مدیر عامل نیروگاه شهید سلیمی نکا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ونگ گفت: طی سالهای اخیر ۱۱۵۴ نوع قطعه نیروگاهی ساخت شرکتهای خارجی (عمدتا آلمانی) به صنایع داخلی کشور سفارش داده شد که با اجرای مهندسی معکوس۴۴۰۲۳ قطعه از این ۱۱۵۴ نوع قطعه ساخته و اکنون در نیروگاه شهید سلیمی نکا  بکارگیری شده است.

وی گفت: در بیشتر قطعات هزینه تمام شده داخلی حدود یک چهارم تا یک پنجم نمونه خارجی بوده است.

مهندس محسن نعمتی در این مصاحبه گفت نیروگاه نکا در سال گذشته ۴ درصد افزایش تولید داشت و با اتکا و ظرفیت موجود و تلاش پرسنل و انجام به موقع پروژه های  بهسازی و بازسازی در واحدهای بخار و سیکل ترکیبی نیروگاه سعی می کنیم در تابستان ۹۸ حدود ۲۶ مگاوات تولید برق   را نسبت به گذشته افزایش دهیم که برای این کار حدود ۲۵ میلیارد تومان هزینه صرف می شود. وی با اشاره به تعمیرات واحد ۴ بخار که هم اکنون در حال اجراست، از تعویض حدود ۳۰ کیلومتر لوله بکار رفته در بویلر   واحد ۴ گفت که در این تعمیرات اجرا می شود. وی همچنین گفت چون تاسیسات نیروگاه نکا چهل ساله است اکنون بخش های مختلف آن نیاز به تعویض دارد تا به ظرفیت اسمی تولیدش برسد.

مدیرعامل نیروگاه نکا میزان انرژی تولید شده از این نیروگاه طی ۱۰ ماه سال جاری راحدود ۹/۸ میلیارد کیلووات ساعت اعلام کرد که از این میزان انرژی ۸۱ درصد در واحدهای بخار تولید و۱۹ درصد در واحد سیکل ترکیبی تولید شده است.

مهندس نعمتی از پیگیری خود برای راه اندازی یک واحد توربین انبساطی تا تابستان آینده خبرداد که درصورت اجرا ۹٫۴ مگاوات به برق تولید شده اضافه می شود.

مدیرعامل نیروگاه نکا گفت با پیگیری انجام شده  مجوز  راه اندازی۲ واحد ۱۶۲ مگاواتی سیکل ترکیبی دریافت شد که سرجمع به ظرفیت ۳۲۴ مگاوات به ظرفیت نیروگاه نکا اضافه می شود. وی افزود این پروژه را قرار است شرکت مپنا با اعتباری حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان احداث نماید. و همچنین به دنبال مجوز احداث واحد جدید بخار هم هستیم.

مهندس نعمتی همچنین از تلاشش برای کاهش استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه گفت و افزود زیان سوخت مازوت علاوه بر مسائل زیست محیطی برایقطعات  نیروگاه هم بالاست. وی گفت  امسال ۷۷ درصد نیروگاه از سوخت گاز مصرف کرد و ۲۳ درصد سوخت مازوت که به نسبت سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر سوخت گاز مصرف شده است.

بحث صرفه جویی در مصرف آب نیروگاه هم از جمله موضوعاتی بود که مدیرعامل به آن اشاره کرد و گفت متخصصان ما با نصب مبدل حرارتی و بازیابی از بخار فلاش تانک در مسیر سیکل کندانیست در واحد یک بخار اجرا شد و بزودی در واحدهای دیگر بخار هم اجرا می شود که با این کار حدود یک میلیون لیتر آب در شبانه روز صرفه جویی می شود. همچنین آب شیرین کن با ظرفیت ۲ میلیون لیتر در شبانه روز در مسیر ورودی آب خام چاهها به تصفیه خانه به بهره برداری رسید که با آغاز به کار این آب شیرین کن میزان آب مصرفی از چاهها تا ۱۵ میلیون لیتر در ماه کاهش می یابد. همچنین به منظور استفاده از آب دریا در چرخه مصارف نیروگاه و کاهش مصارف از چاهها آب شیرین کن با ظرفیت ۶ میلیون لیتر در شبانه روز در دست اجراست و اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا تابستان امسال فاز اول آن با ظرفیت ۲ میلیون لیتر در شبانه روز به بهره برداری می رسد.

مهندس نعمتی در پایان گفت نیروگاه شهید سلیمی نکا در ارزیابی های وزارت نیرو در سالهای اخیر رتبه اول و دوم را دارا بوده است.

حال با توجه به توضیحات مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی می توان این اقدامات را نمونه ای از تحقق شعار سال ۹۷ (حمایت از کالای ایرانی) دانست که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد. ضمن آنکه اشاره شد بهره وری هم افزایش و هزینه های تمام شده کاهش یافته است.

ونگ- اکبر مقدسی