سرپرست استانداری مازندران با بیان اینکه همه اعتبار مرحله نخست یک هزار و ۶۵۷میلیارد ریالی تسهیلات روستایی و عشایری استان جذب شده گفت: پایش و نظارت بر دریافت کنندگان تسهیلات با هدف تحقق تولید و اشتغالزایی در چهارسطح آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح اشتغال روستایی و عشایری از طرح های مهم دولت برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهاست که پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی با تایید شورای نگهبان در شهریور ماه ۹۶ به استان های کشور ابلاغ شده است.
سهم اعتبار طرح اشتغال روستایی مازندران یکهزارو ۶۵۷ میلیارد ریال بوده است که سود آن برای روستاییان مناطق مرزی چهار درصد، برای مناطق معمولی ۶ درصد و برای نواحی صنعتی و واحدهای تولیدی مستقر در آن‌ها و شهرک‌های صنعتی در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر ۱۰ درصد تعیین شده بود.
احمد حسین زادگان روز پنجشنبه در کارگروه تخصصی اشتغال مازندران با بیان اینکه با توجه به شرائط و وضعیت تحریم های اقتصادی علیه کشور ، هر گونه تسهیلات باید منتج به هدف گذاری تعیین شده شود، افزود: نظارت ها در سطح شهرستان، دستگاه اجرایی ، بانک ها و استانی انجام می شود.
وی در عین حال به تکانه های اقتصادی که شرایط را برای کسب و کار و تولید سخت کرده اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجاییکه بیشتر تسهیلات پرداختی اشتغالزایی روستایی به حوزه تولیدات خرد پرداخت شده است،توجه به بازرگانی محصولات تولیدی آنان بسیار مهم است.
سرپرست استانداری مازندران یکی از مشکلات عمده استان را نبود صادر کنندگان و کاسب کاران حرفه ای دانست و ادامه داد: بررسی ها نشان داده است که بیشتر مازندرانی ها تولید کننده خوبی هستند اما در فروش و صادرات محصولات تولیدی صادرکنندگان بزرگی نداریم.
حسین زادگان تاکید کرد که برای حمایت از تولید کنندگان خرد که با دریافت تسیهلات اشتغالزایی روستایی فعالیت های تولیدی در سطح کم آغاز کرده اند باید شرکت های بازرگانی خریدار شکل بگیرد تا تولیدات آنان روی دست آنان نماند.
وی گفت: از آنجاییکه مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی بزودی ابلاغ می شود، انتظار داریم پایش و نظارت بر تحقق اهداف تولید و اشغالزایی با پرداخت تسهیلات مرحله نخست به درستی گزارش شود.
بر پایه آمار دبیرخانه شورای اشتغال مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون هشت هزار طرح در سامانه کارا مازندران ثبت شد که پس از غربالگری و بررسی های کمیته های فنی شهرستانی و استانی یکهزار و ۵۰۰ طرح موفق به جذب تسهیلات اشتغال روستایی شدند که با جذب این میزان اعتبار برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.
**رضایت از فعالیت های اشتغالزایی و توانمندی افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد مازندران
سرپرست استانداری مازندران از فعالیت های توانمندی و اشتغالزایی افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد استان قدر دانی کرد و گفت: اگرچه بیشتر این افراد سابقه و مهارت های خوب تولید و اقتصادی به لحاظ توانمندی های جسمی و روحی در جامعه ندارند، اما بررسی ها نشان داده است که تسهیلات اشتغالزایی در این جامعه هدف به انحراف نمی رود.
حسین زادگان با بیان اینکه عمده ترین مشکلات این افراد فروش محصولات از جمله صنایع دستی، گیاهان دارویی و تولیدات کشاورزی آنان است، بیان داشت: دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی باید در بازرگانی محصولات تولیدی این قشر بیشتر کمک کنند.