مدیر کتابخانه های مازندران:

مدیر کتابخانه های مازندران با بیان اینکه یک میلیون و ۸۸۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های مازندران موجود است. گفت: برای تکمیل ۳۸ پروژه نیمه تمام در استان به اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان نیاز است.

به گزارش ونگ وا آرزو ولی پور در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته کتاب با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱۵ باب کتابخانه در مازندران وجود دارد که ۸۶  واحد آن نهادی و ۲۹ واحد دیگر مشارکتی و مستقل است. اظهار کرد: تا پایان مهر ماه امسال ۱۱۰هزار عضو فعال  ۱۰۵ هزار نسخه امانت در کتابخانه و منابع موجود در کتابخانه یک میلیون و ۸۸۴ هزار نسخه کتاب است.

وی به اتمام پروژه های نیمه تمام کتابخانه های استان اشاره کرد و افزود: برای تکمیل ۳۸ پروژه نیمه‌تمام در استان به اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان نیاز است. افتتاح ۸ پروژه از سال گذشته تا کنون از محل خیرین تکمیل شده است.

۱۳ کودک در طرح کودکان کتاب فعالیت دارند

مدیر کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به اینکه طرح کودکان کتاب در کشور فراگیر شده است تصریح کرد: در ابتدای این طرح تعداد کودکان بسیار محدود بوده اما در حال حاضر تعداد انها به ۱۳ کودک فعال رسیده است.

ولی پور گفت: این کودکان فعالیت‌شان کتابخوانی است که مشغول کار در خیابان هستند برایشان ساعت مطالعه خریدیم. و به ازای هر ساعت مطالعه در کتابخانه مبالغی توسط خیران به حساب آنها واریز می شود  و  نتیجه آن تاثیر مثبت در روند تحصیلی آنها است.

این مسئول به طرح مطالعه با طعم تابستان ویژه کشاورزان، دامداران، گردشگران اشاره کرد و افزود: ۵۴۰ نفر در قالب ۲۵ تیم به روستاهای  غرب و شرق استان فرستاده شده اند. به عنوان مثال در این طرح تیم های ۲۵ نفره  در مناطق دودانگه و چهاردانگه در پی صحبت با چوپانان از علاقه آنها به شاهنامه خوانی مطلع شده اند.

وی از تجهیز خودرو و کتابخانه ای سیار به دشت و مزرعه های استان با کمک و همراهی بهزیستی استان خبر داد و افزود: این طرح برای نخستین بار در مازندران به صورت پیشتاز اجرا شده است.

مدیر کتابخانه های مازندران عداد شرکت کنندگان استان مازندران در جشنواره رضوی را ۵۴ هزار نفر برشمرد و افزود:۱۵ اثر ملی در این جشنواره مربوط به استان مازندران بوده است.

راه مقابله با مشکلات و‌ تحریم مطالعه است

ولیپور با اشاره به اجرای طرح های نو و ابتکاری گسترش کتابخوانی در مازندران، گفت: علاوه بر اجرای این طرح ها و استقرار ایستگاههای مطالعه کتاب در فضای ادارات استان، بخش خصوصی و مجموعه های مردمی نیز پای کار آمده اند.

وی افزود: به عنوان نمونه رانندگان تاکسی، نانوایی ها، فروشگاهها و حتی مطب پزشکان با هزینه شخصی مبادرت به ایجاد ایستگاه مطالعاتی در فضای کار خود کردند که می تواند به گسترش فرهنگ کتابخوان کمک کند.


افزایش۱۷ هزار نفر عضو و ۲۰ هزار نسخه امانت در کتابخانه های مازندران

ولی‌پور با اشاره به اینکه مازندران در تمام شاخص های ارزیابی رتبه اول و دوم را کسب کرده است گفت: امسال ۱۷ هزار نفر افزایش عضو و ۲۰ هزار نسخه افرایش امانت داشتیم.

معرفی ۸۴۰ عنوان برنامه در هفته کتابخوانی

مدیر کل کتابخانه های مازندران با اشاره به نامگذاری ۲۴ تا ۳۰ آبان به عنوان هفته کتاب، اظهار کرد: امسال در این هفته ۸۴۰ عنوان برنامه در قالب نشست با کتابخوانان، جلسات نقد و بررسی، رونمایی از کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب و جمع خوانی برگزار می شود .

این مسئول اظهار کرد: ۱.۵ میلیارد تومان در تعمیرات و نیم میلیارد تومان برای مسائل گرمایشی و شاداب‌سازی کتابخانه‌ها و یک میلیارد برای پروژه‌ها نیمه‌تمام هزینه شد.

استمداد از رسانه هابرای معرفی مروجان فرهنگ کتابخوانی

مدیر کتابخانه های مازندران خواستار استمداد از رسانه ها برای معرفی مروجان فرهنگ کتابخوانی شد.