مدیرکل دفتر جنگل‌کاری و پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حالت بهینه باید ۴۱ هزار هکتار پارک جنگلی در شمال کشور وجود داشته باشد که اکنون ۳۸ هزار هکتار یعنی سه هزار هکتار کمتر از نیاز پیش‌بینی‌ شده دایر است.

کورش خلعتبری لیماکی روز شنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اینکه اعتبارات این بخش طی سال های گذشته کاهش یافته ولی با این حال، امسال مستند سازی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و نهالستان‌های جنگلی را در دست اقدام داریم که شامل شناسایی، مکان‌یابی، تعیین سطح و مجموعه‌ای از اسناد و مدارک است که سیر تکوین و تکامل پارک یا نهالستان را از آغاز تا پایان همراه با تحلیل و ارزشیابی نشان خواهد داد.
وی گفت : در واقع با این کار و با بهره‌گیری از سامانهٔ طبقه‌بندی، مدیریت و نظارت پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و نهالستان‌های جنگلی، نظم بیشتری می‌یابد.
خلعتبری لیماکی با اعلام این که اعتبار دفتر جنگلداری امسال تقریبا نصف شده ، افزود: مستندسازی ذخیره ‌گاه‌های جنگلی و تهیهٔ نظام‌نامهٔ نهالستان‌های جنگلی پارسال انجام شده و پایان یافته است.
او با بیان اینکه نظام‌نامه شامل آیین‌نامه‌های اجرایی، مجموعه قوانین و شرح خدمات، دستورکار و بخشنامه‌ها است گفت: تهیهٔ نظام‌نامهٔ پارک‌های جنگلی نیز در دست بررسی است.
وی افزود: از ۱۲۹ پارک و تفرجگاه جنگلی موجود در شمال کشور، تعداد ۴۶ پارک در استان گیلان و ۳۳ پارک در حوزه منابع طبیعی نوشهر (غرب مازندران) است.
خلعتبری گفت: ۳۳ پارک و تفرجگاه جنگلی در حوزه منابع طبیعی ساری (شرق مازندران) و ۱۷ مورد هم در استان گلستان قرار دارد.
مدیرکل دفتر جنگل‌کاری و پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: با توجه به سیاست کلی دولت مبنی بر واگذاری مدیریت و نه مالکیت پارک‌ها به اشخاص صاحب صلاحیت، ۳۷ پارک در استان گیلان و ۲۸ پارک در غرب مازندران واگذار شده است.
به گفتهٔ او، تعداد پارک‌های جنگلیِ واگذار شده در شرق مازندران ۱۹ مورد و در استان گلستان ۹ پارک بوده است.
خلعتبری بر وجود نظارت بر تمام پارک‌های شمال کشور تأکید کرد و یادآور شد: این نظارت شامل رعایت بُرد تفرجی و بوم‌شناختی و اجتماعی پارک‌ها است.
وی از مردم درخواست کرد استفاده از پارک جنگلی را در قالب برنامه‌ریزی ویژه هر پارک انجام دهند و فقط در مناطق تفرجی که بخشی از مساحت پارک را شامل می‌شود حضور یابند و وارد دیگر مناطق نشوند.
احداث پارک‌های جنگلی در شمال کشور از سال ۱۳۴۴ به همت مرحوم حسین سعیدی آشتیانی آغاز شد.