واکنش‌ها به کناره‌گیری ظریف از دستگاه دیپلماسی معنادارد بود. دو دسته بازهم در کنار هم قرار گرفتند و با شنیدن خبر استعفای ظریف بر طبل شادی کوفتند. درست مانند زمانی که با شنیدن خبر امضای توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، گریبان دریدند.

 دیشب شب مهمی برای ایران بود. بشار اسد رییس جمهور سوریه به تهران آمد و با مقام معظم رهبری و رییس جمهور روحانی دیدار کرد. رسانه‌‌ها در حال مخابره این خبر بودند که ناگهان زلزله خبری از اینستاگرام رسید. خبر این بود:« ظریف استعفا داد»

اهالی سیاست، شب را با چشمان باز صبح کردند تا از وقایع اطراف‌شان بی خبر نمانند.

واکنش‌ها به کناره‌گیری  ظریف از دستگاه دیپلماسی معنادارد بود. دو دسته بازهم در کنار هم قرار گرفتند و با شنیدن خبر استعفای ظریف بر طبل شادی کوفتند. درست مانند زمانی که با شنیدن خبر امضای توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، گریبان دریدند.

استعفای ظریف؛ صدای طبل شادی برخی داخلی‌ها و خارجی‌ها

توییتر فارسی وزارت خارجه اسرائیل با خوشحالی نوشت:« حالا کی به جای ایشان دروغ بگوید؟»

حمید رسایی نماینده سابق مجلس هم با استعفای ظریف اینگونه برخورد کرد و نوشت:« ظریف در صفحه رسمی اینستاگرام خود که تیک آبی دارد، خبر استعفایش را اعلام کرد. کسی که از دوره دبیرستان تا سالهای پایانی دولت دهم در آمریکا زندگی کرده، بعد از تحمیل توافقنامه های ننگین از جمله توافق برجام و در حالی که از تحمیل FATF، CFT و پالرمو ناامید شده است، همزمان با سفر محور مقاومت (بشار اسد) به ایران از سمت خود استعفا داد. اکنون دستگاه قضایی باید ظریف را ممنوع الخروج و به نقش وی در تحمیل تحریم های جدید و همچنین حضور عناصر جاسوس در تیم وی رسیدگی کند.»

قطعا می‌توان گفت که سران عربستان سعودی هم لبخند به لب دارند اما دست نگه داشته‌اند تا ببیند، سرانجام کار به کجا می‌رسد.

ظریف در ۶۷ ماه گذشته زمین بازی دیپلماسی به نفع ایران را تغییر داده است. این رفتار حسابی مخالفان وزیر خارجه ایران را عصبانی کرده است. عربستان پول خرج می‌کند، آمریکا تهدید می‌کند اما ایران در حال گسترش روابط خود با کشورهای مختلف است.

برخی اصول‌گرایان هم به فکر منافع شخصی خود هستند. آنها ایران را وقتی دوست دارند که خودشان در راس کار باشند و وقتی از جریان مقابل کسی به قدرت رسید، هر کاری می‌کنند تا او با سر به زمین بخورد.

آنها چشم دیدن ظریف را نداشتند چون واقعا او قفل سیاست خارجی ایران را شکست. برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، اروپایی‌ها و بسیاری از کشورهای جهان در مقابل آمریکا در کنار ایران ایستادند و این یک دستاورد بزرگ برای ظریف و دولت روحانی بود.

حالا این دو طیف در داخل و خارج از ایران، از این استعفا که هنوز معلوم نیست چه سرانجامی دارد خوشحال هستند. این خوشحالی یک پیام واضح دارد و اینکه ظریف در کار خود موفق بوده است.

رفتار برخی از اصول‌گرایان، آدمی را به یاد این شعر مولوی می‌اندازد که :

مائیم که دوست خویش دشمن داریم

اما دشمن هر عاشق و هر بیداریم

با قاصد دشمنان خود یاریم

ما دامن خود همیشه در خون داریم

عصرایران؛ مصطفی داننده-