بر اساس آخرین آمار ستاد خدمات سفر مازندران ، طی تعطیلات نوروز ۹۸ حدود ۲۱۳ هزار نفر شب اقامت در مجموعه اقامتی آموزش و پرورش ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران هر ساله یکی از جذاب ترین مقصدهای مسافرت نوروزی است که سبب می شود تا بخشی از این مسافران به خاطر کمبود اقامتگاههای رسمی مانند هتل و مسافرخانه و گرانی ویلاهای اجاره ای ، در مدارس اقامت کنند.
در تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۷ در مجموع ۴۰۶ هزار و ۵۹۰ نفر شب در مدارس مازندران اقامت کرده بودند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش مازندران روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲۷ اسفند سال گذشته تا پایان روز ۱۳ فروردین، ۷۱ هزار و ۲۲۳ نفر در قالب ۱۹ هزار و ۷۸۵ خانواده در مجموعه های اقامتی آموزش و پرورش مازندران اسکان یافتند.
آمار اسکان گردشگری بر اساس ‘ نفر شب اقامت’ تعیین می شود و برای هر فرد به طور میانگین سه شب اقامت منظور می شود.
مهدی عابدی افزود : این تعداد مسافر که بر اساس دستور العمل همگی فرهنگی یا از بستگان درجه یک فرهنگیان بودند، در مدارس، پردیس ، اردوگاه و خانه های معلم های آموزش و پرورش استان اسکان داده شدند.
وی گفت : امسال ۳۸۸ مدرسه با سه هزار و ۳۸ کلاس درس به همراه ۳۹ پایگاه که شامل خانه معلم و اردوگاه است میزبان مسافران نوروزی مازندران بودند.
معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین به کاهش میزان اسکان نوروزی فرهنگیان اشاره کرد و گفت : یکی از عوامل این کاهش سیلاب ایام عید بود ، اما مهم ترین عامل کاهش مدرسه خوابی ، افزایش کیفیت اقامتگاههای گردشگری استان و تمایل بیشتری فرهنگیان به اقامت در این اماکن و همچنین هدفمند شدن سفر و گردشگری بوده است.
عابدی مدرسه خوابی را تنها در شرایط اضطراری پذیرفتنی دانست و افزود : آموزش و پرورش از کاهش اسکان مدارس و حرکت همه به سوی گردشگری صنعتی و با کیفیت حمایت می کند.
مازندران از ۲۶ اسفند ماه سال گذشته درگیر بارندگی شدید و سیل و سیلاب در مناطق جلگه و برف سنگین در مناطق کوهستانی شد که تبعاتش همچنان ادامه دارد.
سیلاب و برف بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف از جمله بیش از ۸۰ مدرسه خسارت زد.
با این وصف در تعطیلات نوروزی جاری بر اساس آمار ستاد خدمات سفر بیش از ۱۵ میلیون نفر شب اقامت گردشگر در مازندران ثبت شد.