اخیرا در فضای مجازی فیلمی از «سعید قاسمی» منتشر شد که در آن خطاب به رئیس جمهوری و برخی مسوولان سیاسی کشور اظهاراتی توهین و تهدیدآمیز را به کار می‌برد؛ تهدید و توهین به مقامات سیاسی و مسوولان کشور در شرایطی است که به زعم حقوقدانان توهین به رئیس جمهوری، توهین به جایگاه وی در ریاست قوه مجریه کشور است؛ این موضوع به لحاظ جنبه عمومی آن، جرم محسوب می‌شود.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ کاربرد ادبیات تهدید و توهین آمیز نسبت به رئیس جمهوری به عنوان مقام دوم در نظام جمهوری اسلامی در حالی صورت می گیرد که پیش از این، برخی مخالفان و منتقد نماها نه فقط از مرزهای قانون عبور کرده‌اند بلکه فراتر از دایره انصاف و اخلاق؛ رئیس‌جمهوری، تیم دولت و دیگر شخصیت های سیاسی، حقیقی و حقوقی را با چنین اظهاراتی خطاب قرار داده درعین حال مدعی بوده‌اند که دولت تحمل شنیدن صدای مخالف و منتقد را ندارد.
تهدید رئیس‎جمهور به قتل| سعید قاسمی درباره آیت‌الله هاشمی هم صحبت‌هایی مطرح کرد اما کسی توجه نکرد!
برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای بر این دیدگاه هستند که اظهارات مزبور خطاب به رئیس جمهوری برای هر فردی با تعادل روانی، جرم به شمار می‌آید و زمینه را برای تضعیف وحدت ملی مهیا می‌کند.
**توهین و تهدید رئیس جمهوری در زمره جرایم عمومی است
«نعمت احمدی» حقوقدان و وکیل دادگستری با تاکید به بر اینکه توهین و تهدید رئیس‌جمهوری باید از جنبه عمومی جرم مورد پیگرد قانونی قرار گیرد گفت: توهین به رئیس جمهوری در زمره جرایم عمومی بوده و نیازی نیست که آقای رئیس جمهور یا دفتر ایشان در این زمینه طرح شکایت کند؛ رئیس جمهوری نماینده و وکیل ۸۰ میلیون جمعیت است – حتی اگر برخی بگویند که او ۲۴ میلیون رای داشته است – براساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی مقام دوم کشور پس از مقام رهبری و مسئولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد.
این حقوقدان بر متمایز بودن مرزهای نقد با توهین وتهدید تاکید کرد و افزود: زمانی صحبت از نقد است مثلا من هم به عملکرد آقای دکتر روحانی نقد دارم و نقدم را می نویسنم و بیان می کنم، اما زمانی شخصی از سر سوء نیت سخن می‌گوید که فقط توهین نیست بلکه تهدید، نشر اکاذیب، هل من مبارز طلبیدن و تشویش اذهان عمومی است؛ در اینجا انتظار می رود که دستگاه قضا در این خصوص وارد شود.
احمدی ادامه داد: وقتی افراد عملی را انجام دادند که به موجب قانون برای آن پیگرد قانونی در نظر گرفته شده است، اما تحت تعقیب قضایی و مورد اعتراض و ایراد قرار نگرفتند، دفعه بعد متجری می‌شوند و عمل خود را با شدت بیشتری ادامه می دهند؛ توهین به رئیس جمهوری توهین به شخص دوم نظام و توهین به فردی است که به پشتوانه رای مردم و امضای رهبری را به عنوان تنفیذ مسئولیت دستگاه اجرایی کشور را برعهده دارد.
این حقوقدان با بیان اینکه آقای قاسمی در زمان حیات و ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی صحبت‌هایی را درباره ایشان و خانواده‌اش مطرح کرد، که در آن زمان نیز کسی توجه نمی‌کرد؛ درحالی این امر اسائه ادب به جایگاه بود و انتظار می‌رفت که درباره آن اقدام قضایی و قانونی صورت گیرد؛ آقای قاسمی گذشته قابل احترامی دارد اما نباید از گذشته خود استفاده کند و مردم هزینه آن را بدهند.
**مردم ادبیات تهدید آمیز نسبت به رئیس جمهوری را جدی نمی گیرند
فعالان سیاسی نیز بیان اظهارات تهدید آمیز نسبت به رئیس جمهوری را بیشتر به مانند یک جوک و لطیفه تعبیر می کنند و معتقدند که باید با چنین افرادی بر اساس فهم مردم برخورد شود.
در همین زمینه «محمد مهاجری» از فعالان رسانه ای و سیاسی جریان اصولگرا درباره اظهارات سعید قاسمی علیه رئیس جمهوری و اینکه آیا تهدید علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در قوانین جزایی ایران جرم محسوب می شود یا خیر؟ گفت: این قبیل اظهارات برای هر فردی که تعادل روانی داشته باشد جرم محسوب می‌شود. فردی که تعادل روانی ندارد حتی اگر به دادگاه فراخوانده شود به دلیل اینکه کنترلی بر رفتار خود ندارد، مجرم محسوب نمی شود.
سردبیر خبرآنلاین با بیان اینکه هرکس این اظهارات را می دیدید آنرا لطیفه و جوک تلقی می کرد، افزود: این قبیل رفتارها توسط مردم عادی جدی گرفته نمی شود و شما هم آن را جدی نگیرید. باید به فهم مردم احترام گذاشت و مطابق فهم مردم با اینجور آدما برخورد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اطلاعات کمی که نسبت به این افراد دارم اگر آنها به پزشکی قانونی مراجعه کنند فاقد تعادل روانی تشخیص داده می شوند. پس ما هم با این اظهارات باید به عنوان جوک برخورد ‌کنیم.
** تهدید رئیس جمهوری، وحدت ملی را مخدوش می کند
«محسن غرویان» استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که آیا این گونه تهدیدات جرم به شمار می آید، گفت: براساس قانون توهین و تهدید جرم محسوب می شود و قابل پیگیری است. ارعاب و ترساندن نوعی آزار رساندن روحی و روانی به شخص است و از نظر فقهی هر نوع تهدید، تخفیف و ترساندن جرم محسوب می‌شود و معمولاً قانونگذار برای این نوع جرم ها «تعزیر» در نظر می گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این قبیل اظهارات مواضع شخصی یا گروهی است، گفت: به نظرم این گونه اظهارات شخصی نیست بلکه نوعی طرز تفکر است که هر از گاهی خود را به اشکال مختلف نشان می دهد. قوه قضاییه باید به این موضوعات رسیدگی کند.
غرویان خاطرنشان کرد: در شرایطی که آمریکا جنگ همه جانبه‌ای را علیه ایران آغاز کرده است قوای سه گانه باید منسجم باشند؛ این اظهارات کاملا وحدت ملی را مخدوش می کند و نوعی تضعیف نظام محسوب می شود.
** استفاده از ادبیات تهدید آمیز نسبت به مسئولان به ضرر نظام است
«ناصر قوامی» رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ششم در خصوص کسانی که با ادبیات تهدید آمیز رئیس جمهوری را خطاب قرار می دهند، گفت: گویا این افراد آزادی مطلق دارند و کسی جلودار آنها نیست؛ از نظر قانون هر نوع تهدید علیه فرد از لحاظ حقیقی و حقوقی جرم است.
وی با بیان اینکه کسی به اقدامات این افراد رسیدگی نمی کند، افزود: رئیس جمهوری پس از مقام معظم رهبری مسئولیت اداره نظام را برعهده دارد و این گونه اقدامات به ضرر نظام و مردم است.
قوامی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی تهدید کردن رئیس جمهوری تضعیف نظام، مملکت و کشور است.
**اظهارات تهدید آمیز علیه مقامات، خلاف منافع ملی است
«مسعود شفیعی» عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه هر نوع اظهاراتی شبیه آن چیزی که قاسمی گفته است می تواند اقدامی مجرمانه تلقی شود، گفت: هر فردی حق انتقاد دارد و مخالف به کار بردن زبان تهدید برای ابراز مخالفت با دیدگاه های دیگران و ایجاد برخی محدودیت های اجتماعی هستم.
وی با بیان اینکه در شرایطی که آمریکا، ایران را تهدید می‌کند این نوع مواضع بر وحدت جریان‌های سیاسی تاثیر می گذارد، افزود: متاسفانه برخی از افراد در فضای انتخاباتی به سر می برند و از نتیجه انتخابات سال ۱۳۹۶ ناراحت هستند و رای اکثریت مردم برای استمرار دولت تدبیر و امید را نمی خواهند، بپذیرند.
شفیعی تاکید کرد: ما هم اکنون در مواجهه کاملا آشکاری با آمریکا هستیم به همین دلیل اظهار نظراتی که وحدت ملی را خدشه دار کند خلاف منافع ملی است و افرادی که این کار را انجام می دهند یا نا آگاه هستند یا اینکه دانسته به منافع و امنیت ملی کشور خدشه وارد می کنند.
توهین به رئیس جمهوری و تهدید مقامات سران قوا بر مبنای ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی جرم تلقی می شود، در ایران، رئیس جمهوری بر اساس یک فرایند قانونی و دموکراتیک و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود، از طرفی رئیس جمهوری در نظام جمهوری اسلامی مقام دوم پس از رهبری نظام است و بر اساس قانون مجازات اسلامی هر گونه توهین، تهدید و افترا به رئیس جمهوری جرم به شمار می آید و برای آن کیفر قانونی پیش بینی شده است.
در ماده ۶۰۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی دراین باره آمده است: «هر کس با توجه به سمت، به یکی از روسای سه قوه در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند، به سه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.» از طرفی با توجه به اینکه جرم ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی در زمره جریام غیرقابل گذشت است، دادستان برای تعقیب اشخاصی که بزه توهین به رئیس جمهور را مرتکب می شوند منتظر طرح شکایت از ناحیه ذی نفع نمی شود و باید راسا نسبت به تعقیب اهانت کنندگان به شخص رئیس جمهور اقدام کند.
جدا از جنبه حقوقی این موضوع، کارشناسان و فعالان سیاسی، هرگونه تهدید، توهین و افترا به رئیس جمهوری را به ویژه در شرایط کنونی، ایجاد فرصت برای دشمن و موحب خدشه در وحدت و انسجام ملی می دانند؛ موضوعی که برخی یا از آن آگاهی ندارند یا خود را به خواب زده اند و آب در آسیاب دشمنان و فرصت طلبان می ریزند.