سیف الله فرزانه:

با توجه به پیشینه بسیار کهن که بر اساس مطالعات باستان شناسی قدمت آن به یکصد هزار سال پیش بینی کرده اند و همینطور زندگی گروه های اولیه در غارها در دوره نوسنگی و پس از آن، ایجاد روستاهای نخستین در مازندران و سیر تحولی تا دوره شهرنشینی و دولت شهرها، همه و همه مازندران را به عنوان یک استان مهم در بخش میراث فرهنگی مورد توجه قرار داده است.

اما آنچه که مهم است تمام توجهات دولت در بخش میراث فرهنگی در گذشته، به سمت حفظ آثار تاریخی و نگهداری آن بدون استفاده و تغییر کاربری های جدید با نیازهای امروز جامعه بود و این امر اگرچه به عنوان یک وظیفه ذاتی سازمان و اجرای قانون دولت، مهم است ولی با توجه به رویکرد نوین کشورهای دارای تمدن به مقوله میراث فرهنگی، به نظر می رسد که باید علاوه بر حفظ، احیا و مرمت آثار تاریخی، شرایط مناسبی را برای استفاده عموم مردم از این ظرفیت ها فراهم کنیم و این امر باعث آشتی بیشتر مردم با مواریث کهن در حفظ و حراست آن می شود و دغدغه دولت به نسبت در مورد آثاری که دارای تغییر کاربری شدند کمتر است.

اگرچه در این خصوص، هنوز آماتور هستیم و باید به این موضوع بیشتر توجه کرده و بیشتر تلاش کنیم برای حساسیت در استفاده از ظرفیت مضاعف میراث فرهنگی؛ ولی این امردلیل بر عدم استفاده از ظرفیت های فرهنگی مخصوصا ظرفیت معماری و بافت های شهری نباید باشد.

به همین خاطر مازندران با داشتن آثاری در موضوعات قلعه ها، کاخ ها، بناهای تاریخی، تکایا، خانه های قدیمی، بافت های کهن و سایت های باستان شناسی با توجه به اینکه به عنوان یک استان مهم در بحث سفرهای داخلی است ومیراث فرهنگی می تواند نقش مهمی برای درآمد زایی و ایجاد اشتغال ایفا کند

ما باید امسال برای ظرفیت سازی جدید در حوزه صنعت گردشگری و هویت سازی در بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی، متناسب با برنامه چشم انداز های استان، از ظرفیت های میراث فرهنگی به صورت دقیق استفاده کنیم.

در بخش گردشگری فرهنگی  و در حوزه اکوتوریسم، به طور مثال قلعه ها که در مناطق کوهستانی قرار گرفته شده می تواند زمینه ساز توجه بیشتر به مقولات مغفول مانده گردشگری استان باشد.

غارهای طبیعی و تاریخی که به عنوان ظرفیت میراثی ما محسوب می شود کمتر در این سال ها مورد توجه بوده و هر پدیده با برنامه ریزی دقیق و علمی می تواند علاوه بر ماندگاری، ایجاد چند شغل و شرایط درآمدزایی را برای منطقه و بومیان فراهم کند.

از آنجا که گردشگری صنعت پیچیده و چند وجهی است ایجاد مقصدهای جدید با نگاه فرهنگی می تواند، جوامع بومی را درگیر فعالیت هایی کند که باعث زنده ماندن و بقای روستاها و عدم مهاجرت روستانشینان شود.

در سال جدید ظرفیت های میراث مادی و میراث معنوی به همراه ظرفیت های میراث طبیعی از دیگر اولویت های برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای دستیابی به یک صنعت درآمدزا و متنوع در استان خواهد بود که انشاءالله با شروع این رویکرد در سال ۹۸ و در یک برنامه ریزی ۲ ساله، وارد فاز درآمدزایی در این بخش از صنعت گردشگری خواهیم شد.