رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بزرگترین چالش این خطه شمال کشور را در حوزه درمانی در چهل سالگی انقلاب پراکندگی و کوچک سازی مراکز درمانی به خصوص بیمارستانی اعلام کرد.

  دکتر سید عباس موسوی روز چهارشنبه در نشست خبری مشکل پراکندگی و کوچک سازی مراکز درمانی و بیمارستانی را تجهیز این مراکز به تکنولوژی نوین درمانی دانست.
وی با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دوره جدید مدیریتی به دنبال ساخت بیمارستان و مراکز درمانی کوچک نمی رود، بخشی از گرایش برای ساخت این نوع مراکز درمانی را ناشی از فشارهای بیرونی بیان کرده است.
او راهکار اصلی برای خدمات دهی بهتر در حوزه درمانی را ساخت بیمارستان و مراکز درمانی بزرگ دانست و گفت: در این نوع مراکز درمانی و بیمارستانی علاوه بر تسهیل بخشی به تامین پزشکان متخصص مورد نیاز، از لحاظ تجهیز به تکنولوژی نیز کارها آسان تر انجام خواهد شد.
موسوی افزود: هم اکنون ۸۵ درصد از نیاز درمانی بیماران در این مراکز درمانی در حال انجام است.
در مازندران ۴۰ بیمارستان با افزون بر چهار هزار و ۱۰۰۰ تختخواب وجود دارد که ۲۵ بیمارستان مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و بقیه در تملک بخش خصوصی و تامین اجتماعی و نیروهای مسلح قرار دارد.
** ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی کره جنوبی روی کاغذ
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ساخت بیمارستان یکهزار تختخوابی از سوی یکی از شرکت های کره جنوبی به دلیل شرایط تحریم به نظر می رسد اجرایی نخواهد شد.
وی افزود: برای ساخت این بیمارستان بزرگ برنامه جدیدی در دست تدوین است تا بتوانیم از امکانات داخلی به خصوص بخش خصوصی برای ساخت این نوع مراکز درمانی استفاده کنیم.
*** چهار بیمارستان نیمه کاره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت: هم اکنون چهار بیمارستان در مقیاس نسبتا بزرگ در این استان در شهرستان های بهشهر، ساری، قائمشهر و تنکابن در دست ساخت است که پیشرفت فیزیکی خوبی دارند.
وی افزود: عملیات اجرایی این بیمارستان در حال انجام است و برخی از این مراکز نیز از لحاظ فیزیکی تکمیل و در دست تجهیز قرار دارند.
موسوی گفت: طرح دولت سلامت الکترونیکی در این خطه شمال کشور به خصوص نسخه نویسی الکترونیکی در مراکز درمانی مرتبط با این دانشگاه در بابلسر به عنوان مرکز پایلوت در حال اجراست.
وی افزود: ما برای تعمیم دادن این طرح نیاز به همکاری شرکت های بیمه ای و سایر مراکز مرتبط با حوزه درمان داریم که در خارج از دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند و در با همکاری این دستگاهها اجرای این طرح تکمیل می شود.
او ضعف زیرساخت مخابراتی را مشکل دیگری برای اجرای کامل طرح دولت سلامت الکترونیکی در مازندران دانست و اظهار داشت: با سفر وزیر ارتباطات به این استان تصمیم خوبی برای برطرف کردن این ضعف زیرساختی برداشته شد.
وی افزود : درصورت همکاری شرکت های بیمه ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مرحله اول آماده اجرای دولت سلامت الکترونیکی را با برداشتن دفترچه های درمانی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در نظام ارجاع حدود پنج هزار واحد خدمتی شناسایی شد که با اجرایی شدن طرح دولت سلامت الکترونیکی تمام این خدمات در این قالب انجام می شود.
وی همکاری مردم را برای ارایه اطلاعات به مجریان را مهم ترین بخش اجرایی طرح دولت سلامت الکترونیکی بیان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تایید کمبود نیروی انسانی در برخی بیمارستان های دولتی بیشترین مشکل تامین نیروی انسانی را مربوط به بهیار و کمک پرستار و دانست.
موسوی افزود: در هر صورت نیروهای موجود با تلاش بیشتر این کمبودهای نیروی انسانی را رعایت می کنند.