نشریه “نشنال اینترست” با انتشار گزارشی با اشاره به خبرهای منتشر شده در این‌باره که ایران در آستانه امضای قراداد برای خرید هواپیمای سوپرجت سوخو روسی ۱۰۰ است، می‌نویسد: “به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران اگر خطوط هوایی ایران بخواهند از این مدل از هواپیما استفاده کنند و فروشنده نیز مایل به فروش آن به ایران باشد، سازمان هواپیمایی کشوری آماده است تا اقدامت لازم را انجام داده و نظر نهایی درباره این هواپیما را اعلام کند. او اشاره کرده که این هواپیما مطابق با استانداردهای جهانی بوده و در حال حاضر پرواز می‌کند در نتیجه، هیچ دلیلی برای رد کردن آن وجود ندارد”.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این نشریه می‌افزاید: “سوخو سوپرجت ۱۰۰ یک هواپیمای منطقه‌ای است که اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۸ میلادی انجام داد. این هواپیما ظرفیت حمل ۱۰۸ نفر را دارد و حداکثر سرعت آن ۸۷۰ کیلومتر در ساعت است. موتور آن توسط شرکت مهندسی فرانسوی – روسی ساخته شده است. این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده تا به راحتی قابل رقابت با ایرباس A220 و Embraer E190 باشد. سوخو سوپرچت ۱۰۰ جزو اولین گزینه‌های ایران برای جایگزینی در ناوگان هوایی آن کشور است با این حال، مذاکرات در این‌باره از سوی ایران متوقف شده‌اند. ‌مقام‌های ایرانی نگران این موضوع هستند که بیش از ۱۰ درصد از قطعات آن هواپیما امریکایی هستند در نتیجه، ممکن است خرید آن نقض قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران محسوب شود. سفیر ایران در روسیه نیز این نگرانی ایران را به شبکه‌های روسی در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی منتقل کرد و گفت که متاسفانه در این‌باره تردید جدی وجود دارد چرا که آن شرکت باید از یک تامین‌کننده امریکایی قطعات مورد نیاز خود را دریافت کند”.
تهران در آستانه امضای قراداد خرید هواپیما با روسیه|
این نشریه در ادامه می‌نویسد: سفیر ایران کماکان امیدوار است که مذاکرات درباره کاهش اتکای آن شرکت هواپیماسازی به قطعات امریکایی نتیجه‌بخش باشد. او گفته که طرف ایرانی منتظر جواب شرکت هواپیماسازی روسی است تا بتواند مراحل بعدی برای خرید و انعقاد قرارداد را عملیاتی کند.
“نشنال اینترست” اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد امیدواری ایران بی‌دلیل نبوده است و می‌نویسد: “سوخو سوپرجت ۱۰۰ طی تابستان ۲۰۱۸ میلادی مورد بازسازی قرار گرفت. شرکت هواپیمای غیرنظامی سوخو (SCAC) نسخه جدیدی از هواپیما را ارائه کرد که یک حرف R در انتهای آن اضافه شده بود: SSJ100R. طبق نظر “الکساندر روبستوف” مدیر سوخو تنها تفاوت اصلی نسخه تازه از نسخه قبلی آن است که میزان قطعات خارجی در آن به مقدار ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. به طور مشخص سوخو در حال برنامه‌ریزی برای جایگزینی موتور SaM146 با موتور کاملا ساخت روسیه Aviadvigatel PD-14 است.
ورود سوخو سوپرجت روسی جدید به بازار نشان می‌دهد که روس‌ها به دنبال فروش هواپیماهای مدرن به کشورهایی هستند که تحت فشار تحریمی امریکا قرار دارند. مقام‌های ایرانی از تصمیم برای خرید ۵۰۰ فروند هواپیمای جدید خبر داده‌اند. مشخص نیست که چه مقدار از این خرید را سوخو سوپرجت شامل خواهد شد. با این حال، تایید سفارش ۱۰۰ فروند از این هواپیما از سوی ایران از روسیه نشان می‌دهد که روس‌ها عزم جدی دارند که به اصلی‌ترین تامین‌کننده هواپیمای ایران تبدیل شوند. تحویل نسخه تازه سوخو سوپرجت تنها یکی از راهبردهای استراتژیک روسیه است که از طریق آن قصد دارد به ایران برای مقابله با تحریم‌های امریکا کمک کند. ماه گذشته، تهران و مسکو توافقنامه مبادله را امضا کردند که طبق آن ایران به ارزش روزی ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر خواهد کرد اما در مقابل دلار تحویل نمی‌گیرد بلکه از روسیه فناوری و تجهیزات فنی مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد.