تاخیر چهار ساله بانک توسعه اسلامی در پرداخت تسهیلات ۲۸۰ میلیون یورویی و منوط شدن اجرای طرح فاضلاب شهری مازندران به تسهیلات دریافتی از این بانک، این طرح بزرگ زیست محیطی را به گروگان گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گره خوردن اجرای طرح فاضلاب شهری مازندران به دریافت تسهیلات از بانک توسعه اسلامی، این خطه شمال کشور را از لحاظ برخورداری از طرح فاضلاب شهری به نسبت میانگین کشوری حدود۳۶ درصد عقب نگهداشت.
براساس آخرین گزارش مسوولان آبفای شهری مازندران میانگین برخورداری شهرهای این خطه شمال کشور از فاضلاب شهری حدود ۱۲ درصد است که این برخورداری در سطح کشور به طور میانگین به بالای ۴۸ درصد رسید و مسوولان این شرکت امیدوارند تا با دریافت این تسهیلات، مازندران را به میانگین کشوری نزدیک کنند.
*** موانع پرداخت تسهیلات
عدم تصویب طرح دریافت تسهیلات در شورای فنی شورای اقتصاد که یکی از ضوابط اصلی بانک توسعه اسلامی در پرداخت تسهیلات است از یک سو، کاهش سطح روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی پس از حادثه منا سال ۹۴ و تعرض به سفارت این کشور عربی در تهران از سوی دیگر و تابعیت عربستانی مدیرعامل بانک توسعه اسلامی و استقرار این بانک در جده از دیگر موانعی است که پرداخت تسهیلات را برای آبفای شهری مازندران با تاخیر چندین ساله مواجه کرد.
مدیران شرکت آبفای مازندران امیدوارند با ایجاد کورسوی امید در روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی در سال میلادی جاری و مصوب شدن دریافت این تسهیلات در شورای اقتصاد در این سال این پرداختی انجام شود.
*** تسهیلات پروژه ای بانک توسعه اسلامی
بانک توسعه اسلامی (IDB) با هدف پیشبرد توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان کشورهای غیرعضو سراسر جهان براساس اصول شریعت اسلامی در سال ۱۹۷۵ با سرمایه اولیه ۷۵۵ میلیون دینار اسلامی تاسیس شد که سرمایه مجاز (اسمی) این بانک در شرایط فعلی ۳۰ میلیارد دینار اسلامی برآورد می شود.
جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۸۹ میلادی به عضویت بانک توسعه اسلامی درآمد و در حال حاضر با پذیره نویسی یک میلیارد و ۴۹۱ میلیون دینار اسلامی پس از عربستان سعودی و لیبی، سومین سهامدار بزرگ این بانک است.
این بانک نیز طبق آخرین گزارش تا سال ۹۱ حدود ۲میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار تسهیلات پروژه ای (بلندمدت) به نفع دستگاههای مختلف کشورمان تصویب کرد که نیمی از این تسهیلات تاکنون به برخی پروژه ها در استان های کشور پرداخت شد.
*** تناقض آماری در عقب ماندگی مازندران از فاضلاب شهری
مدیرکل محیط زیست مازندران، فاضلاب شهری را مهمترین مشکل زیست محیطی این خطه شمال کشور می داند که همچنان نسبت به میانگین کشوری بسیار عقب است در حالیکه این مساله برای محیط زیست مازندران حیاتی است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت: در شرایط فعلی میانگین برخورداری فاضلاب شهری در ایران حدود ۵۲ درصد است و این برخورداری در مازندران به کمتر از ۱۲ درصد می رسد و برای جبران این عقب ماندگی باید علاوه بر تامین مالی کار و تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: هم اکنون فاضلاب های خانگی، ویلاها و حتی صنعتی در این استان در رودخانه ها ودر نهایت به دریای خزر می ریزد و عواقب بعدی زیست محیطی را برای مازندران در آینده به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل محیط زیست مازندران می گوید: سازمان متبوعش به دلیل درک شرایط سخت مالی حاکم بر دستگاههای دولتی به خصوص شرکت های خدمات رسان از جمله آبفای شهری و روستایی با تسامع و تساهل در این حوزه برخورد می کند و این شرایط نمی تواند به صورت دایمی باشد و سازمان در نهایت مجبور به برخورد خواهد شد.
**** مهرتایید عقب ماندگی فاضلاب شهری مازندران
معاون مهندسی و توسعه آبفا شهری مازندران میانگین برخورداری شهرهای این استان از فاضلاب شهری را حدود ۱۲ درصد بیان کرد که نسبت به میانگین کشوری با عقب ماندگی ۳۶ درصدی مواجه است.
پرویز یزدان پناه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سالانه ۱۹۰ میلیون مترمکعب فاضلاب شهری در شهرهای مازندران تولید می شود که صرفا ۲۳ میلیون مترمکعب آن برابر ۱۲ درصد تصفیه می شود.
وی اضافه کرد: در مجموع از ۵۸ شهر فقط بخشی از شهرهای ساری، بابلسر، بابل، جویبار، نوشهر، چالوس و قائمشهر از تصفیه خانه فاضلاب استفاده می کنند.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران افزود: به طور میانگین سالانه ۱۶۷ میلیون مترمکعب برابر با ۸۸ درصد فاضلاب شهری وارد آب های سطحی، رودخانه ها، دریا و سفره های زیر زمینی می شود.
وی اضافه کرد: با بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهرهای بابل، امیرکلا، ساری، نکا، بهشهر و گلوگاه میزان تصفیه فاضلاب در شبانه روز به ۱۱۱ هزار متر مکعب می رسد که نسبت به وضعیت فعلی که ۶۸ هزار متر مکعب است دو برابر برخورداری استان بیشتر می شود و از ۱۲ درصد برخورداری به ۲۵ درصد می رسیم.
*** کمبود منابع مالی متهم اول عقب ماندگی
معاون آبفای شهری مازندران کمبود تخصیص اعتباری را در سال های گذشته علت اصلی عقب ماندگی این استان از فاضلاب شهری می داند ودرخواست دریافت تسهیلات از بانک توسعه اسلامی را شتاب بخشی به اجرای این طرح در مازندران می داند.
وی اعتبار سال جاری فاضلاب شهری را حدود ۴۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد که این اعتبار با سال گذشته برابری می کند.
پزدان پناه امیدوار است تا با دریافت تسهیلات از بانک توسعه اسلامی که در مرحله تصویب شورای اقتصاد قرار دارد طرح فاضلاب شهری مازندران درشبکه فاضلاب شهری قائمشهر، آمل، محمودآباد، تنکابن و رامسر اجرایی شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون با نصب ۵۵هزار سیفون فاضلاب، ۱۰۴ هزار خانوار با جمعیت ۲۵۵ هزار نفر از مزایای فاضلاب شهری در استان بهره مند که با اجرای طرح ها سال آینده درصد پوشش فاضلاب شهری در مازندران از ۱۲ درصد به ۲۵ درصد می رسد.
طول شبکه فاضلاب مازندران حدود ۵ هزار کیلومتر است که تاکنون برای یک هزار کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شد و حدود ۴ هزار کیلومتر دیگر باید اجرایی شود .
براساس آمار برای هر کیلومتر شبکه فاضلاب شهری حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که برای تکمیل ۴ هزار کیلومتر حداقل ۴ هزار میلیارد تومان نیاز است و با اعتبار سال جاری که ۴۵۰ میلیارد ریال است برای شبکه فاضلاب حتی رسیدن به میانگین کشوری مازندران ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
عدم پرداخت تسهیلات بانک توسعه اسلامی و یا سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرای طرح فاضلاب شهری مازندران در حد میانگین کشوری با این بودجه سنواتی فعلی ۲۰ سال زمان نیاز دارد.
جمعیت مازندران طبق سرشماری سال ۹۵ حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر بود که ۵۳ درصد از جمعیت در۵۸ شهر و مابقی در حدود ۳ هزار روستا ساکن هستند که طرح فاضلاب شهری صرفا در۲روستا در بهشهر و جویبار در دست اجرا قرار گرفت.