مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: در حالی که مازندران سال ۹۱ رتبه دوم مصرف مواد مخدر در کشور را داشت ، هم اکنون به رتبه بیستم رسیده و فعالیت ها برای تغییر بیشتر جایگاه استان در این زمینه همچنان ادامه دارد.

سعید آرام روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش رقم اعتیاد در مازندران همواره یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم این استان بوده که طی سالیان گذشته با تدابیر انجام شده و آگاه سازی و رشد فعالیت های درمانی این روند رو به کاهش نهاده است.
به گفته آرام، بر اساس گزارش های نیمه رسمی، در استان مازندران با احتساب مصرف کنندگان تفننی ، ۶۰ هزار نفر معتاد هستند و هم اکنون بیش از ۵۴۰ مرکز ترک اعتیاد در مازندران وجود دارد.
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین اضافه کرد که یکی از برنامه های موفق اجرا شده در چند سال گذشته برای خروج از وضعیت قرمز مصرف مواد مخدر، پاکسازی مناطق آلوده استان بوده که در این راستا تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۳۳ منطقه آلوده در مازندران وجود داشت که خوشبختانه تمامی این مناطق تاکنون پاکسازی شده اند.
آرام ، در کنار پیشگیری و آگاه سازی، فعالیت های درمان و مدیریت فرایند بهبود یافتگی را نیز از اقدامات پررنگ شده سالیان اخیر در مازندران برشمرد و به شرح گوشه هایی از این فرایند پرداخت.
**تشکیل کارگروه پیگیری تسهیلات اعتیاد از سوی بهزیستی مازندران
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: این نهاد برای پیگیری وضعیت تسهیلات اشتغال زایی بهبود یافتگان از اعتیاد کارگروه و تیم های ویژه بازرسی تشکیل داد.
سعید آرام افزود: این کارگروه که شامل بیش از ۶۰ بازرس در قالب چندین تیم هستند تا چگونگی وضعیت تسهیلات اشتغالزایی اعطا شده به معتادان بهبود یافته را بررسی کنند.
وی گفت: اولویت این کارگروه بررسی در قدم اول اشتغال یافتگان سال ۹۴ است و بر اساس چک لیست به مدت ۴۰ روز برای جمع آوری اطلاعات و وضعیت اشتغال بهبود یافتگان اعتیاد فرصت دارند.
وی همچنین به ایجاد فرصت شغلی برای حدود ۱۹۰ بهبود یافته اعتیاد استان اشاره کرد و گفت: به این افراد در قالب خود اشتغالی و یا کارفرمایی تسهیلات بانکی اعطا شده است.
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: در قالب خود اشتغالی تاکنون بیش از ۳۵میلیارد ریال به حدود ۱۴۰ بهبودیافته تسهیلات بانکی کم بهره داده شده است.
آرام همچنین گفت: در قالب کارفرمایی نیز به کارفرمایانی که معتادان بهبود یافته را مشغول به کار کرده اند تسهیلات بانکی تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال اعطا می شود که تاکنون برای اشتغال ۳۵ بهبود یافته در قالب کارفرمایی تسهیلات دادیم.
به گفته وی بهزیستی در کنار تسهیلات اشتغال زایی در قالب کار فرمایی، معتادانی که زیر مجموعه کارفرما شاغل می شوند، تا پنج سال حق بیمه کارگری آنها را پرداخت می کند تا مشوقی برای کارفرما باشد.
وی همچنین از اعطای حدود ۹ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به بیش از ۴۷۰ معتاد بهبود یافته استان در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: آمار سال ۹۷ نشان از کاهش اعتبار ندارد بلکه اکثر اعتبار تسهیلاتی در پایان سال تخصیص می یابد.
مدیرکل بهزیستی مازندران، اشتغال زایی در کنار آموزش مهارت زندگی و فرهنگ سازی بهترین اقدام برای جلوگیری از بازگشت بهبودیافتگان به سوی مصرف مواد مخدر دانست و افزود: متاسفانه بخش قابل توجهی از معتادان که جوان نیز هستند به دلیل فقدان اشتغال و از روی جوانی رو به مصرف مواد مخدر می آورند.
**۰۹۶۲۸ خطی برای مشاوره همه جانبه درمان اعتیاد
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: هدف از راه اندازی این خط ارائه راهکارهای درمان اعتیاد، پیشگیری از مصرف مواد و ارجاع به مراکز ترک و بازتوانی اعتیاد و با تاسیس این مرکز مکانیسم مستمر و دائمی و ارتباط دو طرفه بین مردم و مسئولان پیشگیری و درمان ایجاد شد.
به گفته آرام این مرکز یک سامانه اطلاعاتی برای تصمیم گیری، سیاست گذاری و راهنمایی و مشاوره مردم و اطلاع رسانی به موقع در زمینه کاهش و پیشگیری از اعتیاد کشور است.
وی اعلام کرد که ساعت کار این مرکز از هشت صبح تا هشت شب می باشد و مرکز در تمامی روزها حتی ایام تعطیل فعال است.