رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که پرداخت کمک های بلاعوض به کشاورزان سیلزده استان از امروز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیلابی که در روزهای آخر سال ۹۷ مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن طی روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد، بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف خسارت زد ولی بیشترین آن بر اساس اعلام مسئولان مربوط به بخش کشاورزی بوده است.
عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی، از بین رفتن خزانه های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.
همچنین سیلاب و طغیان رودخانه های مرکزی و شرقی استان از جمله بابلرود، تلار قائمشهر ، نکارود و تجن ساری حدود ۹۱ هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی مناطق شرقی و مرکزی را به زیر آب برد و به انواع کشاورزی برنج ، باغ های کیوی و مرکبات ، توت فرنگی ، گندم ، جو و سویا از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد.
عزیزالله شهیدی فر روز دوشنبه در نشست خبری ستاد باز سازی مناطق سیلزده در محل سالن استانداری مازندران در ساری گفت که دولت ۱۵۸ میلیارد تومان کمک بلاعوض به بخش کشاورزی سیلزده استان تخصیص داده که از این مبلغ ۷۹میلیارد تومان به حساب استان واریز شده است،
وی افزود : تا کنون پرونده پرداخت ۱۰ هزار بهره بردار سیلزده بخش های مختلف کشاورزی استان تکمیل شد که برای جبران خسارت کمک بلاعوض و تسهیلات کم بهره دریافت می کنند.
شهیدی فر با اعلام این که ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصدی بخش کشاورزی مازندران نیز توسط بانک های عامل کشاورزی ، ملی ، ملت ، صادرات و تجارت آماده پرداخت است، گفت : ۵۰۰ نفر از کارشناسان پهنه کشاورزی مستقر در مراکز خدمات کشاورزی بخش های مختلف استان همچنان در حال بررسی میزان خسارت ها در مناطق سیلزده هستند.
وی از کشاورزان خواست تا توصیه کارشناسان کشاورزی را جدی گرفته و با همکاری آنان علاوه بر تکمیل پرونده جبران خسارت ، زمین های کشاورزی را به بهترین روش بازگردانند.
** پرداخت ۲۰ میلیارد تومانی بیمه کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از پرداخت ۱۰ میلیارد تومان خسارت از سوی صندوق بیمه کشاورزی استان به کشاورزان خبر داد.
وی میزان خسارت این بخش را هم ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که بقیه نیز با تکمیل پرونده و اتمام کارشناسی پرداخت خواهد شد.
شهیدی فر از کم توجهی کشاورزان مازندران به بیمه زمین و محصولات کشاورزی انتقاد کرد و افزود : فاصله کشاورزان با بیمه کشاورزی زیاد است و به نوعی آنها با بیمه قهر هستند ، در حالی که بیمه تضمین تولید یکی از بسته های حمایتی دولت از بخش کشاورزی است.
وی توضیح داد: این بیمه حمایتی بی اعتمادی را از کشاورز دور خواهد کرد و امیدواریم کشاورزان به این نوع بیمه رقبت نشان بدهند.
این مسئول از تمامی کشاورزان مازندرانی خواست تا نسبت به بیمه تضمین تولید اقدام کنند زیرا این بیمه می تواند بسیاری از مشکلات مردم را مرتفع کند.
** سال پربرکت کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین آخرین وضعیت کشت برنج در استان را تشریح کرد و گفت که تا کنون ۸۵درصد خزانه گیری شالی در استان انجام شده است و بقیه هم تا پایان هفته آینده انجام می شود.
وی با بیان اینکه خزانه شالی حدود ۳۰ هزار هکتار از شالیزاری های استان دچار خسارت صد درصدی شده است ، افزود : طبق مصوبه دولت خسارت خزانه شالی برای هر هکتار ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض است.
شهیدی فر توضیح داد: با توجه به اینکه زمان کافی برای انجام دوباره خزانه شالی پس از سیل وجود داشته است و همچنان در حال انجام است، مشکلی در زراعت برنج وجود ندارد.
وی یکی از تبعات مثبت سیل و سیلاب اخیر را رفع مشکل خشکسالی و تهدید کشت برنج در استان برای سال زراعی جاری برشمرد و گفت : محدودیت و خط قرمزی در کشت برنج استان بر خلاف سال قبل وجود و به طور واقعی امسال سطح زیر کشت شالی در مازندران تا ۱۰ هزار هکتار نسبت به سال قبل افزایش می یابد.
شهیدی فر افزود : پارسال حدود هشت هزار هکتار از زمین های شرق مازندران به دلیل کمبود آب بویژه کاهش ۷۰ درصدی ذخیره آب پشت سد شهید رجایی ساری زیر کشت برنج نرفته بود و حدود ۲ هزار هکتار از زمین های شالیزاری این منطقه هم پس از نشا کاری به دلیل خشکسالی به مرحله رشد و برداشت نرسیده بود که امسال تمامی این زمین ها به کشت بازگشته است .
وی با بیان اینکه به طور یقین با توجه به وضعیت مناسب آب کشت رقم پرمحصول کیفی از جمله فجر و شیرودی امسال بیشتر می شود، گفت: کشت دوباره به ۲ روش رتون و نشاء مجدد نیز امسال افزایش چشم گیری خواهد داشت.
پارسال حدود ۲۵ هزار هکتار از زمین های شالیزاری مازندران دوباره نشاکاری و ۳۵ هزار هکتار نیز به روش ‘ دونوچ ‘ یا پرورش ساقه شالی کشت شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از افزایش کشت مکانیزه از ۵۲ هزار هکتار به حدود ۶۰ هزار هکتار در سال جاری خبر داد و گفت که امسال تعداد بانک نشا نیز از ۸۰ واحد به ۸۵ واحد افزایش یافته است.
در حال حاضر شالیکاران حوزه آبریز هراز مازندران در حال نشاکاری و کشاورزان بخش های مرکزی و شرقی استان نیز مشغول آب تخت کردن و خزانه گیری نشا برنج هستند.
** خسارت سیل به باغداری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین با اعلام این که حدود ۱۸ هزار هکتار از باغ های استان در سیل اخیر خسارت دید ، توضیح داد : کمتر از یک درصد از باغات مرکبات سیلزده دچار خسارت صددرصدی شده است و بقیه با خارج کردن گل و لای دوباره احیاء می شوند.
شهیدی فر با بیان اینکه بیشتر باغات خسارت دیده مربوط به سیاه ریشه های هلو و شلیل در دشت و جلگه مناطق شرقی استان است، ادامه داد: وضعیت باغات سیاه ریشه شامل گیلاس ، گردو ، آلبالو و سیب مناسب و از باردهی و شکوفه دهی مناسبی برخوردارند.