نشست مسئولان و فعالان «قرآن، عترت و نماز» آموزش و پرورش مازندران با نماینده ولی فقیه در استان، صبح امروز با حضور مدیرکل، معاونان و کارکنان آموزش و پرورش مازندران برگزار شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش مازندران؛ مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این نشست صمیمانه با بیان اینکه رسالت آموزش و پرورش تربیت آموزشی، دینی و فرهنگی است، اظهار داشت: تربیت دینی دانش‌آموزان از اولویت‌های این نهاد آموزشی به شمار می‌آید.

«عسکری نیکزاد» با اعلام اینکه از سال تحصیلی گذشته تاکنون یکصد هزار نفر از دانش آموزان مازندرانی در ۱۰ رشته قرآنی در بخش مسابقات قرآنی کشور شرکت کرده اند، افزود: دانش‌آموزان مازندرانی در حوزه «قرآن، عترت و نماز» به نتایج درخشانی دست پیدا کرده و افتخارآفرینی کردند.

وی به آسیب های اجتماعی در حوزه دانش آموزان اشاره کرد و گفت: آموزش پرورش حامل مشکلات اجتماعی است چرا که برخی از دانش آموزان با درگیر بودن مشکلات خانوادگی و اجتماعی وارد مدرسه می شوند که این مسئله کار را برای ما سخت تر می کند. از این رو تلاش می‌کنیم تا در کنار تعلیم و تربیت به مسائل فرهنگی به‌ویژه تربیت دینی دانش آموزان توجه ویژه داشته باشیم.

«قرآن، عترت و نماز» سه منشور فرهنگی ارزشمند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران نیز در این نشست، توسل به سیره تربیتی اهل بیت (ع) را راهی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی بیان کرد و اظهار داشت: «قرآن، عترت و نماز» سه منشور فرهنگی ارزشمند در آموزش و پرورش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

«محمد شعبانی» با اشاره به وجود ۲۶ دارالقران در مازندران، احیاء دارالقران‌های استان را از اقدامات مهم این نهاد تربیتی برشمرد و گفت: تلاش کردیم با احیاء این مراکز در تقویت فعالیت‌های قرآنی و تربیتی قدم‌های موثری برداریم. همچنین «کمپین حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم» در مدارس استان و گروه همخوانی قرآن از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است که در سال‌جاری دانش‌آموزان بابلی در این بخش رتبه دوم را کسب کردند.

وی به فعالیت بیش از یکهزار روحانی در نماز جماعت مدارس اشاره کرده و افزود: بیش از ۱۰۰ روحانی برای اقامه نماز در سطح مدارس مازندران مستقر هستند. بحث نمازخانه های مدارس در این زمینه بسیار مهم است که امسال۳۰ نمازخانه مستقل در  حوزه آموزش و پرورش استان به بهره برداری رسید. در نوسازی و تجهیز نمازخانه‌های مدارس استان نیز ۳ هزار متر فرش سجاده در نمازخانه های مدارس استان جانمایی شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران در بخش دیگری از سخنانش به شرکت ۱۰۰ هزار دانش آموز و ۷۰ فرهنگی در مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز اشاره کرد و از درخشش شرکت کنندگان حوزه آموزش و پرورش مازندران در این مسابقات خبر داد.

تعلیم و تربیت مهم‌ترین نقش آموزش و پرورش است

نماینده ولی فقیه در استان مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مهم ترین نقش اساسی آموزش و پرورش در نهاد اجتماعی است، گفت: آموزش و پرورش پایه و اساس هر نظام و جامعه است اگر جامعه ای از نظام آموزش و پرورش محروم باشد آن جامعه، جامعه جاهلیت است.

آیت الله «نورالله طبرسی» به نقش آموزش و پرورش در رشد و تکامل دانش آموزان اشاره کرد و اظهار داشت: مدرسه از مهم ترین نهادهاى اجتماعى، تربیتى و آموزشى و اصلى ترین رکن تعلیم و تربیت است. اگر خانواده، محیط و مدرسه به عنوان سه الگوی مهم در جامعه یکصدا باشند آن‌وقت است که جامعه ما اصلاح شود.

امام جمعه شهرستان ساری با بیان اینکه رشد و توسعه یک کشور به پرورش انسان‌های آگاه و برخوردار از مسئولیت بستگی دارد، تصریح کرد: جامعه ما زمانی اصلاح می شود که آموزش و پرورش به عنوان نهاد انسان ساز در انجام کارهای خود دقت خوبی داشته باشد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خانواده‌ها هم می‌توانند در کنار آموزش و پرورش در تربیت صحیح فرزندان نقش اساسی ایفا کنند، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با برنامه ریزی صحیح و درست می‌تواند روحیه امید و نشاط را در بین دانش آموزان گسترش داده و با پرورش انسان‌های آگاه در موفقیت کشور گام‌های اساسی بردارد.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران استفاده نامناسب از فضای مجازی را یکی از آسیب های اجتماعی مهم برشمرد که خانواده، دانش‌آموزان و جامعه را درگیر خود کرده است در چنین شرایطی نقش آموزش وپرورش به عنوان نهاد تربیتی در مقابله با این آسیب مهم محسوب می‌شود.

وی توسعه فرهنگ اقامه نماز و قرآن و عترت را در توسعه مهارت‌های فردی و فعالیت‌های اخلاق محور و ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانش آموزان مهم دانست و گفت: دانش آموزان با تمرکز به این سه رویکرد می‌توانند آینده روشنی را برای خود، خانواده و جامعه رقم بزنند.