در سایر حوزه ها از جمله توسعه خط راه آهن خواف-سنگان، توسعه مترو مشهد و مترو مشهد-گلبهار، استحصال ۴۴ نوع ماده معدنی استان نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.

 مدیرکل دفترسرمایه‌گذاری‌ استان خراسان رضوی گفت: بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری خارجی ما مربوط به افغانستان است ولی کشورهای عربی هم سرمایه‌گذاری‌هایی داشته‌اند و این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در حوزه خدمات بوده است.

شکوه میرشاهی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی اظهار کرد: در حوزه زیرساخت یا حوزه ریل، برای ایجاد دو راه‌آهن بزرگ زاهدان – مشهد و مشهد – گرگان در استان خراسان رضوی پذیرای سرمایه گذاری‌ خصوصا سرمایه گذاری خارجی هستیم که بتوانیم از این طریق خط ریل و واگن‌هایی که مربوط به تجهیز این خط ریلی خواهد شد را مهیا کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در سایر حوزه ها از جمله توسعه خط راه آهن خواف-سنگان، توسعه مترو مشهد و مترو مشهد-گلبهار، استحصال ۴۴ نوع ماده معدنی استان نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.

میرشاهی ادامه داد: در حوزه انتقال آب چه در بحث انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد و چه در بحث انتقال آب از دریای عمان که به صورت ویژه توسط ۳ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و استان سیستان و بلوچستان در حال پیگیری است، پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری داریم.

مدیرکل دفترسرمایه‌گذاری‌ استان خراسان رضوی درباره پتانسیل‌های استان خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از پتانسیل‌های استان تولید انرژی تجدیدپذیر است که در این زمینه تونل بادی با ارزشی در خراسان رضوی داریم، همچنین آفتاب مناسبی که در استان وجود دارد برای تولید انرژی‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میرشاهی درباره صنایع تبدیلی استان تصریح کرد: خراسان رضوی در کشاورزی و باغداری از استان‌های پیشرو است، بنابراین در صنایع تبدیلی پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاران خارجی داریم اما در این موضوع بیشتر سرمایه گذاران داخلی وارد کار می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که در استان چه اقداماتی در خصوص برندینگ صورت گرفته، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که انجمن مدیران صنایع استان به صورت علمی پیگیری می‌کند برندینگ است و با برگزاری سمینا‌رها و همایش‌های علمی درحال فرهنگ سازی آن است، از طرفی هم ما در محصولات مختلف به دنبال ایجاد برندهای خاص استان هستیم که بتوانیم در تجارت جهانی جایگاه خاص خود را داشته باشیم.

میرشاهی افزود: در مورد صنایع دستی و فرش اقداماتی انجام شده که بتوانیم محصولات خود را با برند خراسان رضوی و مشهد ارائه کنیم، یعنی چه در محصولات صنعتی و چه در محصولات صنایع دستی و کوچک برای برندسازی اقدام کردیم اما میزان موفقیت‌مان را باید در بازخورد جهانی مشاهده کنیم.

میرشاهی با بیان اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت گرفته دراستان مربوط به افغانستان است، خاطرنشان کرد: شاید بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری خارجی ما مربوط به افغانستان باشد ولی کشورهای عربی هم سرمایه گذاری‌هایی داشته‌اند و این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در حوزه خدمات بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت سرمایه گذاری‌های خارجی بعد از خروج آمریکا از برجام چگونه بوده است، بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌های خارجی که موجود بودند همچنان پابرجا هستند و کار خود را ادامه می‌دهند، با توجه به اینکه نرخ برابری ارز در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است، همسایگان ما سرمایه گذاری‌های خود را داشته‌اند و ما همان روال قبل را ادامه می‌دهیم، بنابراین این موضوع اثر منفی زیادی در سرمایه گذاری‌های خارجی ما نداشته است.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری های استانداری خراسان رضوی درباره مشوق‌هایی که برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی درنظر گرفته شده است، افزود: ما از گذشته مشوق‌هایی برای جذب سرمایه گذاران خارجی داشتیم که همچنان ادامه دارد و این مشوق‌ها شامل تسهیلات در بحث اقامت، ورود و خروج، بحث گواهینامه رانندگی و… است، همچنین با توجه به مشوق‌هایی که ترکیه ایجاد کرده ما هم پیشنهاداتی به سیستم دولت ارائه کردیم مبنی بر اینکه مشوق‌های ویژه‌تری برای سرمایه گذاران استان در نظرگرفته شود که امیدواریم با توجه به شرایط موجود مورد تایید دولت قرار بگیرد.