رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ظرفیت های بیشتری برای توسعه روابط میان دو کشور ایران و عراق وجود دارد، گفت: امروز روابط اقتصادی بین دو کشور حدود ۱۲ میلیارد دلار است که می توانیم با تلاش دوجانبه آن را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی امروز- شنبه- در نشست خبری مشترک با رییس جمهوری عراق، افزود: برای همه ما واضح است که روابط ایران و عراق از لحاظ تاریخی، فرهنگی و مصالح ملی و منطقه ای روابط بسیاری مهم و ویژه ای است.
وی ادامه داد: همه مسئولان فعلی جمهوری عراق با مسئولان جمهوری اسلامی ایران بیش از ۳۰ سال سابقه مبارزه با استبداد در عراق و استمرار امنیت در این کشور داشته اند.
وی اضافه کرد: امروز روابط دو کشور میان هیات های ایرانی و عراقی مورد بررسی قرار گرفت و دوطرف ضمن تاکید بر ادامه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر این نکته تاکید داشتند که ظرفیت های بیشتری برای توسعه روابط میان دو کشور وجود دارد.
برهم صالح رییس جمهوری عراق که صبح شنبه برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
گسترش و تعمیق بیش از پیش مناسبات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین ارتقای سطح همکاری های مشترک در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان تهران و بغداد ، از جمله اهداف سفر رسمی رییس جمهوری عراق به ایران است.
برهم صالح ۱۰ مهرماه ۹۷ توانست پس از دو دور رای گیری در پارلمان عراق با کسب ۱۷۵ رای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور را به دست آورد و سومین رییس جمهوری عراق شود.
این چهارمین سفر منطقه ای رییس جمهوری عراق از زمان تصدی این مسئولیت و نخستین سفر وی به تهران است. وی پیش از این به کویت، امارات متحده عربی و اردن سفر کرد.
صالح در ایام انتخابات ریاست جمهوری عراق با تشریح مواضعش نسبت به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: «من به عنوان نامزد ریاست جمهوری عراق و همچنین به عنوان یک شهروند عراقی می گویم، ایرانی ها در زمان جهاد علیه صدام آغوش خود را به روی ما گشودند. برای همین شکی نیست که ما با ملت ایران ابراز هم دردی می کنیم و نمی خواهیم که هیچ آزاری به آنها برسد. اعمال تحریم ها علیه ایران تبعاتی برای عراق خواهد داشت و تنها محصور به ایران نخواهد بود. بنابراین چرا نباید عراق در موضع دفاع از همسایه اش، ایران، نباشد، در حالی که ما روابط درهم تنیده تاریخی با ایرانی ها داریم.»
روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه روابط و تبادل برق، گاز، فرآورده های نفتی و فعالیت دو کشور در زمینه کشف و استخراج نفت با یکدیگر گفت و گو کردیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: دو طرف در زمینه اتصال راه آهن دو کشور در سمت غرب و جنوب صحبت کردند، خصوصا اتصال راه آهن شلمچه به بصره که مقدمات آن مهیا است و با اقدامات وزارت دارایی عراق، شرکت ایرانی کار را آغاز خواهد کرد.
روحانی گفت: با اتصال این راه آهن ۳۵ کیلومتری، مردم دو کشور به سهولت رفت و آمد خواهند داشت و هم بار و هم مسافر ارزان تر و راحت تر خصوصا در ایام اربعین تبادل خواهد شد.
رئیس جمهوری افزود: مساله لایروبی اروندرود و شط العرب برای دو کشور اهمیت دارد و باعث می شود شاهد آبادانی بیشتر در شهرهای آبادان، خرمشهر، بصره و فاو باشیم.
روحانی با اشاره به اینکه مساله محیط زیست برای طرفین اهمیت دارد و بخشی از مردم ما در مرزهای غربی و به ویژه در جنوب دچار مشکل ریزگرد هستند که به عنوان یک معضل با همکاری دو کشور حل می شود، گفت: خوشحالم که رئیس جمهوری عراق وعده داده اند مساله محیط زیست را دنبال می کنند.
وی ادامه داد: همانطور که ایران ملت عراق را از رنج داعش با کمک یکدیگر خلاص کرد، امیدواریم مردم جنوب ایران را نیز با کمک دو کشور از مشکل ریزگرد خلاص کنیم.
رئیس جمهوری اضافه کرد: امروز توافق شد منطقه آزاد تجاری بین دو کشور داشته باشیم و صنایع مشترک را از آنجا آغاز کنیم که از کمیته های مشترک می خواهم قویتر موضوع را دنبال کنند.
روحانی گفت: همچنین در زمینه مسائل منطقه ای گفت و گو کردیم و نظر هر دو این بود که ثبات و امنیت به نفع همه است و کشورهای منطقه باید با یکدیگر روابط نزدیک تری داشته باشند و با همکاری هم در منطقه و به ویژه همکاری ایران و عراق برای ثبات و امنیت کل منطقه تلاش کنند.
رئیس جمهوری یادآور شد: امیدوارم شاهد پایان جنگ ظالمانه و ویرانگر در یمن و استقرار ثبات و امنیت در سوریه و کل منطقه باشیم.
وی تصریح کرد: امنیت عراق، امنیت ایران و توسعه عراق را توسعه ایران می دانیم و همکاری و روابط دو کشور باید روز به روز بیشتر شود و از لحاظ اقتصادی و سیاسی شاهد روابط نزدیکتری بین دو کشور دوست باشیم.