معاون اول رئیس جمهوری گفت: مشتریان جدیدی برای فروش نفت پیدا کردیم ضمن آنکه با شرکای سنتی نیز برای یافتن راهکارهای نوین همکاری در حال مذاکره هستیم.

  اسحاق جهانگیری امروز یکشنبه در آیین روز جهانی استاندارد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با اشاره به اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران افزود: هرچند برخی خریداران نفت ایران، در ماه های اخیر و پیش از فرا رسیدن ۱۳ آبان زمان اعمال تحریم ها، خرید خود را از کشورمان متوقف کردند اما توانستیم شرکای جدیدی را برای فروش نفت خود پیدا کنیم.
وی افزود: از طرف دیگر با شرکای سنتی هم مذاکره کردیم تا راهکارهایی را برای همکاری بیابیم؛ این موضوع عجیبی نیست که کشورهایی که تحریم می شوند به دنبال راهکارهایی برای دور زدن تحریم ها باشند.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: آمریکایی ها باید بدانند کشوری که مورد تحریم قرار می گیرد، راهکارهایی را پیدا می کند که بتواند در این مسیر موفق شود.
جهانگیری به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: از جمله اتفاقاتی که آمریکا نمی خواست بیفتد و افتاد، بالا رفتن قیمت نفت بود؛ رییس جمهوری آمریکا فکر می کند سعودی ها و دیگر کشورها قادرند با جایگزینی نفت ایران، نگذارند بهای نفت افزایش یابد اما می بینید با اینکه هنوز به موعد اعمال تحریم ها نرسیده ایم، نفت ایران به بشکه ای بالای ۸۰ دلار رسیده است یعنی اگر نصف نفت گذشته را صادر کنیم، به همان میزان درآمد خواهیم داشت.
وی افزود: آمریکایی ها با اینکه ادعا کرده اند می خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، نمی توانند این کار را انجام دهند زیرا روش های مختلفی برای این کار پیدا شده و فعالان بخش خصوصی و شرکت های داخلی به میدان آمده اند.
معاون اول رییس جمهوری نفت را کالایی راهبردی توصیف کرد که دنیا نمی تواند از آن بی نیاز باشد و «همان کشورهایی که خرید نفت از ایران را صفر کردند، به دنبال راهکارهایی هستند که به طور غیرمستقیم نفت ما را بخرند».
وی تاکید کرد: تحریم، شرایط غیرعادی است که آمریکایی ها به کشور ما تحمیل و به تعبیر خود آنها جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز کرده اند.
جهانگیری ملت ایران را مردمی متمدنی توصیف کرد که سالها مقاومت خود را در مقابل فشارها و دخالت های کشورهای خارجی نشان داده اند و گفت: ایستادگی در برابر این شرایط غیرعادی، شرایط متناسب با خود را می طلبد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در این جنگ اقتصادی هدف دشمن این است که منابع درآمدی ایران کاهش پیدا کند، امکان جا به جایی منابع درآمدی کم شود و حتی از بین برود؛ هدف این است که با این دو اتفاق منافع و محصولاتی که مانند دارو و مواد اولیه کارخانه ها که مورد نیاز کشور است، امکان واردات نداشته باشد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: هدف دشمن این است که از طریق این فشارها به مردم، آنها را وادار کنند که علیه حاکمیت و نظام اعتراض کنند.
جهانگیری با طرح این پرسش که هدف ما در برابر طرف مقابل چه باید باشد، گفت: ما باید تلاش کنیم که منابع درآمدی خود را افزایش دهیم زیرا در این جنگ ممکن است مقداری از درآمد خود را از دست بدهیم.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه اصلی ترین منبع درآمد ما نفت است، گفت: آمریکایی ها ادعا کردند که نفت را صفر می کنند و برخی کشورها هم با آنها همکاری می کنند که از ما نفت نخرند و در همین روزهایی که به ۱۳ آبان نرسیده ایم خرید نفت خود را از ایران به صفر رسانده اند.
وی افزود: در این شرایط انتظار مردم از مسوولان است که بتوانیم با همه این فشارها میزان صادرات نفت خود را در حد قابل قبولی حفظ کنیم.

** گلایه جهانگیری از طولانی شدن بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور
جهانگیری بخش دیگر منابع درآمدی کشور را صادرات غیر نفتی دانست و خطاب به تولیدکنندگان و صادرکنندگان گفت: در یک مقطعی شما از کشور مطالباتی دارید و حق شما است که در همه جلسات، مطالبات و انتظارات خود را مطرح کنید و مسوولان هم مکلف هستند به مطالبات و انتظارات شما پاسخ منطقی و قانونی دهند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: اکنون، از آن زمان هایی است که مردم و کشور مطالباتی را از شما تولیدکنندگان دارند؛ وقت آن است که بخش خصوصی عاشق وطن و دلسوز کشور ببیند چطور می‌تواند صادرات خود را افزایش دهد و منابع حاصل از صادرات خود را در اختیار اقتصاد کشور قرار دهد تا کشور بتواند در این جنگ سربلند بیرون بیاید.
وی تصریح کرد: «این که هنر نیست کسی فکر کند حالا که کشور گرفتار است، چگونه می تواند سود بیشتری ببرد؛ پس جوانمردی و وطن دوستی برای چه زمانی است؟ جوانمردی و وطن دوستی برای همین زمان هایی است که کشور گرفتار است و انسان ها خود را نشان می دهند.»
جهانگیری ادامه داد: ما باید منابع غیرنفتی را افزایش دهیم، صادرکنندگان خوب به صحنه آمده‌اند اما بهتر هم می‌توانیم به صحنه بیاییم. فقط گله‌ای که وجود دارد این است که مدت زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور مقداری طولانی است و این گلایه نه فقط از بخش خصوصی بلکه حتی از شرکت‌های دولتی و غیردولتی وابسته به نهادها هم وجود دارد.

** دوران تحریم قابل برنامه ریزی و مدیریت است
معاون اول رییس جمهوری با اعلام اینکه دوران تحریم قابل برنامه ریزی و مدیریت است تا دوران تحریم ها کوتاه شود، گفت: راه آن این است که ملت ایران، نخبگان، فعالان اقتصادی و همه کسانی که به این وطن عشق می‌ورزند و عاشق این کشور هستند، کمک کنند و پای کار بیایند تا ثبات و آرامش را به اقتصاد و کشور برگردانند.
جهانگیری خواستار آن شد که فعالان اقتصادی در بازی دشمن قرار و تحت تاثیر شایعات و فضاسازی های روانی دشمن که علیه منافع ملی کشور است، قرار نگیرند.
وی گفت: می‌توانیم در حد خوبی نفت و کالاهای غیرنفتی را صادر کنیم، از روش‌های مختلفی ارز آن را به دست بیاوریم و کالاهای مورد نیاز مردم را تامین کنیم؛ بنابراین ما فرصت صادرات داریم و بنابراین از صادرکنندگان می خواهم که تلاش کنند تا ثبات اقتصادی در کشور ایجاد شود.

** فرصت عملی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی فراهم شده است
جهانگیری در ادامه بر هدایت مردم به سمت استفاده از تولید داخلی تاکید کرد و گفت: در شرایطی که کالاهای غیرضروری وارد کشور نمی‌شود، مردم به سمت کالاهای داخلی می‌آیند و رهبر معظم انقلاب هم امسال را سال حمایت از کالای داخلی نام گذاری کردند.
وی افزود: این رویکرد در عمل اتفاق افتاده است و در زمان تحریم کالاهای خارجی که مورد نیازهای ضروری مردم نیست، اجازه واردات آنها داده نمی شود تا از کالاهای ایرانی حمایت شود.
معاون اول رییس جمهوری تحریم را فرصت طلایی برای تولیدکنندگان دانست و اظهار داشت: باید تحریم‌ها را باید به فرصت تبدیل کنیم؛ البته منظور این نیست که تحریم‌ها خوب است، تحریم‌ها خیلی هم بد و ظالمانه است اما می‌شود از درون آن فرصتی ایجاد کرد که یکی از این فرصت‌ها حمایت از کالای تولید داخلی است.
جهانگیری افزود: تولیدکننده نیز باید بداند در شرایطی که مردم بیشتر به سمت کالای داخلی تمایل دارند، باید کیفیت کالای خود را بالا ببرند؛ نمی‌گویم قیمت‌ها بالا نرود اما به صورت منطقی قیمت‌ها باید بالا برود و کیفیت کالا کاهش پیدا نکند.
به عقیده جهانگیری، تولیدکننده ملی کسی است که با قیمت مناسب و درست کالایی را به مردم ارایه دهد.

** سازمان ها متناسب با تحریم های اقتصادی چابک شوند
وی در ادامه با بیان اینکه همه سازمانها باید متناسب با تحریم های اقتصادی چاپک شوند، گفت: یکی از اتفاقاتی که در دوران تحریم باید بیفتد این است که بروکراسی کشور به طور جدی در آنجاهایی که مانع ایجاد می کند برطرف شود.
جهانگیری در ادامه به جلسه سران سه قوه با رهبری اشاره کرد و گفت: در جلسه چند روز قبل سران سه قوه با رهبر معظم انقلاب، ایشان تاکید کردند «این قوانینی که می گوید مانع است و نمی گذارد اقتصاد کشور در مسیر صحیح خود حرکت کنند شناسایی و لغو شوند تا فعالان اقتصادی به خصوص در این دوره که از جاهای دیگر به انها فشار می آید از بخش بروکراسی کشور آسیبی به آنها وارد نشود».
معاون اول رییس جمهوری گفت: فعالان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، اتحادیه ها و انجمن ها قوانین و مقرراتی را که فکر می کنند مزاحم کار آنها است و در این مقطع می شود آنها را حذف کرد پیشنهاد دهند تا بتوانیم به سرعت در همین جلساتی که داریم بخشی از آنها را لغو کنیم تا بتوانند راحت تر عمل کنند.
وی ادامه داد: سازمان‌هایی مثل سازمان استاندارد در ورود و صادرات کالا چابک‌تر عمل کنند و وقتی کالاهایی به کشور می رسد نباید چند روز در بنادر و گمرک معطل بماند؛ این معطلی جفا به کشور است بنابراین همه متناسب با این شرایط باید کار کنیم و مطمئن هستم مدیران دلسور کشور چنین خواهند کرد.

** شاخص های استاندارد باید ارتقا یابد
جهانگیزی در ادامه به روز جهانی استاندارد اشاره کرد و گفت: این روز فرصت مناسبی برای تامل در ضرورت معیارها و شاخص هایی است که زندگی را از هر جهت برای مردم بهتر، باکیفیت‌تر و مناسب‌تر می‌کند. فرصتی است که همه دست‌اندرکاران امر استاندارد، نهادهای مدنی، شرکت‌های بازرسی، بخش خصوصی در تولید خدمات و امثال آنها دور هم بنشینند و افق‌های بهتر را ترسیم کنند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: شاخص‌های تولید در بخش صنعت، تولید، اقتصاد ، صادرات و واردات، امری ضروری است؛ چرا که هیچ کس حاضر نیست از کالاهایی که حداقل‌های استاندارد را دارد، استفاده کند. حتما از جنبه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بیشتر این ضرورت‌ ایجاب می‌کند تا شاخص‌های استاندارد را در بخش‌هایی مثل آموزش و پرورش و آموزش عالی بالا ببریم، زیرا بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد.
وی ادامه داد: شعاری که امسال برای روز جهانی استاندارد انتخاب شده است، نکته مهمی در خود دارد زیرا در جامعه به هم پیوسته جهانی زندگی می‌کنیم؛ ما از انقلاب اول صنعتی تاثیر صنعت را در جهان دیده‌ایم تا به انقلاب چهارم رسیده‌ایم. تمام ابعاد زندگی انسانی، اقتصاد، تولید، صنعت تحت تاثیر فناوری‌های جدید قرار گرفته است. ما در چنین فضایی قرار گرفته‌ایم که باید استانداردهای متناسب با این شرایط و موقعیت را ایجاد کنیم.
جهانگیری گفت: در دنیای امروز کشورهایی که در آنها سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و امید به آینده‌ کاهش یافته است، از کشورهایی که در زمینه مالی سرمایه گذاری کرده و خسارت می بییند، بیشتر خسارت می بینند. به دلیل تاثیر شاخص‌هایی مثل اعتماد عمومی و امید به آینده باید برای همبستگی، افزایش امید به آینده، افزایش امید به بهبود شرایط کشور و سطح رضایتمندی تلاش کنیم و آنها را به عنوان موضوعات اساسی در دستور کار خود قرار دهیم.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: همه نخبگان کشور، دانشگاه ها، حوزه ها و همه کسانی که گفتار‌شان در جامعه نفوذ دارد، باید تلاش کنند تا متناسب با شرایط جدیدی که در دنیا در بخش اقتصاد و تولید به وجود آمده حرکت کنیم. نمی‌توانیم در حالی که دنیا انقلاب چهارم صنعتی را تجربه می‌کند، در انقلاب اول صنعتی بمانیم.
وی یادآور شد: زمانی در دولت گزارش دادند که ۱۰ کشور برتر دنیا کشورهایی هستند که بیشترین کشتی‌ها و کارخانه‌ها را دارند اما به مرور این ۱۰ کشور به کشورهایی تبدیل شده‌اند که دارای فناوری‌های نوین همچون اطلاعات و ارتباطات شده اند. حداقل پیام این آمار این است که امروزه واحدهای تولیدی موفق هستند که فناوری‌های روز را در نظر بگیرند چرا که آینده دنیا به سمت آیتی و فناوری های نوین می رود.
جهانگیری اضافه کرد: امروز وقتی کالایی می‌خواهد به مقصدی حرکت کند، بیش از آن که بگویند این کالا در کجا تولید شده است، سوال می کنند این کالا از چه کیفیتی برخوردار است و استاندارد آن چگونه است؛ بنابراین موضوعی که کمک می‌کند تا کالای ما در بازارهای مختلف بتواند حضور پیدا کند و موفق شود، سختگیری در استاندارد کالا است یعنی این که استاندارد آن بالا و به روز باشد.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که قیمت کالا به بخش واردات و صادرات باز می‌گردد، گفت: کیفیت کالا موضوعی مربوط به حاکمیت است که خوشبختانه تولیدکنندگان ما در سال‌های اخیر هم به کیفیت و هم به قیمت محصول توجه کرده‌اند بنابراین وقتی فرآیند تولید درست شود، خیلی از مشکلات از بین خواهد رفت.
وی با تاکید بر این که ظرفیت های ایران در بخش های مختلف بالا است، گفت: بعد از انقلاب عمده صادرات ایران فرش و پسته بود اما کم‌کم کالاهای دانش بنیان هم سهم خود را در این بازار پیدا کرد. الان در آمارها این شاخص را در نظر می‌گیرند که چند درصد از کالاهای صادرشده دانش‌بنیان هستند. حتی شرکت‌هایی که اسم و عنوان‌شان دانش‌بنیان نیست هم تلاش کردند تا در فرایند تولید محصول دانش روز را در نظر بگیرند.
جهانگیری بخش خصوصی کشور را قدرتمند توصیف کرد و گفت: ما با کشورهای آمریکای لاتین و آسیای شرقی توسعه و صنعت را شروع کرده‌ایم اما آنها در صنعت و توسعه از ما جلو افتاده‌اند، آیا ضعف در بخش خصوصی بود یا ضعف در سیاستگذاری‌های ما بود؟
وی ادامه داد: تمام بررسی‌های انجام شده نشان داد که بخش خصوصی ما توانمند است اما در سیاست‌گذاری‌های علمی و نبود استمرار سیاست‌های درست مشکل داشته‌ایم، چرا که سیاست‌گذاری های خوب هم داشتیم اما با تغییر دولت یا تغییر یک مدیر آن سیاست های درست هم تغییر کرده است.
وی افزود: تغییر سیاست ها در ایران در حالی بوده که در کشورهای شرق آسیا حتی دولت با انتخابات یا حتی با کودتا عوض شده اما سیاست‌ هایش تغییر نکرده است؛ بنابراین ما باید به این سمت حرکت کنیم که با تغییر دولت ها یا مدیران سیاست های درست تغییر نکند.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که ایران دارای نیروهای جوان و توانمندی است، گفت: ایران نیروی انسانی توانمندی دارد، بخش خصوصی خوبی هم دارد. سهم جوانان در این میان بالا است و محیط جغرافیایی منحصر به فردی هم وجود دارد بنابراین همه این موارد کمک می‌کند تا ما بتوانیم به سرعت پیش برویم.
همایش روز جهانی استاندارد امروز یکشنبه با حضور معاون اول رییس جمهوری، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، رییس سازمان استاندارد و جمعی از نمایندگان مجلس و تولیدکنندگان در سالن اجلاس سران برگزار شد.
در این آیین از ۱۸ واحد تولیدی نمونه کشور با اهدای تندیس و لوح سپاس قدردانی شد.