عراق هم اینک مهم‌ترین شریک اقتصادی در میان همسایگان ایران است.

سفرای ۳ کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان دیروز (شنبه) در بغداد با نخست وزیر عراق دیدار کرده و بر حمایت کشورهایشان از برجام و موضع عراق در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، تاکید کردند.

به گزارش عصرایران به نقل از سی‌ان‌ان، در بیانیه‌ای که دفتر “عادل عبدالمهدی” نخست وزیر عراق پس از این دیدار منتشر کرد، تاکید شده، اروپا به توافق هسته‌ای با ایران پای‌بند بوده و عراق را در برابر پیامدهای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حمایت خواهد کرد.

دیدار – دیروز – سفرای ۳ کشور اروپایی در بغداد با نخست وزیر عراق

حمایت 3 کشور اروپایی از عراق در برابر تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا

این اقدام سفرای اروپایی در حالی است که سفارت آمریکا در بغداد پس از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ۵ نوامبر سال جاری، در بیانیه‌ای تاکید کرده بود: واشنگتن مدت ۴۵ روز به دولت عراق معافیت می‌دهد تا واردات گاز و برق از ایران را با منابع دیگر جایگزین کند.

عراق در تامین ۴۵ درصد از برق وارداتی خود به ایران وابسته است و این رقم قابل توجه به سادگی قابل چشم‌پوشی نیست. هفته گذشته برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابعی در وزارت خارجه آمریکا گزارش داده‌اند که انتظار می‌رود دولت ترامپ در نهایت عراق را از واردات انرژی از ایران معاف کند.

دولت بغداد ضمن اعلام مخالفت با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، تاکید کرده است که جایگزینی برای واردات گاز و برق از ایران ندارد و مدت زیادی زمان خواهد برد تا در زمینه استحصال منابع گازی و تولید برق خودکفا شود.

حجم روابط اقتصادی عراق و ایران در سال گذشته میلادی ۱۲ میلیارد دلار بوده است و عراق هم اینک مهم‌ترین شریک اقتصادی در میان همسایگان ایران است.

دولت عراق می‌گوید از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران متاثر می‌شود و این تحریم‌ها به کشور عراق هم آسیب می‌زند.

عراق و ایران در سال‌های گذشته روابط اقتصادی رو به توسعه‌ای داشته‌اند و آمارها حاکی است در ۱۱ ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۲ میلیون عراقی به ایران سفر کرده‌اند.

حمایت 3 کشور اروپایی از عراق در برابر تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا

استراتژی دولت ترامپ در تحمیل انزوای اقتصادی و سیاسی علیه ایران، موقعیت دو کشور همسایه عراق و افغانستان را بیش از دیگر همسایگان ایران تحت تاثیر قرار داده است. عراق از نظر حجم روابط اقتصادی و واردات انرژی و افغانستان از منظر واردات بسیاری از کالاها به ایران وابسته هستند.

به همین منظور دولت ترامپ در نهایت مجبور شد پروژه توسعه بندر چابهار را نیز از تحریم‌ها مستثنی کند. در قالب این پروژه که هندوستان تامین مالی آن را بر عهده دارد، قرار است بندر چابهار تبدیل به یک “هاب ” منطقه‌ای مهم برای واردات کالا به افغانستان و کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی شود.