مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: ارزش تولیدات منطقه آزاد چابهار با افزایش ۲۰ برابری از ۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به بیش از یک هزار و ۵۶ میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۶ رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عبدالرحیم کردی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: این مهم به دلیل تغییر استراتژی در کل مناطق آزاد کشور به ویژه تمرکز بر تولید رخ داده است و امروز نیز خیز مثبت اقتصادی با شیب تند، در حوزه تولید این منطقه تجربه می‌کنیم.
به گفته این مقام مسئول، از ۲ سال گذشته درخواست‌های متعدد سرمایه‌گذاری در این منطقه داشته‌ایم که با رشد ۵۰۰ درصدی همراه بوده است.
وی بیان داشت: مجموع قراردادهای منعقد شده سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار بیش از ۴۰۰ مورد و افزون بر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که ۱۶۷ مورد از آنها پیشرفت فیزیکی داشته است.
کردی افزود: اکنون ۱۳۰ واحد فعال سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار فعالیت می کنند، اما به دلیل مشکلات پیش آمده در هفته‌های گذشته اکنون تعدادی از آنها نیمه تعطیل شده است.
وی گفت: به طور نمونه امروز ۲ طرح بزرگ پتروشیمی تجهیزات خود را وارد منطقه آزاد چابهار کرده اند و نخستین کارخانه تولید فولاد به ظرفیت سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی مشغول فعالیت است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: بهترین مسیر برای حمل و نقل ۹ درصد تجارت جهان از طریق سواحل شمالی دریای عمان یا همان سواحل مکران است که به بیش از ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد.
وی یادآورشد: سه بازار عمده «آسیای میانه، روسیه و شرق اروپا»، «اتحادیه عرب و آفریقا» و «شرق آسیا» مورد توجه تولیدکنندگان جهانی است؛ اما جای مشترکی که دسترسی به همه این بازارها در آن بهینه باشد، چابهار است.
به گزارش ایرنا، چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مکرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
این بندر موقعیت مناسبی برای استقرار انواع صنایع سبک و سنگین دارد و بهترین مکان برای ترانزیت کالا و گردشگری است.
«نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز چندی پیش هنگام شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که کشورش در توسعه طرح های منطقه ای از جمله بندر چابهار همکاری جدی خواهد داشت.
هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری شده است. از طرف دیگر ایران و افغانستان در حال تایید ایجاد یک کریدور حمل و نقل بین المللی از طریق این بندر هستند و چند محموله گندم هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: ۷۰۰ کیلومتر از سواحل مکران از جاسک تا چابهار در اختیار ایران است که ظرفیتی عظیم برای کشور به شمار می رود.
به گفته وی، نقطه تلاقی ۲ سند توسعه سواحل مکران و سند توسعه محور شرق (که در دهه ۶۰ به آن تاکید شده) چابهار است که امروز به عنوان موتور توسعه شرق کشور مطرح است.
کردی خاطرنشان ساخت: در سال های گذشته توافقنانه چابهار بین ایران، هند و افغانستان، حد و اندازه ای بین المللی به آن داده و امروز مهم است تا این منطقه بتواند در یک مسیر آرام و مطمئن به توسعه خود ادامه دهد.
وی گفت: هرچند چابهار در دوران دفاع مقدس با جابجایی بخش عمده ای از کالاهای مورد نیاز کشور، خدمات خوبی ارائه کرده بود، اما پس از آن به دلیل اولویت بازسازی سایر مناطق و محدودیت های مالی به فراموشی سپرده شد تا اینکه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان «گنج پنهان سواحل مکران» یاد کردند و توجه به آن در دولت تدبیر و امید جدی تر شد.
این مقام مسئول ادامه داد: امروز پروژه های چابهار فقط روی کاغذ نیستند، بلکه بطور نمونه راه آهن چابهار- ایرانشهر ۶۵ درصد و راه آهن ایرانشهر به چابهار ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
«تا پایان پارسال هشت میلیون تن از ظرفیت تعریف شده ۸۵ میلیون تنی بندر «شهید بهشتی» چابهار افتتاح شده و نخستین محموله اهدایی گندم هند به افغانستان از طریق این بندر جابجا شد.»
وی افزود: جاده های این منطقه نیز امروز از کیفیت خوبی برخوردار بوده و مراحل ارتقای کیفیت خود را پشت سر می گذارد و مطالعات آزادراه چابهار به کنارک در حال اتمام است.

** ساخت فرودگاه مسافربری
کردی به وضعیت نه چندان خوب فرودگاه مسافری چابهار اشاره کرد و گفت: این فرودگاه نظامی بوده و توسعه آن دشوار است؛ پارسال توافقی با نیروی هوایی انجام و طی آن ۲۵۰ هکتار زمین از نیروی هوایی خریداری شد که اکنون طراحی ترمینال مسافری در آن به انجام رسیده و با سرمایه گذاری بانک حکمت به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.
وی همچنین از توجیه اقتصادی پیدا کردن کارگو (فرودگاه باری) در چابهار خبر داد و گفت: به این ترتیب و با راه اندازی حمل و نقل هوایی، منطقه آزاد چابهار همزمان از هر چهار ابزار حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و ریلی برخوردار می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: ترانزیت و حمل و نقل ماموریت اصلی چابهار است و در کنار آن تبدیل شدن به مرکز سوم پتروشیمی کشور (به ظرفیت ۲۰ میلیون تن که تاکنون ۶ طرح پتروشیمی در آن مجوز زیست محیطی گرفته و سه طرح در حال اجراست) و تعریف ظرفیت ۱۰ میلیون تنی فولاد (که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن در حال ساخت است) برای آن در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در این زمینه تفاهم نامه ای با چینی ها برای توسعه پتروشیمی در منطقه امضا شده و پیگیر اجرایی شدن آن هستیم.

** بهره برداری از بندر چابهار پیش از پایان امسال
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: مطابق قرارداد، هندی های تا پایان سال جاری میلادی در چابهار مستقر می شوند و مرحله نخست بهره برداری از بندر چابهار انجام می شود.
وی گفت: قرارداد با هندی ها از نوع «بهره برداری با دوره مشخص» است که طی آن به سرمایه گذاری و نصب تجهیزات می پردازند و پس از بهره برداری ۱۰ ساله، آن را تحویل ایران می دهند که یکی از بهترین قراردادها در نوع خود است.
کردی تاکید کرد: «لجستیک» به معنای مجموعه ای از خدمات حمل و نقل مناسب کالا در بهترین زمان و قیمت، یکی از مهمترین ظرفیت های چابهار است به وجود شرکت های بین المللی بیمه گر، خدمات بین المللی همراه با ابزارهای مناسب نیاز دارد و می توان این منطقه را به عنوان «لجستیک شرق» مطرح کرد.
وی خاطرنشان ساخت: برای توسعه شهرک دارویی با چینی ها و در زمینه شیلات با ژاپنی ها وارد مذاکره شده ایم.
این مقام مسئول، علت حذف چابهار از تحریم های ظالمانه را موازنه ها و تغییر آرایشی که در مناسبات اقتصادی منطقه شکل گرفته اعلام کرد و بطور نمونه گفت: آمریکا به دنبال توسعه افغانستان است و آن کشور به این منظور به دنبال مناسب ترین مسیر ارتباطی است که از چابهار می گذرد.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد در آینده بتوان ژاپنی ها و کشورهای اروپایی را نیز در این منطقه درگیر کرد تا جمهوری اسلامی ایران بازیگر اصلی مناسبات چابهار باشد.
وی ادامه داد: مکانیسم ثبت سفارش کالا در منطقه آزاد مشکلات زیادی دارد و از آغاز امسال تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار درخواست ثبت سفارش در چابهار به ثبت رسید.

** قاچاق در چابهار
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: از آنجایی که در چابهار مرز رسمی نداریم، امکان قاچاق ساماندهی شده در آن وجود ندارد.
وی افزود: گمرک، پیش از منطقه چابهار مستقر است و دور تا دور این منطقه نیز فنس کشی شده و کنترل آن برعهده نیروی انتظامی است.
به گفته این مقام مسئول، مجموع کالاهای همراه مسافر که پارسال برای توزیع در منطقه و شهرهای اطراف وارد چابهار شده کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار بوده که با تقسیم آن بر جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری منطقه، کمتر از ۸۰ دلار برای هر مسافر خواهد شد.

** اجرای طرح های توسعه ای بدون توجه به حملات تروریستی کور
وی درباره حمله تروریستی چند روز گذشته در این منطقه نیز گفت: امروز چابهار به عنوان یک نقطه استراتژیک از تحریم ها خارج شده و بر این اساس دشمنان به دنبال آسیب زدن و ناامن جلوه دادن آن هستند.
کردی یادآور شد: همواره با حملات تروریستی به این منطقه، احساس ناامنی افزایش می یافت اما این بار چنین نشد و تحلیلگران نیز به هدفمند بودن این حملات اشاره داشته اند.
وی تاکید کرد: این اقدام های کور و بی هدف موجب توقف برنامه های توسعه ای نظام در چابهار نمی شود.

** آقازاده نداریم
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص برخی شایعه ها ویژه خواری ها در این منطقه خاطرنشان کرد: شرکت «نگین توسعه مکران» که در فضای مجازی از آن یاد می شود مربوط به شستا و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است و بر این اساس هیچ آقازاده ای در آنجا فعالیت ندارد.