مدیرکل مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بر اساس برخی ارزیابی‌ها احتمالاً حدود ۴۰۰ هزار نفر در کشور در مناطق بمباران شیمیایی بوده‌اند که ۶۳ هزار نفر دچار عوارض و آسیب مزمن شده‌اند و کمیسیون‌های پزشکی بنیاد جانبازی آنها را تأیید کرده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صدیقی مقدم با اشاره به جنایات دشمنان کشور در استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه کشورمان گفت: در زمان جنگ تحمیلی حدود ۱۰۰ هزار نفر از کسانی که در معرض سلاح‌های شیمیایی قرار داشتند دچار علائم مصدومیت شده و به مراکز پزشکی مراجعه کردند. در نهایت تاکنون ضایعات و مصدومیت شیمیایی بیش از ۶۳ هزار نفر که دچار آسیب‌های مزمن شده‌اند در کمیسیون پزشکی بنیاد احراز شده و درصد جانبازی گرفته‌اند.
مدیرکل مصدومان شیمیایی بنیاد اضافه کرد: برخی ارزیابی‌ها حاکی از این است که در زمان جنگ تحمیلی احتمالاً حدود ۴۰۰ هزار نفر در معرض گازهای شیمیایی و در مناطق بمباران شیمیایی بوده‌اند که افرادی که دارای علائم مصدومیت بوده‌اند به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و تحت مداوا قرار گرفتند اما ۶۳ هزار نفر از این تعداد دچار عوارض و آسیب‌های پایدار شدند که کمیسیون‌های پزشکی بنیاد این عوارض را تأیید کرده است.
صدیقی مقدم با اشاره به ادامه فعالیت‌های کمیسیون‌های پزشکی بنیاد ادامه داد: احتمال دارد عوارض ناشی از تماس با گازهای شیمیایی در برخی از افراد به حدی برسد که موضوع در کمیسیون پزشکی بنیاد مطرح و به درصد جانبازی بیانجامد.
وی با بیان اینکه پروتکل یا راهنمای بالینی به عنوان یکی از برنامه‌های اصولی بنیاد برای ارائه خدمات بهتر به مصدومان شیمیایی در کشور طراحی و برنامه ریزی شده است گفت: تدوین نخستین راهنمای بالینی آسیب‌های چشمی جانبازان شیمیایی با همکاری مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اتمام رسیده است. ضمن اینکه جانبازان شیمیایی نیازمند سه پروتکل درمانی چشم، ریه و پوست هستند و به همین منظور اقدامات اولیه برای تدوین راهنمای بالینی درمان آسیب‌های ریه برای جانبازان شیمیایی نیز آغاز شده است.
مدیرکل مصدومان شیمیایی بنیاد اضافه کرد: درباره راهنمای بالینی پوست نیز کارهای خوبی انجام شده اما اقدامات علمی در این زمینه بسیار اندک است و مطالعه‌ای از حدود ۲ سال پیش آغاز شد که در سال جاری پایان یافت و به محض اینکه نتایج مطالعه مشخص شود، راهنمای بالینی پوست را آغاز می‌کنیم.