لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا برای جلوگیری از ارسال کمک‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان ایران اظهار کرد: رئیس هلال احمر اعلام کرد علی‌رغم اینکه خیلی‌ها اعلام داوطلبی کردند، هیچ گونه کمک نقدی را نتوانستند از طریق بانکی پرداخت کنند؛ این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تخلف بزرگی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در حوزه حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه هم نقض قواعد کلی حقوق بین‌الملل بوده و همچنین به نظر من آشکارا نقض دستور موقت دادگاه دادگستری بین‌المللی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین از نظر نقض دستور موقت دادگاه دادگستری بین‌المللی جداگانه اقدام به عمل آمده است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: از نظر اینکه خسارات باید مشخص شود، دادخواست کلی در دادگاه مطرح است و هم بخش‌های قابل توجهی از آن مبنای دعوای مسئولیت مدنی است که پیگیری خواهد شد. اقداماتی هم از باب خسارات در دعوای مسئولیت مدنی مستقل و هم در دادخواست دادگاه بین‌المللی قابل پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: فراتر از آن نقض دستور موقتی است که قبلاً صادر شده و آمریکا را در رابطه با ایجاد مانع برای مسائل مربوط به غذا و اقلام کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، اقلام و خدمات هوایی که در ادامه اش هم آمده کلیه خدمات بانکی مربوط به آنها جز این بخش است، نهی کرده است؛ این موارد به صورت جداگانه قابل پیگیری است.

منبع: ایسنا