دلالان همچنان در تکاپو هستند، اما این بار در میان دلالان، مردم عادی بیشتر به چشم می‌خورند. نگرانی در چشمان فروشندگان ارز و دلالان پیداست. صف‌آرایی آن‌ها مقابل صرافی‌ها و تلاش برای خرید و فروش دلار و یورو این مساله را به خوبی نشان می‌دهد.

اگرچه بسیاری از آن‌ها از آینده بازار ارز بی خبرند، اما نگاه و تلاش آن‌ها برای فروش ارز به خوبی نشان می‌دهد که دیگر فضای هیجانی در بازار فروکش کرده و گویا ارز در آستانه کاهش قیمت قرار گرفته است.

زمانی که از صرافی‌ها در خصوص وضعیت بازار ارز می‌پرسم،‌ترجیح می‌دهند صحبت نکنند. یکی از صرافان با صدای بلند می‌گوید وضعیت بازار همین است که می‌بینید،‌ فروش دلار نسبت به روزهای گذشته افزایش بیشتری داشته است. تقاضای مردم کاهش یافته و بسیاری از آن‌ها برای فروش دلارهای‌شان به بازار آمده‌اند. پیشتر زمانی که از مقابل صرافی‌ها عبور می‌کردیم، دلالان اصرار کمتری برای فروش یا خرید دلار می‌کردند، اما حالا بیش از گذشته اصرار می‌کنند که دلارهای‌شان را بفروشند.

**قیمت دلار و یورو در مسیر کاهشی
از یکی از صرافان در خصوص آینده بازار پرسیدم او گفت حالا با این وضعیت بانک مرکزی هم خبر ندارد که آینده این بازار چه می‌شود اما زمانی که همین سوال را از صرافان بخش دولتی پرسیدم، گفتند بانک مرکزی اطلاع دارد که آینده این بازار چه می‌شود. بانک مرکزی با سیاست‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهد،‌ برخی مواقع بازار را دچار به هم ریختگی می‌کند و برخی اوقات بازار را به شکل دستوری از این حالت خارج می‌کند. قیمت دلار روز پنج‌شنبه ۹۰۰ تومان ریزش داشت و روز گذشته (شنبه) با ۵۰ تومان کاهش روبه رو شده است. به همین خاطر وضعیت بازار را نمی‌توان پیش بینی کرد.

تابلوی صرافی‌ها قیمت فروش ارز را ۱۲ هزار تومان و خرید ۱۱۸۵۰ تومان نشان می‌دهند. دلالان هم به همین قیمت دلار را می‌فروشند و برخی از آن‌ها قیمت دلار را برای فروش ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام می‌کنند. البته بانک ملت نرخ فروش دلار را ۱۱۸۵۰ تومان اعلام می‌کند که هر فرد تنها قادر به دریافت ۵۰۰ دلار است. نرخ یورو نیز در تابلوها رقم ۱۳۵۰۰ تومان را نشان می‌داد.

**نزدیکی نرخ صرافی‌ها با نرخ دلالان
در فضای بازار موضوعی که بیش از گذشته قابل توجه بود و به وضوح می‌توان آن را دید، این بود که نرخ صرافی‌ها و دلالان بسیار نزدیک شده بود‌. شاید این خبر خوبی باشد و بهتر شدن وضعیت بازار را نشان می‌دهد. به گفته برخی از کارشناسان روند کاهشی نرخ ارز در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. برخی از نمایندگان مجلس نیز از ثبات قیمت ارز در آینده نزدیک خبر می‌دهند، ‌اما از آنجایی که رویدادهای سیاسی به شدت روی جو روانی و نرخ‌های ارز در بازار تاثیر گذار بوده است، بنابراین پیش‌بینی بازار ارز کار بسیار سختی است و به نوعی نمی‌توان این بازار را پیش‌بینی کرد.

**مردم به دنبال فروش دلارهای‌شان
در ضلع جنوبی میدان فردوسی مردم و دلالان در مقابل تابلوهای صرافی‌ها جمع شده بودند. زمانی که از میان صرافی‌ها و دلالان می‌‎گذشتم؛ پیرمردی به دنبالم راه افتاد و پرسید دخترم چقدر دلار می‌خواهی؟ گفتم هزار دلار. اصرار داشت به هر قیمتی که شده دلارهایش را بفروشد. گفت ۱۲ هزار تومان، به او گفتم که صرافی‌ها قیمت پایین‌تری می‌دادند که گفت: ۱۱۹۰۰ زمانی که خواستم از او جدا شوم، باز اصرار کرد هر چقدر که بخواهی قیمت را پایین می‌آورم. بعد از او هم مردی به همراه دخترش برای فروش دلار آمده بود. پرسیدند دلار خریدید؟ گفتم نه هنوز. می‌خواستند به قیمت ۱۲ هزار تومان دلارهای‌شان را بفروشند و امید داشتند که قیمت دلار باز هم افزایش پیدا کند. این وضعیت نشان می‌داد که مردم بیش‌ از گذشته به دنبال فروش دلارهای‌شان هستند. گویا حدس می‌زدند که قیمت دلار روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.

**فشار روانی بی‌اثر شد
سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به روند نزولی قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: بعد از آغاز دور جدید تحریم‌ها نه تنها قیمت ارز افزایش نیافت بلکه روند کاهشی را طی کرد و بنابراین برخلاف آنچه برخی عنوان می‌کردند، تحریم‌های ۱۳ آبان هیچ تاثیری بر افزایش قیمت ارز نگذاشت. افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته بیشتر جنبه روانی داشت و از مولفه‌های اقتصادی پیروی نمی‌کرد و قیمت‌ها کاملا حبابی و غیرواقعی بود. بخش زیادی از افزایش صعودی قیمت دلار در ماه‌های گذشته به دلیل فضاسازی سودجویان و سوداگران بود.

کشور ما در ۴۰ سال اخیر همواره با تحریم‌های آمریکا مواجه بوده و بنابراین ما با راهکارهای مقابله با تحریم‌ها آشنایی کامل داریم اما آنچه بازار را ملتهب می‌کرد، جوسازی‌های فرصت‌طلبان و سوداگران بود. بعد از آغاز دور جدید تحریم‌ها این جوسازی‌ها و فضاسازی‌ها نتوانست بازار ارز را متاثر کند و در واقع در روزهای اخیر فشار روانی بر قیمت ارز اثر خود را از دست داده است. در صورت اعمال مدیریت صحیح و اصولی از سوی دولت و جلوگیری از رانت بازی و دلال بازی، روند کاهشی قیمت ارز باز هم ادامه خواهد یافت و ثبات به بازار بازمی‌گردد.

**دلار باید در کانال هشت هزار تومان بایستد
برخی نیز معتقدند که قیمت فعلی دلار منطقی نیست و باید بیش از این کاهش پیدا کند. علا میرمحمد صادقی، نایب رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کاهش نرخ دلار طی چند روز گذشته گفت: نرخ دلار هنوز هم واقعی نیست و باید تا حدود هشت هزار تومان ارزان شود. افزایش نرخ دلار تا حدوی که چند وقت قبل، پیش رفت یک کار تبلیغاتی بود که هیچ پایه و اساسی نداشت. در واقع افزایش نرخ دلار توهمی بیش نبود و به نوعی پیش اظهاری‌ها درمورد افزایش نرخ، منجر به التهاب فضای روانی جامعه و در نهایت جهش بی‌سابقه نرخ ارز شد.

به گفته او نرخ فعلی دلار نیز منطقی نیست. با وجود کاهش نرخ دلار طی چند روز گذشته ما همچنان معتقدیم که نرخ دلار باید کم‌تر از این حد باشد، یعنی حدودا در کانال هشت هزار تومان قرار گیرد. متقاضیان دلار یعنی واردکنندگان کالا و انتقال دهندگان سرمایه با افزایش نرخ به شدت متضرر می‌شوند زیرا واردات با نرخ بالا اصلا مقرون به صرفه نیست و کالای گران به فروش نمی‌رسد و درنهایت رکود به همراه خواهد داشت. ادامه این روند بستگی به اقدامات دولت دارد به طوری که دولت باید افشاگری‌هایی در جهت ایجاد شفافیت انجام دهد و همچنین ارزش واقعی ریال را اعلام کند، زیرا ایران کشور ثروتمندی است و پول آن بیش از الان ارزش دارد.

**نرخ واقعی ارز پایین‌تر است
از سوی دیگر نایب رییس اتاق ایران و چین نیز گفته است: با وجود کاهش مجدد قیمت ارز طی چند روز گذشته اما با هر نوع حسابی هنوز نرخ دلار واقعی نیست. مجیدرضا حریری با اشاره به عوامل افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته توضیح داد: در چند ماه اخیر نرخ ارز به دلایل غیر اقتصادی افزایش یافت که از جمله این دلایل غیر اقتصادی می‌توان به تحریم، سوء مدیریت اثرات تحریم، انتظارات تورمی جامعه و هراس از کاهش ارزش پول ملی و افزایش تقاضا اشاره کرد. دولت بر بیش از ۹۰درصد منابع ارزی کشور تسلط کامل دارد. دولت عرضه کننده اصلی ارز در کشور و در نتیجه تنها قیمت‌گذار نرخ است؛ به این خاطر که رییس‌جمهور سه بار به صورت علنی اعلام کرد که قادر به کاهش نرخ ارز با افزایش عرضه به بازار هستند، اما به دلیل صلاح مملکت از این کار خودداری می‌کنند؛ بنابراین با وجود چنین اختیاری نمی‌توان عامل کاهش یا افزایش نرخ را عامل دیگری دانست. دولت با تزریق به موقع و به اندازه ارز در بازار و از طرفی کاهش تقاضا، باعث کاهش نرخ در بازار شده است.

ما نیمه اول این تحریم‌ را بازی کرده‌ایم و توانستیم با یک دفاع اتوبوسی جلوی دروازه تحریم، اثرات روانی و سیاسی آن را به حداقل برسانیم. حالا وارد نیمه دوم که به اصطلاح نیمه مربیان است، شده‌ایم؛ در این مرحله باید مدیران کشور آن چه که از قبل می‌دانند را با تاکتیک‌های جدید عملیاتی کنند، به این صورت که اکنون باید برای ۶ ماه آینده نقشه تازه‌ای داشته باشیم چرا که اگر با همان روش نیمه اول عمل کنیم، رقیب دست ما را خوانده و ما به طور حتم موفق نخواهیم شد.

**کاهش قیمت طلا و سکه
اما در کنار افت قیمت ارز قیمت طلا وسکه نیز با کاهش قیمت همراه بوده است. دیروز ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا گفت که سکه امامی وارد کانال ۳٫۸ میلیون شده و اکنون با قیمت سه میلیون و ۸۲۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. نیم سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و ۹۷۰هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۷۰هزار تومان داد و ستد می‌شود. روز گذشته سکه امامی وارد کانال ۳٫۸ میلیون شده و اکنون با قیمت سه میلیون و ۸۲۰هزار تومان در بازار معامله می‌شود. بهای سکه طرح قدیم نیز به سه میلیون و ۶۵۰هزار تومان رسید. در بازار امروز نیم سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و ۹۷۰هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۷۰هزار تومان داد و ستد می‌شود. از طرفی هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در اولین روز هفته حدود ۳۴۲هزار تومان قیمت‌گذاری شد.