رئیس انجمن ضایعات نخاعی مازندران گفت: براساس آمار حدود ۱۶ هزار بیمار دارای آسیب نخاعی در کشور شناسایی شدند که به طور تقریبی ۱۰ درصد از این جمعیت در مازندران سکونت دارند.

بنیامین محسنی ساروی چهارشنبه در نشست خبری افزود : با وجود نیاز فوری بیماران ضایعات نخاعی به خدمات توانبخشی حدود ۲۵ درصد از این بیماران در مازندران همچنان تحت پوشش خدمات مرکز توانخشی قرار ندارند.
وی عدم اطلاع بیماران از خدمات مرکز توانبخشی، نبود تجهیزات توانبخشی بیماران ضایعات نخاعی در شهرستان ها و گوشه نشینی اکثر بیماران پس از ابتلاء به ضایعات دلیل محرومیتشان از بهره گیری از خدمات بیان کرد.
محسنی اظهار داشت: درحالی این بیماران تحت پوشش خدمات توانبخشی قرار نمی گیرند که ادامه زندگیشان منوط به بهره گیری از این خدمات است، چرا که با عدم بهره گیری از خدمات توانبخشی به مرور سایر اعضای بدن این بیماران رو به فرسایش می رود.
وی بیماری کلیوی و قلبی و عروقی را مهمترین تهدید برای بیماران دارای ضایعات نخاعی دانست.
به گفته محسنی بیشترین بیماران ضایعات نخاعی مازندران را حادثه دیدگان ناشی از سوانح رانندگی و افتادن از ارتفاع به دلایلی از جمله کار و کارگری است.
رئیس انجمن ضایعات نخاعی مازندران مزیت های زیرپوشش قرارگرفتن این بیماران در مرکز توانبخشی بهره گیری از خدمات پزشکی و دندانپزشکی، سونوگرافی و سایر خدمات رایگان دیگر بیان کرد.
براساس آمار رسمی سالانه حدود ۵ هزار نفر در کشور براثر سوانح رانندگی دچار آسیب های نخاعی می شوند.
**** راه اندازی مرکزتحت حاد ضایعات نخاعی
محسنی ساروی به راه اندازی نخستین مرکز تحت حاد ضایعات نخاعی در مازندران ( ساری) اشاره کرد و گفت: زمین مورد نیاز برای این کار در حاشیه بیمارستان شهید زارع از منابع طبیعی در حال واگذاری است و پس از تحویل زمین عملیات ساخت شروع می شود.
وی مزیت این مرکز را پوشش خدمات توانبخشی برای تمام بیماران ضایعات نخاعی از ابتدای دچار شدن به این آسیب دانست و افزود: با راه اندازی این مرکز بیماران مبتلا به آسیب نخاعی پس از ترخیض از بیمارستان به این مرکز برای دریافت خدمات توانبخشی و مهارت زندگی انتقال داده می شوند و حداقل ۲ تا ۶ ماه در این مرکز خدمات توانبخشی را دریافت می کنند.
وی راه اندازی مراکز توانبخشی در برخی نقاط غرب و شرق مازندران را از دیگر راهکارها برای پوشش ۱۰۰ درصدی این بیماران اعلام کرد.
مرکز توانبخشی ضایعات نخاعی مازندران در سال ۷۹ با کمک سفارت ژاپن در ایران، بهزیستی و شهرداری در ساری راه اندازی و تجهیز شد. این مرکز دومین مرکز توانبخشی این بیماران در سطح کشور پس از تهران است.