طی یک هفته گذشته چهار وزیر پیشنهادی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کمیسیون های تخصصی و سایر کمیسیون‌ها  حضور پیدا  کردند و توضیحاتی را به نمایندگان در مورد ابهامات احتمالی ارائه دادند. در شرایط فعلی کشور ضرورت تکمیل کابینه بسیار احساس می‌شود و این امید از سوی مسوولان اجرایی وجود دارد که نمایندگان با رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به دولت کمک کنند؛ چراکه معتقدند با کاری که در دولت انجام شد و مطالعاتی که شخص رئیس جمهور انجام داد و کاری که گروه های صاحب نظر در این زمینه انجام دادند، تلاش شد در وضعیت موجود کشور و با توجه به مشکلات، بهترین ها انتخاب شوند.
  طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هر جلسه علنی باید ۴ ساعت به طول بینجامد؛ بنابراین بعد از گذشت چهار ساعت از شروع جلسه نمایندگان تنفسی خواهند داشت و ادامه جلسه به پیشنهاد رئیس مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد. در صورت موافقت نمایندگان با ادامه جلسه در شیفت دوم، پس از تنفس مجلس مجددا تشکیل جلسه خواهد داد.
بررسی ۴ وزیر پیشنهادی دولت در مجلس| دفاع رئیس‌جمهور، اظهارات موافقان و مخالفان وزرا
مهلت بررسی صلاحیت هر وزیر یک ساعت و نیم و مجموع چهار وزیر ۶ ساعت به طول می‌انجامد و یک ساعت هم به عنوان فرصت دفاع از وزرای پیشنهادی برای رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده؛ لذا مجموع جلسه رای اعتماد ۷ ساعت است که با حواشی و فرصت تنفس این جلسه احتمالا تا ساعت ۱۰ شب ادامه پیدا خواهد کرد.
در صورت رای ندادن نمایندگان به ادامه جلسه در شیفت دوم ادامه بررسی صلاحیت وزرا به فردا یکشنبه موکول خواهد شد که البته احتمالا تکلیف وزرا همین امشب مشخص می‌شود.
* سبحانی‌فر و علیجانی به عنوان موافق و ساری و کمالی پور به عنوان مخالف دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می‌کنند.
* شهریاری و یوسف نژاد در موافقت و محمود صادقی و احمد بیگدلی در مخالفت با رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی خواهد کرد.
* محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی به عنوان موافق و سهراب گیلانی و محمد فیضی به عنوان مخالف اسلامی وزیر پیشنهادی راه صحبت خواهند کرد.
* بابایی صالح و ظاهری در موافقت و ولی ملکی و شهاب نادری در مخالفت با شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار صحبت خواهند کرد.
اگر در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سوال کتبی وجود داشته باشد از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوطه داده می‌شود.
در این جلسه به ترتیب صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد، کار، راه و صنعت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی رای موافق خود را نسبت به چهار وزیر پیشنهادی اعلام کرد؛ در جلسه صبح امروز این فراکسیون شریعتمداری با ۵۸ درصد، رحمانی با ۸۷ درصد، اسلامی با ۶۳ درصد و دژ پسند با ۷۶ درصد نظر مثبت فراکسیون را به خود جلب اعضای فراکسیون اعلام کردند که به هر چهار وزیر پیشنهادی رای موافق خواهند داد.
در جلسه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی نیز برای جمع‌بندی درباره‌ چهار وزیر پیشنهادی وزارت‌خانه‌های صمت، راه و شهرسازی، اقتصاد و تعاون و کار و رفاه اجتماعی؛ فراکسیون به این نتیجه رسید که اعضا برای رای به رحمانی آتش به اختیار عمل کند. درباره‌ی سه وزیر دیگر فراکسیون به جمع بندی رسید ولی قرار شد اعلام عمومی نکند.
هم‌چنین اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نظر موافق خود را نسبت به سه وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت و کار اعلام کردند. براساس رای گیری صورت گرفته اعضای فراکسیون امید به گزینه پیشنهادی وزارت راه رای مثبت ندادند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس حضور یافت.
جلسه امروز مجلس با حضور ۲۰۱ نماینده برای رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه را آغاز شد.  در این جلسه جمعی از وزرای کابینه دولت حضور دارند.
بررسی ۴ وزیر پیشنهادی دولت در مجلس| دفاع رئیس‌جمهور، اظهارات موافقان و مخالفان وزرا
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ظهر امروز(شنبه) در جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنت، معدن و تجارت،‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته مشاهده کردیم، پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه‌های آمریکا بود؛ بی‌ تردید ما از لحاظ سیاسی در سطح جهان پیروزی کم نظیر تاریخی را در اختیار داریم؛ در تاریخ دنیا کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهانی تصمیم مهمی علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم پیمانان سنتی‌اش او را رها کرده باشند.
وی ادامه داد: یک سال گذشته در همین محل (مجلس شورای اسلامی) به بحث و بررسی می‌پرداختیم که اگر روزی در حقوق لاینفک ملت بزرگ ایران، آمریکا در برابر ایران بایستد ، اروپا در کنار ایران و روبروی آمریکا قرار می‌گیرد، حتما اکثریت قاطع اعضای جلسه این موضوع را نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند این یک خوش‌بینی محض است و غیر ممکن است، اما به نظر من با تحقق این اتفاق یک پیروزی سیاسی کم نظیر تاریخی برای ملت ایران در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز خوشحال هستیم که هدایت جامعه را در این مقطع حساس رهبری بر عهده دارد و دولت با امید فراوان و توان لازم معتقد است که با هدایت رهبری و حمایت مردم از مشکلات پیش رو به خوبی عبور خواهیم کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت و مجلس معتقدند مردم در رنج و فشار بوده و زندگی آنها به سختی می‌گذرد، گفت: مردم از ما می‌خواهند که مشکلات آنها را حل کنیم. این حق مردم است. ما موظفیم کشور را از مشکلات با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور دهیم. نتیجه جلسه امروز حتما بارقه امیدی برای ملت خواهد بود. ملت امروز می‌بیند که دولت و مجلس در کنار هم بوده و مصمم‌اند که مشکلات مردم را حل کنند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه آنها که می‌گویند ابر تورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند، خاطرنشان کرد: ما ابر تورم نداریم. ابر تورم از لحاظ اقتصادی و تحلیل سیاسی نادرست است. ما از یک تورم تک رقمی متاسفانه عبور کرده‌ایم اما حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم. مهار تورم امکان‌پذیر است و روند صعود تورم ادامه نمی‌یابد. تورم ما افزایش یافته است. رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم کاهش یافته اما در عین حال در هیچ زمانی به اندازه امروز ذخایر کالاهای اساسی ما در سطح بالایی نبوده است. انبار ذخایر کالاهای ما کاملا مطمئن است.
وی بیان کرد: با آنکه امروز مشکلات ارزی داریم اما میزان ذخایر ارزی ما از همه پنج سال گذشته بالاتر است. هم کل ذخایر بالاتر است و هم ذخایر اسکناس. ما مشکل لاینحلی نداریم و مشکلات موجود را می‌توانیم با کمک هم حل کنیم. چهار سال است که در گندم، خودکفا شده‌ایم که در دهه‌های گذشته این دستاور بی‌نظیر بوده است. در حوزه گاز و گازوئیل نیز خودکفا هستیم و در بنزین هم در ماه‌های آینده خودکفا می‌شویم.
روحانی تاکید کرد: ما بیش از هر زمان دیگر به رای نمایندگان مجلس نیازمندیم تا کابینه با سرعت کامل شود و چهار وزیر پیشنهادی مسئولیت را بر دوش بگیرند و با تلاش از مشکلات مردم بکاهند.
روحانی پس از دفاع یک ساعته خود از چهار وزیر پیشنهادی به سخنان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد گوش کرد و پس از آن با همراهی جمعی از نمایندگان جلسه علنی مجلس را ترک کرد. رئیس جمهور پیش از ترک جلسه در جمع تعدادی از نمایندگان به گفت و گو با آنها پرداخت.
مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصا
ساری: خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست
نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که سالانه بودجه‌هایی تحت عنوان «پاداش» تصویب کرده‌اید، در این باره به مجلس توضیح دهید. درباره آینده‌پژوهی هم که ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آن پیش‌بینی کرده‌اید، توضیح دهید.
علی ساری فر خطاب به دژپسند به دلیل قبول مسؤولیت در فضای مبهم سیاسی و اقتصادی و فضای آشفته فعلی حاکم بر کشور تشکر کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: از صفحه ۱۰ تا پایان صفحه ۵۰ برنامه پیشنهادی دژپسند تکرار مکررات است و هیچ راهکار عملی که بتوان با آن به جامعه پیام مثبتی مبنی بر افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه‌ها را داد، نیافتم. تمامی مطالب مطرح شده در این برنامه با توجه به مقالات و تالیفات ایشان، بیشتر  نگارشی تئوری است و به اجرا درآمدن تئوری‌ها در شرایط اقتصادی کشور بسیار محال می‌باشد. سیاستگذاری پولی، بانکی، بیمه، مالی، بازار سرمایه، واگذاری دارایی‌های دولت، تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود شرایط تولید حقایق امروز اقتصاد کشور است. شرط اصلی موفق شدن وزیر پیشنهادی اقتصاد با چگونگی تدبیر سیاست داخلی و خارجی کشور عجین شده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور وابسته به نفت و تمامی سیاستهای مالی، پولی و بانکی وابسته به این منبع درآمدی است بنابراین تمام هم و غم شما باید بر دیپلماسی اقتصادی متمرکز شود و برنامه شما باید خاص این دوران باشد. حضور فعال وزیر خزانه‌داری آمریکا در عملیاتی کردن تحریم‌ها با سفرهای متعدد به کشورهای مشتری نفت ایران انجام می‌شود اما متاسفانه نقش وزیر اسبق و وزیر پیشنهادی در این راه طبق برنامه اعلامی بسیار کم رنگ است. برنامه دژپسند در حوزه دیلماسی اقتصادی بسیار کم رنگ است و هیچ برنامه روشنی برای تقویت اقتصاد ملی و هدایت نقدینگی به سمت تولید ارائه نشده است و برنامه‌های اجرایی برای آن ارائه نشده است.
نماینده مردم اهواز در مجلس مدعی شد: به نظر می‌رسد برنامه اعلامی جنابعالی همان مقالاتی است که به صورت کتاب توسط جنابعالی چاپ شده است.
ساری ادعا کرد: خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست. همه می‌دانیم و تحلیل‌های اقتصادی هم حکایت از در آستانه ورشکستگی بودن بانک‌هاست و برنامه و راه‌حلی برای برون رفت از این چالش بزرگ در برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی اقتصاد دیده نمی‌شود. شرکت های دولتی بزرگ بدهکاران بانکی هستند اما هیچ برنامه‌ای برای بازپرداخت بدهی این شرکتها به نظام بانکی وجود ندارد.
نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: آیا می‌دانید ۶۰ درصد دارایی بانکها قابل نقد شدن نیست؟ از طرف دیگر آیا می‌دانید که شرکتهای دولتی بزرگترین بدهکاران بانکی هستند؟ در برنامه پیشنهادی شما چه چاره‌ای برای آن شده است؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مدعی شد: ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار هشت بزرگ بدهکار بانکی است، این پول چگونه از آنان دریافت خواهد شد؟
وی افزود: در مدتی که معاون اقتصادی و هماهنگی بودجه کشور بودید و در تدوین و تصویب سه بودجه کشور نقش مهمی داشتید، پاسخ دهید که هزینه جاری کشور چطور سه برابر شد؟ چقدر موفق شدید بودجه عملیاتی را اجرایی کنید؟
نماینده مردم اهواز در مجلس با مخاطب قرار دادن دژپسند، گفت: امیدوارم قبل از پرداختن به واحدهای اقتصاد کلان به شرکتهای زیرمجموعه وزارتخانه بپردازید.
کمالی‌پور: وزیر پیشنهادی اقتصاد نمی‌تواند گره کور اقتصادی کشور را باز کند
یک عضوفراکسیون مستقلین مجلس گفت: اگر وضعیت اقتصادی ما امروز این گونه است قسمتی از آن به دکتر دژپسند و دوستانش در سازمان برنامه و بودجه باز می‌گردد.
یحیی کمالی پور بیان کرد:‌ قبل از این که بخواهیم به برنامه‌های پیشنهادی آقای دژپسند نگاه کنیم و از آن انتقاد کنیم و به بیان مخالفت با آن بپردازیم باید بگویم که همه ما می‌دانیم که گذشته چراغ راه آینده ما است، بیایید کارنامه گذشته دکتر دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را مد نظر قرار دهیم و بر اساس آن برای آینده کشور تصمیم بگیریم.
وی در ادامه بیان کرد: همه شما می‌دانید که دکتر دژپسند دکترای اقتصاد بین‌الملل دارد و از سال ۸۴ در سازمان برنامه و بودجه کار می‌کند. مگر نه این است که یک پای اقتصاد کشور سازمان برنامه و بودجه است. کدام برنامه را می‌بینید که در جای مناسب اتخاذ شده و کدام بودجه در جای مناسب صرف شده است.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد:  آقای دکتر دژپسند، طبق ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه کشور مگر نه این است که شما باید با استفاده از نظرات متخصصین و کارشناسان در سازمانهای اجرایی کشور بودجه اجرایی را ببندید، آیا این کار را انجام داده‌اید؟. شما می‌دانید تفریغ بودجه نشان می‌دهد که به جای استقراض و آوردن متمم بودجه از بانک پول دریافت کرده‌اید و این مساله قطعا موجب افزایش پایه‌ پولی در کشور شده است. درآمدهای حاصله از فروش ارز بدون اجازه مجلس صرف کسری بودجه شده است.
کمالی‌پور تصریح کرد: این امر باعث افزایش پایه‌ی پولی در کشور شده است. دکتر دژپسند شما در بودجه ۹۶، ۱۰ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات و پژوهش اختصاص دادید که فقط یک اتاق در سازمان برنامه و بودجه دارد. بفرمایید که با این ۱۰ میلیارد تومان چه کارهایی انجام داده‌اید؟ مگر نه این است که مردم باید نتیجه‌ی عملکرد مثبت شما را در رفاه و اقتصاد و اشتغال خود می‌دیدند. آیا واقعا مشاهده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شما دکترای اقتصاد دارید این حجم از نوسان در کشور یعنی شما در این برهه به خوبی عمل نکرده‌اید آیا دیگران از نظر شما استفاده نکرده‌اند یا شما نظر دادید و دیگران از نظر شما استفاده نکرده‌اند. امروز می‌خواهید اقتصاد بیمار کشور را نجات دهید. با کدام برنامه؟ شما ۵۰ صفحه برنامه به مجلس آورده‌اید ای کاش به مجلس ۵ صفحه برنامه می‌دادید و به آن عمل می‌کردید. همه می‌دانیم که این ۵۰ صفحه فقط نوشتار است.
نماینده جیرفت در ادامه اظهار کرد: آن چه را که دکتر دژپسند در برنامه‌هایش به آن اشاره کرده است بحث بانک‌ها، بیمه‌ها، اصلاح ساختارها و سایر مسایلی که مطرح شده با کدام برنامه‌ علمی و عملی و کدام راهکار قرار است اتفاق بیفتد؟ من امیدوارم که ما کاری نکنیم که یک ماه بعد دوباره طرح سوال کنیم و استیضاح را مطرح کنیم.
کمالی‌پور در پایان گفت: من امروز اعلام می‌کنم به عنوان یک نیروی مستقل که دکتر دژپسند نمی‌تواند گرههای ‌کور اقتصاد کشور را باز کند و دوای درد اقتصاد بیمار کشور باشد. اگر وضعیت اقتصادی ما امروز این گونه است قسمتی از آن به دکتر دژ پسند و دوستانش در سازمان برنامه و بودجه باز می‌گردد. آیا شما تعامل ایشان را با به یاد دارید. کدام یک از شما نمایندگان از تعامل دکتر دژپسند با مجلس در حوزه‌ی خودش راضی هستید که امروز بخواهیم سکان اقتصاد کشور را در اختیار ایشان قرار دهیم.
ملکی: دژپسند مکانیزم‌ها و راهکارهای خود را برای تئوری‌هایش ارائه کند
نماینده مشکین شهر در مجلس در مخالفت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی خطاب به دژپسند گفت: مکانیزم شما برای مبارزه با بانک‌ها رفع موانع تولید، بالا بردن تولید ناخالص ملی (GNP) است.
ولی ملکی گفت: فرمایش همه عزیزان این بوده است که ما در جنگ اقتصادی هستیم. در جنگ اقتصادی همه باید آرایش جنگی بگیرند. هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه. آیا ما در حال آرایش جنگی هستیم؟
ملکی با اشاره به رزومه معرفی شده درمورد دژپسند گفت: بالاخره کسی که در حد وزیر معرفی می‌شود، اگر بنا باشد پلکانی بالا نیاید؛ تحصیلاتش مرتبط نباشد؛ پس برای چه برای وزارتخانه معرفی شده است؟
بررسی ۴ وزیر پیشنهادی دولت در مجلس| دفاع رئیس‌جمهور، اظهارات موافقان و مخالفان وزرا
وی با اشاره به اینکه «نه همه چیز را تاریک می‌بیند و نه همه چیز را سفید» اظهار کرد: آقای دژپسند در مورد مقبولیت نظام در گروه کارآمدی اقتصادی مطلوبیت رفاه و معیشت مردم را توضیح داده‌اند و اهداف راهبردی را منبعث از اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های آن تشریح کردند. سوال من این است که بهبود وضعیت رفاهی مردم، افزایش قدرت خرید خانوارها و تلاش برای کاهش نرخ تورم با چه مکانیزمی قرار است صورت بگیرد؟ این مکانیزم‌ها تعریف نشده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: امروز بحث ما رای آوری نیست. بحث ما امروز این است که این برنامه‌ها عملیاتی است یا خیر؟ چرا به مردم وعده و وعید بدهیم آنگاه شش یا چهار ماه بعد خودمان از وزیر سوال یا او را استیضاح کنیم؟
نماینده مشکین شهر خطاب به دژپسند افزود: در راستای ایجاد آرامش اقتصادی و مدیریت وضع موجود فرموده‌اید که باید در چهار زمینه تصمیم عاجل بگیریم. اول اطمینان از تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم و دوم راهکارهای مناسب برای تامین منابع مالی مورد نیاز ملت و … سوال من این است که وقتی تولید ناخالص ملی (GNP) مملکت پایین است با چه مکانیزمی می‌خواهید آن را بالا ببرید؟ شما با چه پشتوانه‌ای گفته‌اید که من مشکلات را حل می‌کنم؟
وی با اشاره به استفاده از لفظ ابرتورم در جزوه ارائه شده از سوی این وزیر پیشنهادی گفت: شما به این واژه اشاره کرده‌اید؛ در صورتی که رئیس‌جمهور گفت ابرتورم وجود ندارد. در حالی که در برنامه‌های شما آمده است. فرضا شما رای بیاورید و وزیر شوید. مگر پیشینه تحصیلی هر یک از وزرای حاضر از آقای طیب‌نیا بالاتر است؟ آن زمان وقتی ایشان مطرح شد گفتند ایشان پایان نامه خود را در زمینه تورم نوشته است، اما اتفاقی که افتاد این بود که تورم بالا رفت. بیایید خودمان را اغفال نکنیم.
ملکی خطاب به دژپسند افزود: شما به مبارزه با فساد اشاره کردید.  سوال من این است که شما با چه مکانیزمی می‌خواهید با بانک‌ها مبارزه کنید؟ همه می‌دانند که بدنه بانک‌ها بیمار است. مگر بانک‌ها در سود و زیان مشارکت می‌کنند؟ آنچه وجود ندارد مشارکت است. تنها کاری که می‌کنند بهره‌گیری است.
وی با اشاره به اینکه «در تئوری پردازی مجلسی‌ها کمتر از شما نیستند» گفت: ما از شما برنامه محکم می‌خواهیم. آقای جهانگیری می‌خندد حق هم دارد بخندد. شما به رفع موانع تولید اشاره کردید. ما قانون این را هم داریم اما تاکنون اراده‌ای در رفع موانع تولید وجود نداشته است. چگونه می‌خواهید بین وزارت صنایع، گمرکات و بانک‌ها تعامل ایجاد کنید؟
موافقان وزیر پیشنهادی اقتصاد
سبحانی‌فر: با رای قاطع به دژپسند در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستیم
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست با رای قاطع به دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستند.
رمضانعلی سبحانی فر  گفت: ما در مقابل یک تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی در کشور بهم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می‌شود. از طرفی در مقابل آمریکا و ایادی این کشور قرار گرفته‌ایم و خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.
وی اضافه کرد: دشمن هر روز برنامه‌های اقتصادی ما را دنبال می‌کند تا از این ناحیه صدمه‌ای به کشور ما بزند. حالا ما باید در مورد چهار وزیر پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم. آمریکا برای ۱۳ آبان برنامه ریزی کرده که حداکثر استفاده را از این روز ببرد. آیا وقت آن نیست در مقابل این تصمیم نابخردانه آمریکا و ایادی آن رای قاطع و پاسخی دشمن شکن بدهیم و وزیر اقتصاد را انتخاب کنیم؟
این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به سوابق علمی و اجرایی دژپسند خاطرنشان کرد: تحصیلات ایشان از لیسانس تا دکتری در زمینه اقتصاد است. ایشان عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی و از مدیران موفق بوده که به پاکدستی و سلامت و حسن سابقه مشهور است. به گونه‌ای که حتی یک نفر درمورد صلاحیت ایشان چیزی نگفته است.
سبحانی فر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد با شجاعت در مقابل رانت خواری و ویژه خواری ایستاده، تصریح کرد: آقای دژپسند از خانواده کشاورز است و دغدغه مردم را خوب می‌فهمد او بنیانگذار زیرساخت‌های اقتصادی شفاف از ۱۵ سال گذشته و بنیانگذار اقتصاد مبتنی بر تجارت الکترونیک است و هماهنگی کامل با تیم اقتصادی دولت دارد.
سبحانی فر در پایان یادآور شد: آقای دژپسند در وزات اقتصاد و سازمان مدیریت سوابق خوبی داشته و تفکر استقرار اقتصاد بخش خصوصی در برنامه‌هایش روشن است. ایشان همچنین توانمندی استقرار تیم اقتصادی را در این برهه و در کمترین زمان دارد و به تئوری‌های اقتصادی هم مسلط است و به نظر می‌رسد با توجه به سوابق اجرایی‌اش می‌تواند در سمت وزارت اقتصاد کارآمد باشد.
کاتب: «دژپسند» می‌تواند همگرایی در تیم اقتصادی دولت ایجاد کند
نماینده گرمسار گفت که وزیر پیشنهادی اقتصاد می‌تواند همگرایی و همفکری را در بین تیم اقتصادی دولت ایجاد کند.
غلامرضا کاتب گفت: امروز ما قرار است نسبت به وزرای پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم،‌ لذا باید منافع ملی و منافع ملت را در نظر گیریم. این توصیه را به همه همکارانم دارم که براساس دقت، شناخت و درایت تصمیم‌گیری کنند تا مجبور نشویم چند ماه دیگر سوال و استیضاح کرده و وقت دولت و مجلس را بگیریم.
کاتب با اشاره به کارنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: در چند سال گذشته یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اساسی کشور عدم هماهنگی و همگرایی بین تیم اقتصادی بود که امروز با انتخاب آقای دژپسند همگرایی و همفکری حاصل می‌شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دژپسند برنامه علمی و منسجمی برای بهبود وضعیت اقتصادی دارد، گفت: آقای دژپسند مراحل کامل را طی کرده تا امروز به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است. این یعنی یک شبه به این نقطه نرسیده است.
کاتب با بیان اینکه دژپسند می‌تواند از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها استفاده کند، گفت: آقای دژپسند از کسانی بوده که پیش نویس قوانین مهمی را طراحی کرده،‌ لذا می‌تواند در اجرای قوانین مهم اقتصادی تاثیرگذار باشد البته که لازم است در این بین توجهات کافی به بخش تولید شود.
مقدسی: «دژپسند» به انسجام در تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارند
نماینده اراک با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد به انسجام در تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارد، گفت: آقای دژپسند باید بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس از قبول نیروهای سفارشی در این وزارتخانه خودداری کند و نسبت به اجرای مصوبات اقتصادی اهتمام ورزد.
مهدی مقدسی در جلسه علنی نوبت ظهر امروز شنبه مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصادی گفت: آقای دژپسند اشراف کامل به اقتصاد دارند و می‌تواند سکان‌داری این وزارتخانه مهم را در این شرایط پرتلاطم بر عهده گرفته و کشتی پرتلاطم اقتصادی را به ساحل آرامش برساند.
وی با اشاره به تحصیلات دژپسند گفت: قطعا وجود هماهنگی بین وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه می‌تواند اثربخشی را در اقتصاد داشته باشد. آقای دژپسند کسی است که می‌تواند این هماهنگی را ایجاد کند. او به برنامه ششم اشراف کامل داشته و در سنوات مختلف دستی در تنظیم سند برنامه‌های توسعه داشته است.
مقدسی با بیان اینکه دژپسند اشراف کامل بر برنامه‌ها و تطبیق با اسناد بالادستی دارد، افزود: آقای دژپسند به استقلال بانک مرکزی اعتقاد داشته و معتقد به انسجام در تیم اقتصادی دولت است. این همان انتقادی بود که ما از نبود هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت و عمل کردن به صورت جزیره‌ای داشتیم که آقای دژپسند می‌تواند این مشکل را حل کند.
این نماینده مجلس در عین حال خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: آقای دژپسند شما باید قول دهید که بعد از رای اعتماد نیروی سفارشی در این وزارتخانه قبول نکنید. وزیر باید مقابل ملت پاسخگو باشد و خودش نیرویش را انتخاب کند.
مقدسی با تاکید بر لزوم تنش‌زدایی به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت اقتصاد گفت: آقای دژپسند باید ثبات اقتصادی، تقویت بخش خصوصی و استفاده از اقتصاددانان را در دستور کار قرار دهند. اتاق فکر وزارت اقتصاد باید حداقل ۲۰ اقتصاددان برجسته داشته باشد.
وی در پایان با تاکید بر لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی گفت: ما امروز به آقای دژپسند رای می‌دهیم اما از فردا عملکردشان را با برنامه‌های ارائه شده و قوانین مو به مو مقایسه می‌کنیم و بر آن نظارت داریم چون ما نمایندگان مردم هستیم.
آغاز رای‌گیری در مجلس برای ۴ وزیر پیشنهادی
رای‌گیری مجلس برای چهار وزیر پیشنهادی از دقایقی پیش آغاز شد.
علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه شنبه شب مجلس و پس از بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی، آغاز رای‌گیری برای صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی را اعلام کرد.
لاریجانی همچنین از اعضای دولت و نمایندگان تشکر کرد و در ادامه وزرای پیشنهادی و نمایندگان دولت جلسه علنی مجلس را ترک کردند.
همچنین پس از توزیع کارت‌های رای‌گیری بین نمایندگان، نمایندگان سه فراکسیون سیاسی مجلس برای شمارش آرا به هیات رئیسه فرا خوانده شدند.
نتیجه آرای نمایندگان به چهار وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت، کار و راه تا دقایقی دیگر اعلام خواهد شد.
با ۲۰۰ رای موافق/ «دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی شد
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نوبت بعدازظهر امروز (شنبه) جلسه علنی قوه مقننه، فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را با با ۲۰۰ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ نماینده حاضر در جلسه به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب کردند.
«اسلامی» وزیر راه و شهرسازی شد
نمایندگان مجلس با ۱۵۱ رای موافق و ۹۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنوع از مجموع ۲۶۵ نماینده حاضر در مجلس به اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی رای اعتماد دادند.
شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد
 نمایندگان مجلس همچنین محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با ۱۹۶ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و  ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ نماینده حاضر در جلسه به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب کردند.
«رحمانی» وزیر صنعت شد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با ۲۰۳ رای موافق، ۴۲ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ رای ماخوذه به رضا رحمانی به عنوان وزیر صنعت رای اعتماد دادند.  شهریاری و یوسف نژاد به عنوان موافق و محمود صادقی و احمد بیگدلی به عنوان مخالف وی صحبت کرده بودند.  رضا رحمانی در دوره پیش رییس کمیسیون صنایع مجلس و در سال‌های اخیر نیز قائم مقام وزیر صنعت بوده است.
گزارش سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و سخنرانی اسلامی را اینجا بخوانید.
هم‌چنین گزارش سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت و سخنرانی رحمانی را اینجا بخوانید.
گزارش سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد و سخنرانی دژپسند را هم اینجا بخوانید.
هم‌چنین گزارش موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کار و سخنرانی شریعتمداری را اینجا بخوانید.
جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی که برای بررسی صلاحیت رحمانی، شریعتمداری، سلامی و دژپسند وزرای پیشنهادی صنعت، تعاون، راه و اقتصاد تشکیل شد، حاشیه‌های مختلفی داشت که می‌توانید اینجا بخوانید.
منبع: خبرگزاری ایسنا