معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران اعلام کرد که ۸۸ درصد آب شرب مناطق شهری مازندران از ۲۹۸ حلقه چاه تامین می شود.

استان باران خیز و سرسبز مازندران که از نعمت دریا و رودخانه های زیادی برخوردار است به دلیل عدم سرمایه گذاری لازم در بیشتر شهرها با کمبود اب شرب مواجه است و این وضعیت در فصل گرم تابستان و با حضور میلیونی گردشگران بیشتر نمایان می شود.
عدم تامین زیرساخت‌های لازم توسعه در صنعت آب موجب بروز این مشکلات شده تا نتوانیم از ظرفیت خدادادی بارش باران و آبهای جاری رودخانه ها به نحو مطلوب در مازندران استفاده نمائیم.
محمدرضا محمودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۲ درصد مابقی آب شرب مناطق شهری استان یعنی ۶۹۷ لیتر برثانیه از سدهای شهید رجایی(ساری)، البرز(بابل) و میجران(رامسر) تامین می شود.
وی با بیان اینکه میزان آب مصرفی مناطق شهری استان ۵ هزار و ۸۱۰ لیتر بر ثانیه است، گفت: از این میزان ۵ هزار و ۱۱۳ لیتر بر ثانیه از طریق چاه های این شهرستانها تامین می شود.
وی میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی و سطحی مازندران را ۸ هزار و ۱۴۱ لیتر برثانیه اعلام کرد و گفت: ۲۸ درصد آب شرب استحصال شده یعنی معادل ۲ هزار و ۳۳۱ لیتر برثانیه به دلیل تلفات ناشی از فرسودگی شبکه آبرسانی به هدر می رود.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران افزود: یک هزار و ۷۱۵ کیلومتر از ۷ هزار و ۴۴۶ کیلومتر شبکه آب رسانی شهری استان فرسوده است.
وی اعتبار لازم برای اصلاح شبکه آبرسانی شهری استان را ۵۱ میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: به دلیل کمبود اعتبار از ابتدای امسال تاکنون تنها ۴۸ کیلومتر از یکهزار و ۷۱۵ کیلومتر شبکه فرسوده استان بازسازی شد.
محمودی گفت که شبکه آبرسانی چالوس و قائمشهر در اولویت اصلاح در صورت تامین اعتبار قرار دارند.
وی سرانه مصرف آب مناطق شهری کشور را ۱۸۰ لیتر برثانیه اعلام کرد و گفت: مازندران ۱۸۷ لیتر برثانیه آب شهری مصرف می کند که برای کاهش میزان مصرف آب شرب در مناطق شهری باید فرهنگ سازی شود.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران به کمبود آب شرب در برخی از شهرهای استان اشاره کرد و افزود: شهرهای بابل با ۲۸ درصد، ساری، قائمشهر، آمل با ۱۰ درصد، بابلسر با ۸ درصد و سرخرود، فریدونکنار و محمود آباد با ۵ درصد با کمبود آب مواجه هستند.
محمودی همچنین گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۲۵ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب آشامیدنی شهرهای استان در شهرهای نکا، سیمرغ، قائمشهر، نور، سلمانشهر و شیرود اضافه شده است.
نیاز سالانه آب شرب شهرها و روستاهای استان مازندران ۳۶۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.
بر اساس آمارهای رسمی، ظرفیت میزان استحصال آب مازندران در حد شش میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب در سال است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش زیرزمینی برداشت می شود و بقیه آب سطحی در طول سال به دریا می ریزد.
بیش از ۶۱۴ هزار و ۲۰۸ مشترک آب شرب شهری در مازندران وجود دارد.