محمد باقر نوبخت با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد: در بودجه سال ۹۸ قیمت پایه ارز ۵۸۰۰ تومان نیست، آنچه که برای نرخ تسعیر در نظر گرفته شد با ارز ۴۲۰۰ تومان است. اگر ارز دیگری باقی بماند که چون عمده ارزی که سهم دولت است در همین حدود است، بقیه را بانک مرکزی برای تنظیم بازار نیما بخواهد مداخله کند، با همان نرخ ارز نیما خواهد بود؛ البته مقدار این تفاوت چند میلیارد دلار بیش‌تر نیست.
 وی ادامه داد: آنچه که بخش قابل توجه ارز سال آینده است، ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی، دارو و نهادهای کشاورزی با ارز ۴۲۰۰ تومان است. پیش بینی می شود آن بخشی که از طریق نیما عمل می شود و بخش عمده ارز که با نرخ ۴۲۰۰ تومان است، اگر نرخ موثر را در نظر بگیریم می‌تواند در حد ۵۶۰۰ الی ۵۸۰۰ باشد. این‌ها پیش بینی هایی است که در بودجه عمل نمی شود اما برای محاسبات‌مان در نظر گرفته می شود.
وضعیت حقوق کارمندان، قیمت بنزین، یارانه‌ نقدی و نرخ ارز در بودجه سال 98 چگونه خواهد بود؟/پاسخ نوبخت
نوبخت گفت: صبح فردا (۱۵ آذر) ما بودجه را به مجلس ارسال خواهیم کرد. هر چند نمایندگان محترم برای کار واجب‌تری جهت سرکشی به حوزه انتخابیه تا ده روز آینده تعطیل خواهند بود و مجلس جلسه علنی ندارد، اما دولت طبق آیین نامه داخلی با تلاش فراوان و حتی جلسات فوق‌العاده چه در دولت و چه در سازمان برنامه و بودجه لایحه را در ۱۴ جلد ارسال می کنیم و هر زمان که جلسه علنی مجلس ایجاد شود جناب رئیس جمهور همان مراسمی که لازم است برای توضیح  لایحه، برگزار خواهند کرد.
‌وی افزود: فردا در سازمان برنامه و بودجه از جلدهای برنامه و بودجه سال ۹۸ رونمایی می‌شود و من مفصل درباره آن صحبت می‌کنم. افزایش ریالی بودجه در حدود ۱۲ درصد خواهد بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: حذف یارانه ثروتمندان امسال هم در دستور کار بود. از آنجایی که نیاز به اطلاعات بیشتر است امسال در جهت اجرایی کردن این امر توزیع یارانه‌ها را استانی کرده‌ایم. هر استان به میزان تعداد افرادی که یارانه‌بگیر هستند آن مبالغ را دریافت می کنند و با توجه به شناخت دقیق‌تری که دارند می توانند خودشان به افرادی که استحقاق دریافت یارانه را دارند اختصاص دهند. بقیه را هم صرف امور استان کنند.
وی سپس تصریح کرد: ما هم در بخش منابع تلاش کردیم واقع‌بینانه ببینم و تمامی منابعی که می توان به کمک دولت بیاید را در محاسبات‌مان آوردیم. در هزینه ها تعدادی از ردیف‌ها را حذف کردیم. اعتبارات برخی از دستگاه‌ها را لزوما با این ۱۲ درصدی که مبالغ ریال ما رشد کرده، رشد ندادیم و بلکه منفی کردیم تا بتوانیم بر اساس واقعیت‌ها بودجه را تنظیم کنیم تا ان‌شاءالله از این سال سخت به آسانی عبور کنیم.
نوبخت گفت: نظر دوستان مجلس این است که به صورت پلکانی حقوق کارمندان دولت افزایش یابد. آن‌هایی که حقوق‌های بیش‌تری می گیرند  درصد رشدشان کم‌تر و آن‌هایی که کمتر می‌گیرند تا ۲۰ درصد افزایش یابد، البته برخی از گروه‌های شغلی بیش‌ از ۲۰ در صد سال آینده افزایش پیدا می‌کند.
وی در ارتباط با قیمت بنزین و نفت در بودجه سال آینده گفت: قیمت بنزین تغییر نکرده است. قیمت نفت هم به طور متوسط ۵۴ دلار در نظر گرفته شده است. باید توضیح دهم که هیچ کدام از این ارقام در بودجه نمی‌آید، مبانی محاسباتی ما این ارقام است.
منبع: خبرگزاری ایسنا