مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: ذخیره اب سدهای استان تا ۲۶ بهمن به ۲۱۰ میلیون مترمکعب رسید که نسبت به همین موقع در سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش نشان می دهد.

ابراهیم یخکشی ظرفیت سدهای مازندران را حدود ۳۳۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: سال گذشته همین موقع معادل ۱۵۰ میلیون مترمکعب اب پشت سدهای استان بوده در حالیکه اکنون به ۲۱۰میلیون مترمکعب برابر با ۶۵درصد از ظرفیت رسیده است.
استان مازندران دارای ۲سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک است.
وی مقدار آب ذخیره شده در سد شهید رجایی و سد البرز را به ترتیب ۶۰ و ۱۲۵میلیون متر مکعب اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به روند مناسب و رو به رشد دبی آب ، روزانه شاهد افزایش قابل توجه ذخیره آب پشت سدها هستیم.
یخکشی از آب بندانها به عنوان ظرفیت های مهم مازندران در ذخیره آب اشاره کرد و گفت: ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب در استان وجود دارد که در این مدت ۷۰ درصد از ظرفیت آب بندان ها آبگیری شده که در مقایسه با سال گذشته ۱۰درصد بیشتر نشان می دهد.
وی بر لزوم مشارکت کشاورزان در امر آبگیری آب بندانها،آماده سازی سردهنه ها و لایروبی انهار تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا قبل از شروع فصل شالیکاری، آبگیری کامل سدها و آب بندان ها انجام شود.
یخکشی از توجه و انجام شخم زمستانه توسط شالیکاران در سال جاری قدردانی کرد و گفت: باید با مدیریت و همکاری کشاورزان از منابع آبی استان بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.
۲۰ درصد از آب کشاورزی استان مازندران از طریق سدها و اب بندان ها و مابقی از آبهای سطحی و زیر زمینی تامین می شود.
مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه ۶میلیون تن محصول از ان برداشت می شود.
از آنجاییکه سالانه حدود ۲۲۰هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج می رود تامین آب زمین های شالیزاری از مهمترین برنامه های شرکت آب منطقه ای است و رها سازی آب از پشت سدها و آب بندان ها و نوبت بندی آب رودخانه ها از ۲ سال گذشته در استان برقرار بوده است.
** تعیین و تکلیف ۲۰ هزار حلقه چاه کشاورزی مازندران در سالجاری
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه ۵۷هزار حلقه چاه کشاورزی که قبل از سال ۱۳۸۵حفر شده و هنوز تعیین و تکلیف نشده اند، گفت: در یک اقدام ضربتی و به دستور شخص استاندار، امسال ۲۰ هزار حلقه چاه برای تعیین و تکلیف و اخذ پروانه چاه عملیاتی شده است.
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
**افزایش بارندگی و سطح سبز مطلوب محصولات کشاورزی مازندران
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با ایرنا گفت که افزایش بارندگی در سال آبی جاری علاوه بر افزایش ذخیره آب پشت سدها ، سبب شد تا روند رویش و سطح سبز ۲محصول استراتژیک دانه روغنی کلزا و گندم نیز خوب شود.
بر پایه آمار هواشناسی میانگین ارتفاع بارش ها در حوضه آبریز دریای خزر با ۴۹ درصد رشد از ۱۸۹ میلیمتر پارسال (اول مهر تا ۲۶ بهمن) امسال به ۲۸۲ میلیمتر رسید.
حسن عنایتی با بیان اینکه امسال در حدود ۲۵هزار هکتار از زمین های استان کلزا و ۵۵هزار هکتار نیز گندم کشت شده است ، افزود: دانه روغنی کلزا و گندم ۲محصول استراتژیک کشت پائیزه مازندران هستند که با بارندگی های به موقع منجر به خوشحالی کشاورزان شده است.
وی با بیان اینکه مدیریت آفات در این مرحله بسیار مهم و حیاتی است، ادامه داد: کارشناسان کشاورزی مستقر در مراکز خدمات جهاد کشاورزی مازندران در تمام نقاط استان آماده پاسخگویی و همکاری با کشاورزان هستند./ ایرنا