هفت راس قوچ و میش درارتفاعات بلده در شهرستان نور در غرب مازندران به دلیل نامعلومی تلف شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تلف شدن هفت راس قوچ و میش در ارتفاعات بلده در شهرستان نور و یک راس شوکا( گوزن کوچک بومی) در پارک ملی پابند در شرق مازندران، پس از سیل و برف فروردین ماه علاقه مندان محیط زیست را نگران کرد.
اداره حیات وحش محیط زیست مازندران پس از آگاهی از تلف شدن این تعداد جانوران وحشی تحت حفاظت برای جلوگیری از انتشار احتمالی بیماری نسبت دفن اصولی آن اقدام کرد و نمونه هایی از این جانوران را برای کشف علت مرگ و میر به آزمایشگاه ارسال کرد.
*** سرما متهم اول مرگ و میر
رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران دلیل اولیه مرگ و میر هشت راس قوچ و میش و شوکا را در ارتفاعات بلده و پارک ملی پابند را سرمازدگی ناشی از بارش شدید باران و برف در کاهش دما در اوایل فروردین ماه بیان کرد.
کوروس ربیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای اطمینان بخشی از عدم تلف شدن این حیوانات براثر بیماری، نمونه های از آنها برای بررسی به آزمایشگاه فنی دامپزشکی ارسال شده است.
وی افزود: علاوه بر آن با کمک مردم منطقه نسبت به دفن اصولی لاشه حیوانات تلف شده اقدام شد تا از انتشار احتمالی بیماری جلوگیری شود.
***قوچ اوریال Ovis orientalis arkal
قوچ و میش هایی که در ارتفاعات مازندران زندگی می کنند از نوع اوریال بزرگ ترین قوچ میش های ایران محسوب می شوند که نرها شاخ‌های بلند و حلزونی شکل دارند که به طرف پهلوی صورت و روبه جلو خمیدگی دارد.
ماده ها شاخ‌های کوتاهی دارند و از ویژگی‌های دیگر این قوچ‌ها وجود موهای بلند و سفید رنگی در ناحیه زیر گردن و سینه است. موهای پشت در تابستان کوتاه به رنگ زرد شنی و در زمستان بلند و قهوه‌ای رنگ است. زیر شکم و کفل‌ها سفیدند و طول سروتنه حدود ۱۵۰ سانتی‌متر، دم۱۵ سانتی‌متر، ارتفاع ۱۰۰ سانتی‌متر، وزن ۲۵ تا ۸۵ کیلوگرم می رسد و از نظر پراکندگی درنواحی مرزی واقع در شرق و شمال خراسان تا مناطق کوهستانی استان‌های سمنان و مازندران است و درحال حاضر بیشترین تعداد قوچ‌اوریال در پارک ملی تندوره و پارک ملی گلستان وجود دارد.
در چند روز گذشته تلف شدن ۱۶۰ راس قوچ و میش اوریال از پارک ملی گلستان نیز گزارش شده است.