سیف الله فرزانه:

مازندران با دارا بودن پنج نشان جغرافیایی در حوزه صنایع دستی، دریافت ۴۸ مهر اصالت ملی و ۱۲ مهر اصالت بین المللی (یونسکو) از استان ها یپیشتاز، مهم و تاثیرگذار در صنایع دستی کشور است.

جغرافیای طبیعی، تنوع فرهنگی و مواد اولیه قابل دسترس و مورد نیاز جوامع تولید کننده، باعث شده که صنایع دستی مازندران از دوران نوسنگی یعنی از هفت هزار سال قبل تاکنون، روند تحولی را طی کند و روستاهای بزرگ و سلسله مراتبی از ظرفیت های زیاد این صنعت در توسعه استفاده کند.

همچنین شهرنشینی فرهیخته مازندران که از چهار هزار سال قبل شروع شده عمدتا با ایجاد صنایع دستی در زندگی اجتماعی و هنرهای سنتی در بافت معماری، استفاده گسترده کرده است.

به طور طبیعی وقتی که زندگی اجتماعی تحول پیدا می کند و جوامع شهرنشین دارای پایگاه اقتصادی مختلف می شوند استفاده از اقلام که می تواند صنایع دستی باشد باعث تعیین جایگاه این افراد در بافت اجتماعی شود و به همین نسبت، نیازهای جامعه دامپرور، کشاورز و شهرنشین اولیه، تولید انبوه این صنعت را رقم زده است.

همچنین صنایع دستی و هنرهای سنتی در این روند تکمیل و متنوع شدند.

در عصر معاصر، تفکر همگرایی فرهنگی بدون قلمروهای سیاسی و جغرافیایی باعث توسعه بیشتر صنایع دستی و هنرهای سنتی در جهان امروز شده و نیاز زندگی مدرنیته در جهان امروز، توسعه این صنعت را رونق بخشیده است.

امروز روستاهایی که جایگاه اصلی مواد خام محسوب شده و تولید کننده صنایع دستی در گذشته بودند با روند مهاجرت، این صنعت دچار مخاطره شده و الگوهای مناسب و ترکیبی که عمدتا باید بر اساس هویت های فرهنگی و پویایی اقتصاد روستایی باشد مجددا روستاها را محور تولید صنایع دستی و شهرها را محور هنرهای سنتی کرده است.

خوشبختانه امروز، صادرات صنایع دستی و برخی اقلام هنرهای سنتی به خارج از کشور و همینطور نمایشگاه های ملی و منطقه ای، بازارچه های دائمی و فصلی و فروشگاه های صنایع دستی به سرعت جایگاه خود را در جوامع مدرن ایران باز کرده است و هنرمندان باید متناسب با نیازجامعه امروزی به تولید این هنر بپردازند و این بخش باید فعال تر عمل کند و بتوانیم بعضی از شهرها که دارای بیشترین جایگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی در طول تاریخ مازندران بوده اند به عنوان شهرهای خلاق صنایع دستی مجددا به چرخه تولید برگردانیم.

تکاپوی فرهنگ تولید صنایع دستی باعث توجه جامعه به این مساله شده و پشتوانه دولت زمینه ساز تحول بنیادین و هویتی در این عرصه خواهد شد و آینده صنایع دستی را با شرایط ایده آل تری همراه خواهد کرد.

صنایع دستی به عنوان یکی از ظرفیت های تولیدی با حداقل سرمایه گذاری، باید به عنوان یکی از محورهای توسعه در سال ۱۳۹۸ مورد توجه قرار گیرد که عزم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بر همین محور است و امیدواریم با رویدادسازی بین المللی که در ۲ سال آینده در مازندران در پیش داریم این فرصت برای صنایع دستی و هنرمندان این عرصه فراهم شود تا در صحنه های بین المللی و ملی بیشتر بدرخشند.