشت که به ترتیب شامل شهرستان عباس آباد با یک هزار و ۱۷۹ میلیمتر، رامسر با یکهزار و ۱۱۱میلیمتر و تنکابن با یک هزار و ۳۱ میلیمتر بود.
علاوه بر این رضوی گفت که تمامی ایستگاههای هواشناسی استان مازندران در سال زراعی جاری افزایش هفت تا ۸۸ درصدی بارندگی را تجربه کردند که کمترین شهرستان نوشهر و بیشترین نیز گلوگاه است.
** افزایش ۱۶۹ درصدی بارندگی فروردین در مازندران
مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه به صورت نقطه ای و میانگین فروردین امسال حدود ۹۱ میلیمتر بارندگی در ایستگاههای هواشناسی استان ثبت شد، افزود: این میزان نسبت به فروردین سال گذشته افزایش ۱۶۹ درصدی را نشان می دهد.
رضوی با بیان اینکه میزان بارندگی فروردین مازندران در دوره آماری بلند مدت نیز ۴۷ میلیمتر است، گفت: میزان بارندگی فروردین امسال نسبت به دوره آماری بلند مدت نیز رشد ۹۱ درصدی را تجربه کرد.
وی اعلام کرد: بیشترین میزان بارندگی فروردین ماه سال جاری استان در رامسر با ۲۰۷ میلیمتر و کمترین نیز بندر امیر آباد با ۳۵ میلیمتر بود.
*** گم شدن رد پای خشکسالی حداقل در یک پروسه کوتاه مدت
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای مازندران می گوید: باران های سال زراعی جاری باعث بالا آمدن سطح آب زیرزمینی به خصوص در ۲ دشت بحرانی در این خطه شمال کشور شد.
سید جمال موسوی گفت: علاوه بر این ۱۰ سد این استان که جمعا حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری دارند، برای نخستین بار پس از حدود ۶ سال پر و برخی نیز سرریز شده است.
وی پر شدن حدود ۸۰۰ آببندان، آبدار شدن حدود ۲۰ هزار حلقه چشمه های طبیعی در داخل جنگل ها و مراتع را از مزیت های بارش های باران بهاری با وجود برخی خسارت ها به مردم و تاسیسات زیربنایی دانست.
موسوی افزود: پیش بینی می شود که ما حداقل اگر در یک پروسه زمانی کوتاه مدت سه تا پنج ساله با تداوم کاهش بارش ها روبرو شویم کمتر با خشکسالی مواجه خواهیم شد و مدیریت بهینه مصرف می تواند ما را بیش از این مدت از خشکسالی مفرط نجات دهد.