جشنواره ملی مرکبات و اقوام و عشایر دوشنبه شب در محل نمایشگاه بین اللمللی مازندران واقع در قائمشهر همراه گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این جشنواره نمایندگانی از ۱۵ استان کشور حضور دارند که صنایع دستی و سوغات استان های خود را یکصد غرفه در کنار غرفه های مرکبات به نمایش گذاشته اند.
این جشنواره های ملی با همکاری مشترک اداره امور عشایری، میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و جهاد کشاورزی مازندران و فرمانداری و شرکت تعاونی باغداران قائمشهر برپا شده است.
مدیر امور عشایری مازندران هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد همدلی و وحدت اقوام و آشنایی با فرهنگ ها اعلام کرد.
سید صمد کاظمی بیان کرد : در این جشنواره درصدد هستیم تا با برگزاری برنامه های شاد ، آئین ها و فرهنگ های اقوام های مختلف را به معرض دید همگان بگذاریم .
وی با بیان اینکه در این برنامه اقوام مختلف کشور از فرهنگ ها و آداب هم آشنا می شوند، گفت: گروهها ضمن عرضه محصولات خود ، آئین ها و موسیقی دیارشان را برای مردم به نمایش می گذارند .
کاظمی گفت که در این جشنواره اقوام استان های خراسان شمالی ، خراسان رضوی ، اصفهان ، سمنان ، گلستان ، گیلان به همراه چند استان دیگر حضور دارند.
** نقش بین المللی مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جشنواره با بیان اینکه کشاورزی استان با همت و تلاش کشاورزان مازندران رو به جلو حرکت کرده است، گفت: امروز این تلاشها به ثمر نشسته و محصولات کشاورزی مازندران در عرصه بین المللی و در کشور بسیار نمایان شده است.
عزیزاللله شهیدی فر با اشاره به اینکه تولیدات محصولات کشاورزی استان در گمنامی به سر می برد ، افزود: مسیر زیادی طی شد و در حال حاضر شاهد اتفاقات خوبی در تنوع محصولات زراعی وباغبانی در استان هستیم .
وی حمایت بخش تولید ، صادرات ، آموزش ، تحقیق و ترویج کشاورزی را از برنامه های آتی حوزه توسعه بخش کشاورزی معرفی کرد و گفت: تغییر و قیمت بالای ارز موجب شده که محصولات مازندران جایگاه واقعی خود را در بازارهای داخلی ایران را کسب کند و امروز با افتخار استان مازندران در عرصه های صادرات برنج، گوشت سفید و ماهیان سردآبی در دنیا قدم های خوبی برداشتیم .
شهیدی فر با اشاره به اینکه براساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و مرکز آمار ایران ۷۰ هزار تن محصولات باغی از این استان صادر می شود، گفت: ۱۰۰ درصد صادرات نارنگی و پرتغال مربوط به استان بو ده و ۷۰ درصد صادرات کیوی نیز سهم استان مازندران است.
وی با اعلام اینکه در بخش نارنگی و کیوی دغدغه و ناراحتی وجود ندارد ، افزود: امروز بیشتر باید توجه خود را به صادرات تامسون سوق دهیم و با حمایت بخش خصوصی روزانه ۵۰۰ تن به کشورهای حاشیه دریای خزرو روسیه صادر می شود و قیمت این‌محصول نیز در روزهای آتی مشخص می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دغدغه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی را درحوزه صادرات بیان کردوگفت: مشکلات حوزه ترانزیت بسیار زیاد است و صادرکنندگان استان در صادرات محصولات کشاورزی از وجود کانتینرهای مناسب با مشکل مواجه هستند.
این نمایشگاه همه روزه تا ۱۶ آذرماه پذیرای بازدید علاقه مندان است .