پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گذشت چهار دهه ازانقلاب،شاهد پیشرفت ایران در همه زمینه ها ازجمله پزشکی،نظامی،کشاورزی و علم و فناوری با کمک جوانان و متخصصان داخلی هستیم، به طوری که در بخش فناوری نانو توانسته از رتبه ۵۷ به رتبه ۴ دنیا صعود کند.

به گزارش گروه اخبارعلمی ایرنا، در این چهار دهه ایران توانسته علاوه بر پیشرفت درعلوم پایه ومهندسی، دربسیاری ازعلوم جدید نیز پیشرفت کند، به طوری که درابتدای پیروزی انقلاب کمتر متخصصی درکشور با واژه ها و اصطلاحات علوم وفناوری نوین ازجمله نانو، سلول های بنیادی ، فناوری های فضایی آشنا بودند.
امروزه نه تنها این واژه ها برای فعالان عرصه علم وفناوری نا آشنا نیست بلکه ایران دربسیاری از این حوزه ها درجایگاه برترمنطقه و جهان قراردارد واکنون صادر کننده بسیاری از فناوری ها است،دستیابی به این فناوری ها موجب شده که متخصصان داخلی با کمک توان داخل بتوانند بعد ازانقلاب موفق به پرتاب ماهواره، ساخت هواپیما، ساخت کشتی، تولید محصولات نانو درحوزه های پزشکی، سلامت، راهداری و غیره شوند.
پیشرفت کشور درچند دهه اخیر بسیار چشمگیربوده به طوریکه درحال حاضر جایگاه جمهوری اسلامی ایران درحوزه های مختلف هوایی و فضایی درمنطقه بین یک تا سه است،همچنین دربخش فناوری نانو توانسته از رتبه ۵۷ به رتبه ۴ دنیا صعود کند.
دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانومعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا با اشاره به رشد پرشتاب فناوری نانو درکشور درخصوص دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی گفت: انفجار توسعه ای علم وفناوری درکشور از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته است.
دکتر’ سعید سرکار’ بیان داشت: قبل ازانقلاب دانشگاه های ما به ویژه درعرصه علوم پایه و مهندسی بیشترتا سطح کارشناسی دانشجو تربیت می کردند و ارتباط بین صنعت و دانشگاه بسیارکمرنگ بود چرا که کشورمان اگرکارخانه ای هم داشت، بیشترمونتاژکننده بودند و برای چرخاندن چرخ این کارخانجات فقط نیاز بود که یک سری تکنسین و مهندس داشته باشد، ما اصلاخودمان صنعتی بومی در کشور نداشتیم.
وی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب وقتی که دانشگاه ها مجدد شروع به کار کردند این جسارت ایجاد شد که ما دوره های کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشیم و لازمه داشتن این دوره ها طبیعتا به تبع خودش پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری بود و به دنبال آن مقوله کار تحقیقات در دانشگاه ها تبدیل به یک روند و ضرورت شد.
«خوشبختانه ایرانی ها به صورت مستقل یک سری تحقیقات را شروع کردند و این تحقیقات دنبال روی فعالیت هایی بود که درکشورهای پیشرفته انجام می شد و به تبع آن نیز اقداماتی برای چاپ مقالات در مجلات معتبر شروع شد، به طوری که دربخش فناوری نانو ایران توانسته از رتبه ۵۷ به رتبه ۴ دنیا صعود کند.»

*** تربیت ۳۰هزار نیروی متخصص درحوزه نانو تکنولوژی
وی ادامه داد: امروز درجایگاهی هستیم که نه تنها درعلوم پایه و مهندسی بلکه در علوم و فناوری های پیشرفته و نوین هم کشور فعالیت های بسیارگسترده ای را انجام می دهد.
سرکار گفت: فناوری نانو یک فناوری بین رشته ای است بنابراین این تخصص نانو بر بسترموجود دانشگاه ها و ظرفیتی که در دانشگاه ها در دوره تحصیلات تکمیلی یعنی دکتری و ارشد بود، سوار شد و فناوری نانو توانست با ظرفیت های موجود و سیاستگذاری های خوب و برنامه ریزی هایی که در کشور و توسط ستاد نانو انجام شد با رشد پرشتاب مواجه شود، به طوری که در سال ۲۰۰۱ میلادی که کار نانو از مرحله تردید درکشور شروع شد، در تمام این سال فقط ۱۰ مقاله آی اس آی داشت و در خصوص نیروی متخصص در این زمینه نیزکمتر از ۱۰ نفر از اساتید دانشگاه ها می دانستند فناوری نانو چیست.
وی ادامه داد: اما با فعالیت ها و سیاست هایی که ستاد نانو درسال های گذشته در پیش گرفته است، امروز بیش از۳۰ هزارنفر نیروی تخصصی از مقطع کارشناسی ارشد به بالا در دانشگاه های ایران تربیت شدند و داشتن این ظرفیت بالا در دانشگاه و نیروی انسانی متخصص به عنوان یک فونداسیون قوی برای پیشبرد نانو تکنولوژی عمل کرده به گونه ای که امروز یکی از نتایج نیروی تخصصی این بوده که در حوزه تحقیقات و توسعه فناوری فعال شده و ما به عنوان شاخص کار پژوهش و تحقیقات ایران می توانیم تعداد ، کمیت و کیفیت مقالات آی اس آی را قرار دهیم.
سرکار با اشاره به دستاوردهای انقلاب یادآورشد: درحوزه نانو سال گذشته( ۹۶) با چاپ بیش از ۹هزار مقاله، رتبه چهارم دنیا را بعد از کشور چین بدست آورده ایم و ایران بعد ازکشورهای چین، آمریکا و هند که سه کشور پر جمعیت جهان است توانسته این جایگاه را به خود اختصاص دهد و بالاتر ازتمام کشورهای اروپایی جای خود را تثبیت کند.

** عبورتعداد مقالات نانو از مرز۱۰هزار و ۵۰۰مقااله
وی افزود: امسال انتظار ما این است که تعداد مقالات نانو از مرز۱۰هزار و۵۰۰ مقاله خواهد گذشت، بنابراین نانو ایران ازرتبه ۵۷ به رتبه چهارم دنیا صعود کرده و درعین حال در این حوزه از سالی ۱۰ مقاله به بیش از روزی ۳۰ مقاله رسیده ایم و این امر یک انفجار توسعه ای علم وفناوری درکشور بود.
سرکار بیان داشت: در این سال ها نانو فقط دربحث توسعه علمی گام برنداشته است بلکه الان حدود ۳۰ درصد ثبت اختراعات بین المللی در ایران درحوزه نانو اتفاق می افتد و حدود ۲۵ درصد مقالات آی اس آی چاپ شده ایران درحوزه نانو تکنولوژی است، الان نیز ۲۰۰ شرکت نانویی دانش بنیان در کشورداریم که بیش از ۵۰۰محصول مبتنی بر فناوری نانو را به صورت انبوه تولید می کنند و در بازارعرضه می شود.

*** عبور فروش محصولات نانو از ۳هزارمیلیارد تومان
دبیرستاد توسعه فناوری نانو یادآور شد: فروش محصولات نانو درسال گذشته حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان بود و بیش از۶۰ میلیون دلار صادرات محصولات مبتنی برفناوری نانو به بیش از ۴۵ کشور جهان ازجمله کره جنوبی، چین ، استرالیا، مالزی، روسیه و ترکیه ،کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس ، فرانسه ، ایتالیا و اسپانیا تا آمریکای لاتین بوده و امیدواریم فروش امسال محصولات نانو از ۳هزار میلیارد تومان عبورکند و در صادراتمان نیز با یک رشد ۱۰۰ درصدی مواجه شویم.
سرکار با اشاره به تحریم ها و هجمه هایی که در طول چهل سال گذشته علیه کشور وجود داشته و دارد گفت: تحریم ها آزارهنده است ، چه درمورد تعاملات بین المللی درحوزه علم و فناوری و چه درطراحی و ساخت محصولات و حتی درفروش محصولات تبعات منفی خود را دارد، اما اگر از یک منظر دیگر به این امر نگاه کنیم ، زمانی که در تحریم ها ،محصولات مورد نیاز کشور را ندادند، اما با اعتماد به نفسی که در کشور ایجاد شد،خیلی از محصولات پیشرفته را که به ما ندادند توانستیم با اراده آن ها را در کشور طراحی و بسازیم.
وی افزود: آنچه از کارنامه نانو تکنولوژی در این گزارش مطرح شد، حتی فناوری یک محصول از۵۰۰ محصولی که درکشور تولید می شود از خارج وارد نشده، تمام دستاوردهای علمی، فناوری وتولیدات محصولات نانو مبتنی برتوانمندی و قابلیت متخصصان داخلی کشور است مهمتراز ارزش مادی و رفع گلوگاه های تحریمی،اعتماد به نفسی است که این امر دربین قشر متخصص و جوان ما ایجاد کرده به طوری که پیشرفته ترین محصولات را می توانیم طراحی وبسازیم و نه تنها نیاز کشور را برآورده کنیم بلکه به پیشرفته ترین کشورها نیز بتوانیم این محصولات را صادر کنیم ، این محصولات هم از لحاظ قیمت و کیفیت با نمونه مشابه قابل رقابت است.
وی یادآور شد: این ظرفیت ها و خودباوری ها به تبع تحریم های انقلاب اسلامی در این چهل سال ایجاد شده، اگر تحریم ها نبود و اراده برای طراحی وساخت محصولات نبود هیچگاه به توان وظرفیت های خود پی نمی بردیم،درعین حالی که تحریم ها مشکلاتی را ایجاد می کند برای ما مزایایی نیزداشته و ارزش های افزوده خوبی را برای کشور خلق کرده است.