معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران:

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه حضور در طبیعت و مهم‌تر از آن احترام به طبیعت از پیشینیان به ارث رسیده است؛ گفت: روز طبیعت روزی برای احترام به محیط زیست، احترام به خود و احترام به پیشینیان است.

 

مهران حسنی، با بیان اینکه مازندران باتوجه به گستردگی موجود یعنی از گلوگاه تا رامسر می‌تواند برای گذران روز طبیعت مناسب باشد؛ هر منطقه از این کهن‌دیار را دارای طبیعت زیبا و بکر در ساحل و جلگه و کوهستان عنوان کرد که فریبایی‌های خاص خود را دارد و برای مسافران نیز لذت‌بخش است.

طبیعت گرد مسئول باشیم

وی با مد نظر قرار دادن واژه طبیعت‌گردی و ضرروت توجه به این موضوع، معتقد است که خیلی از دوستان به طبیعت می‌روند و عنوان «طبیعت‌گرد» را بر روی خود می‌گذارند در حالی‌که طبیعت‌گردی گردشگری مسئول در طبیعت با حفظ محیط زیست است، لذا افرادی که به طبیعت می‌روند حتماً به‌عنوان یک «طبیعت‌گردِ مسئول» از نعمت‌های بی‌منت خدادادی استفاده کنند.

این کارشناس گردشگری اظهار می‌دارد: عبارت معروفی‌است که می‌گوید: «از طبیعت استفاده کنید و جز عکس از آن چیزی دیگری نگیرید»، این جمله تلنگری برای همه آنهایی است که روز طبیعت به دل طبیعت می‌روند و با رفتار خود طبیعت را خدشه‌دار می‌سازند.

حسنی گریزی به طرح «مازندران پاک» که از سوی استاندار مازندران مطرح شد و هدف این بود که این استان را برای یک‌سال پاک نگه داشته باشیم تا برای همیشه پاکیزه بماند، اظهار می‌دارد: بسیار واضح است که نباید زباله را در طبیعت رها کنیم، پاک نگه‌داشتن محیط زیست کار سختی نیست و کافی‌است بخواهیم، اگر طرح مازندران پاک کاملاً اجرا شود می‌توانیم فرهنگ عالی زیست‌محیطی را به جامعه تعمیم می‌دهیم.

بهار مازندران طراوت و زیبایی خاصی دارد

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با بیان اینکه در روز ۱۳ نوروز بارش پراکنده باران را در استان داریم و باید از آن لذت برد، اظهار می‌دارد: بهار مازندران طراوت و زیبایی خاص خود را دارد اما مراکزی هست که بشود هم باران را دید و هم از طبیعت استفاده کرد؛ مراکز تفریحی و رفاهی به‌ویژه در حوزه میانی، مرکزی و غرب استان وجود دارد که می‌توان از آنها بهره گرفت.(بسته‌های فرهنگی که در ورودی شهرستان‌ها از طریق کمپ‌ها توزیع می‌شود، آدرس اقامتگاه‌ها و مجتمع‌های رفاهی آمده است).

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در روز طبیعت بارش‌های پراکنده‌ای را در استان داریم، می‌افزاید: با اداره‌کل هواشناسی مازندران روزانه در ارتباط هستیم و گزارش‌ها مبنی بر این است که بارش‌ها در حدی نخواهد بود که طبیعت‌گردی را مختل کند.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه باران هدیه زیبای خدا در هوای بهاری است و باید از آن استفاده کنیم، می‌گوید: ظرفیت‌های معدود اسکان را در حوزه جنگل‌ها داریم که همان اقامتگاه‌های بوم‌گردی است،  استفاده از این ظرفیت‌ها تجدید خاطره‌ای به گذشته است، سرو غذاهای محلی، دیدن صنایع دستی، تماشای طبیعت زیبا و اقامت در کلبه‌هایی با معماری سنتی برای هر مسافری ارزشمند و خاطره‌انگیز است به‌طوری که تعدادی از گردشگران به مشتریان ثابت تبدیل شده‌اند.

احترام به طبیعت از پیشینیان به ارث رسیده است

وی درباره فلسفه روز ۱۳ نوروز به این نکته اشاره دارد که مشخصاً مردم ایران با توجه به فرهنگی برجای مانده از پیشینیان در پایان روزهایی که به‌عنوان روزهای عید بوده و دید و بازدید و صله‌رحم‎هایی که به‌وجود آورده است؛ روزی را به دل طبیعت می‌رفتند و با آن انس می‌گرفتند.

حسنی می‌افزاید: حضور در طبیعت و مهم‌تر از آن احترام به طبیعت از پیشینیان به ارث رسیده است؛ طبیعتی که در مازندران وجود دارد معدود است و باید از آن به‌نحو شایسته استفاده کرد، تجدید این طبیعت سال‌های سال به درازا خواهد کشید؛ اگر منابع طبیعی از بین برود باید وقت و زمان بسیاری صرف شود لذا روز طبیعت روزی برای احترام به محیط زیست، احترام به خود و احترام به پیشینیان است

وی در پایان با بیان اینکه صحبت‌های زیادی درباره توسعه پایدار گفته می‌شود اما توسعه پایدار به زبان ساده این است که «دیگران کشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند»؛ توسعه پایدار را مفهومی دانست که توجه به آینده و حفظ منابع طبیعی را در دل خود دارد.

فارس