امروز این مشکل و دغدغه علاوه بر پرندگان مهاجر در شکار انواع چارپایان در ارتفاعات و پرندگان بومی نظیر قرقاول نیز جدی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران با اشاره به دریافت گزارش هایی در باره طبخ غذا با گوشت پرندگان مهاجر در بعضی از رستوران های استان، به متخلفان در این زمینه هشدار داد.

به گزارش ایرنا، سید یونس حسینی عالمی روز دوشنبه در نشست خبری گفت: متاسفانه ذائقه پسندی گوشت شکار پرندگان و دیگر حیوانات حلال گوشت سبب شد تا عده ای دانسته یا ندانسته مدافع شکارچیان متخلف شوند.

وی با هشدار به صاحبان رستوران ها در باره طبخ غذا با گوشت پرندگان مهاجر، از شهروندان نیز خواست تا هرگونه تخلف در این زمینه را با شماره ۰۹۱۱۲۲۹۳۲۴۰ پیامک بزنند.

حسینی عالمی با بیان این که همچنان دغدغه همه مردم و مسئولان شکار غیرمجاز پرندگان در استان است، گفت: امروز این مشکل و دغدغه علاوه بر پرندگان مهاجر در شکار انواع چارپایان در ارتفاعات و پرندگان بومی نظیر قرقاول نیز جدی است.

هر ساله با آغاز فصل سرما، مهاجرت پرندگان زمستان گذران به برکه و تالاب های و زیستگاههای طبیعی مازندران آغاز می شود که بر اساس آمار تخمینی اداره حفاظت محیط زیست استان، آمار این مهاجران ۱۵۰ گونه پرنده به تعداد حدود یک میلیون بال می رسد.

پرندگان مهاجر استان مازندران همواره به دلیل لذیذ بودن گوشت طرفداران خاصی دارد و به همین دلیل بر پایه آمار حفاظت محیط زیست در هر دوره شکار حدود ۳۰۰ هزار بال از این پرندگان به وسیله تفنگ و یا دام اندازی، صید شده و راهی بازار مصرف می شوند.

افزون بر ۱۵۰ گونه از پرندگان وحشی با جمعیت ۱٫۵ میلیون بال به این مناطق کوچ می کنند.

دادستان ساری با بیان اینکه همه کارشناسان محیط زیست شکار پرندگان و حیوانات وحشی را غیر علمی و مضر برای محیط زیست می دانند، گفت: دادستان ها به عنوان مدعی العموم به صورت جدی در برخورد با متخلفان وارد شده اند و مردم و مسئولان دیگر دستگاهها هم همکاری خوبی دارند.

حسینی عالمی شکار قانونی مطابق با موازین و اصول اخلاقی و مورد تایید محیط زیست را بلامانع دانست و با تاکید بر تغییر شیوه های کشتار جمعی پرندگان، افزود: مردم بومی مازندران باید بدانند که فرهنگ شکار خود را باید همانند اجدادشان که از روش ‘ دوما ‘ و با هدف مصرف متعادل انجام می دادند ، ادامه دهند.

دوما، به عنوان یک روش شکار مورد تایید روشی از شکار پرندگان وحشی در مازندران است که در آن شکارچیان دام چاله کنده و با استفاده از یک قطعه غاز دست آموز، غازهای وحشی را به دام چال می آورند و شکار می کنند.

قرق شکنی ، گذر، کرس و تورهای هوایی از روش های غیر قانونی و در واقع نسل کشی پرندگان وحشی است که مورد تایید محیط زیست نیست.

** تغییر کاربری اراضی کشاورزی، دغدغه همیشگی
دادستان مرکز مازندران از تغییر کاربری اراضی کشاورزی به عنوان دغدغه دایمی استان یاد کرد و از کشاورزان خواست تا به هیچ وجه زمین های خود را به فروش نرسانند.

وی گفت: کشاورزان باید بدانند با توجه به ارزش زمین های کشاورزی برای تولیدات انواع محصولات و امنیت غذایی کشور ، این زمین ها متعلق به آیندگان نیز است.

حسینی با اشاره به اینکه تغییر کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی مازندران متوقف نشده و همچنان وجود دارد، در عین حال گفت که در چند سال اخیر با همت دولتمردان این پدیده بسیار کند شده است .

دادستان مرکز مازندران افزود: همچنان دست های زیادی در تغییر کاربری غیر قانونی زمین در استان مازندران وجود دارد که به راحتی اقدام به ویلا سازی می کنند.

حسینی عالمی بیان داشت: ماموریت جدی دادستان های شهرهای استان مازندران علاوه بر جلوگیری از تجاوز به عرصه های طبیعی ، توجه خاص به اجرای احکام قلع و قمع ساختمان ها غیر قانونی که در زمین های کشاورزی بنا شده اند ، است.