رییس جمهوری تاکید کرد: دانشگاه نقش مهمی در جامعه پذیری نسل جوان و قانون مداری و تحولات دارد و می تواند مظهر اقتدار باشد.

  حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» صبح یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی افزود: این مراسم به عنوان احترام و کرنش در برابر علم، دانش و پژوهش و فناوری است و مخاطب این کرنش اساتید و دانشجویان عزیز هستند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه نقش بسیار مهمی در علم، فرهنگ، جامعه پذیری نسل جوان و انضباط و قانون مداری دارد و دانشجویان از این محیط بسیار می آموزند.
رییس جمهوری ادامه داد: دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه کهن، برتر یادآور خاطرات شیرین دوران دانشجویی است.
روحانی به خاطرات دوران دانشجویی خود اشاره کرد و گفت: به ۵۰ سال پیش بر می گردم آن زمانی که با همکلاسی ها وارد این دانشگاه تهران شدیم، اساتید مبرز، فرهیخته و به نام و دانشجویان پرتلاشی در اینجا وجود داشته و دارد.
وی یادآور شد: برای مثال در همین دادگاه اخیر لاهه برخی از چهره ها از همین دانشگاه تهران بودند و یکی از همان افرادی که به وکالت از ایران سخن می گفت، جزو همکلاسی های ما در دوران دانشجویی در دانشگاه حقوق بود.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دانشگاه می تواند همان طور که امام راحل فرمودند مبدا تحولات باشد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند، دانشگاه می تواند مظهر اقتدار باشد.
روحانی ادامه داد: در حال حاضر به مدیریت‌های جامعه که نگاه می کنیم از میز هیات دولت گرفته تا در مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌های مختلف، اکثریت قاطع آنها پرورش یافته دانشگاه هستند، عده ای هم پرورش یافته حوزه و دانشگاه و عده ای هم پرورش یافته فقط حوزه هستند.
وی تاکید کرد: دانشگاه نقش بسیار مهمی در مدیریت آینده جامعه دارد. اگر امروز نقصی از مدیران جدید گرفته و نقد واردی مطرح می‌شود، باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست چون این افراد در همین مراکز تربیت شده‌ و دانش آموخته و فرهیخته شده‌اند، با ورود به دانشگاه احساس شخصیت بیشتر و نشاط بیشتر کرده اند.
رییس جمهوری استاد و دانشجو را دو واژه بسیار زیبا و غرور آفرین ذکر کرد و یادآور شد: البته استاد که ما می‌گوییم به معنای عام کلمه است.
روحانی با بیان این که نقش دانشگاه بسیار مهم است، اضافه کرد: علت موفقیت ما در دولت یازدهم از امید به آینده شروع شد، نه با کار و با برنامه‌ریزی، قبل از برنامه و کار و تلاش ما، دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه را در مسیر جدیدی قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ که من انتخاب شده بودم، بنا بود دو ماه بعد دولت تشکیل دهیم، به محض انتخاب، قیمت دلار کاهش یافت و بازار آرام شد، با انتخاب، امید افزایش پیدا کرد ما هنوز کاری نکرده بودیم.
رییس قوه مجریه با طرح این سوال که چرا مردم به آینده بهتر با تعامل بیشتر با جهان، با آرامش بیشتر، با فضای امن تر و نه امنیتی تر امیدوار شده بودند، ادامه داد: هنرپیشه سینما، کارگردان، نویسنده کتاب و دانشجو هم امیدوار شده بود، چون می دانستند از سال ۹۲، دیگر ۱۶ آذر آزاد است، نقد آزاد است، می توانند حرف بزنند، سخن بگویند و نقد کنند.
روحانی تصریح کرد: گاهی وقت ها برای انسان پذیرش انتقاد زیاد از لحاظ عاطفی ممکن است سخت باشد، من هم وقتی در روزنامه و فضای مجازی ۱۰ تا ۱۲ انتقاد می خوانم، می گویم امروز بس است، زیرا هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد، نقد در حد خود هم مفید و هم لازم است.
به گزارش ایرنا، مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۸- ۱۳۹۷ دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری کشور امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونان علمی و فناوری و حقوقی رییس جمهوری و جمعی از شخصیت های دانشگاهی و دانشجویان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران گشایش یافت.