نائب رئیس شورای شهر ساری:

نائب رئیس شورای شهر ساری گفت: پسماند بزرگترین معضل مازندران نیازمند عزم ملی است و صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه برخوردار از بودجه ملی نقش بسزایی برای رفع آن دارد.

به گزارش ونگ وا، علی اکبر زلیکانی با اشاره به اهمیت نیروگاه زباله سوز ساری اظهار کرد: عملیات عمرانی این پروژه تا پایان سال ۹۷ به پایان نمی رسد زیرا روند اجرایی آن امیدوارکننده نیست و حتی ممکن است در سال آینده نیز مورد بهره برداری قرار نگیرد.

وی در مورد پیگیری های لازم از سوی اعضای شورای شهر ساری در ارتباط با اتمام این پروژه افزود: اعتراض به مجموعه شهرداری در پی بازدید از وضعیت نامناسب آن وارد بوده و پس از آن با تشکیل جلسه ای که در شهرک صنعتی شماره یک با حضور پیمانکار شرکت تی تی اس، طرف قرار داد و شریک شهرداری برگزار شده بود عبوری به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد.

زلیکانی خاطر نشان کرد: شهردار ساری رضایت کافی از روند اجرایی پروژه زباله سوز ساری ندارد.

مشکل مالی در پروژه زباله سوز ساری وجود ندارد

نائب رئیس شورای شهر ساری اظهار کرد: در این پروژه مشکل مالی وجود ندارد و همواره با حمایت دولت و پیگیری های مدیر کل دفتر امور شهری استانداری مازندران همراه بوده و به نظر می رسد در حوزه اجرایی آن ضعف جدی وجود داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه پیمانکار شرکت تی تی اس، عملیات اجرایی پروژه نیروگاه زباله سوز، را بر عهده دارد و این شرکت سرمایه گذار اصلی آن است. تصریح کرد: اراده لازم برای اجرای آن در پیمانکار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پرداخت ۶۰ درصد هزینه های این پروژه از محل اعتبارات دولتی و سهم شهرداری صورت می گیرد گفت: ۴۰درصد باقی مانده توسط شرکت  تی تی اس پرداخت می شود.

نائب رئیس شورای شهر ساری افزود: ۶۵ درصد از تجهیزات این پروژه پس از واردات از کشور چین در سه سوله نگهداری می شود و منابع مالی آن برای تبدیل به ارز به حساب شرکت تی تی اس (TTS) واریز می شود.

زلیکانی اظهار کرد: کلیه تجهیزات این پروژه پس از خریداری وارد محل پروژه شده و بعد از اخذ ضمانت نامه های لازم از این شرکت منابع مالی در اختیارشان قرار می گیرد.

طرح تفکیک زباله در مبدا نیازمند بسترسازی فرهنگی است

وی با تاکید بر اینکه روند اجرایی پروژه نیروگاه زباله سوز ساری بسیار نا امید کننده است گفت: با تاخیرهای به وجود آمده در این پروژه به آینده آن امیدوار نیستم و باید تدابیر لازم از سوی مجموعه شهرداری صورت گیرد.

زلیکانی افزود: طرح تفکیک زباله در مبدا نیازمند بسترسازی فرهنگی است که در طولانی مدت پاسخ خواهد داد.

نائب رئیس شورای شهر ساری در ادامه اظهار کرد: اشکال اساسی و موجود در این طرح این است که قرار داد قبلی با پیمانکار جمع آوری و انتقال زباله به صورت حجمی بوده است و فعالیت های انجام شده در این زمینه تاثیری بر میزان پولهای پرداختی آن ندارد و فقط از نظر کیفی و تناژ میزان زباله ها کاهش می یابد. ما منتظر اتمام قراردادهای قبلی، و به دنبال آن بستن قرارداد جدید بر مبنای تناژ هستیم.

پسماندهای بیمارستانی خطرات زیست محیطی را به همراه دارد

وی گفت: بارها به عنوان عضو شورای شهر ساری، در مورد زباله های عفونی فریاد زده ام که پسماند بیمارستانی خطرات زیست محیطی را به همراه دارد.

زلیکانی با اشاره به اینکه در مازندران طرح جامع مدیریت پسماند نداریم. افزود: باید زباله های عفونی طبق قانون مدیریت پسماند ابتدا در محل تولید بی خطر سازی و سپس به عنوان زباله معمولی دفع شوند این عملیات در کلیه بیمارستان های شهر ساری انجام شده و تقریبا تمامی آنها به دستگاه های اتوکلاو و هیدروکلاو برای بی خطر سازی زباله ها مجهز شده اند.

زلیکانی گفت: تمامی کلینیک ها و مطب ها جز مراکز درمانی بشمار می روند اما علی الرغم پیگیری های لازم هنوز این اراده در کارگروه های شهرستانی و استانی به وجود نیامده و باید سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده جامعه پزشکی پای کار باشد.

شهرداری ها متولی طرح جامع مدیریت پسماند نیستد

وی افزود: باید مازندران را در قالب یک کلان شهر دید تا طرح جامع مدیریت پسماند در آن به صورت یکپارچه دیده شود اما هنوز طرح جامع مدیریت پسماند استان به شهرداری ها، دهیاری ها، بخشداری ها، اداره کل راه و شهرسازی و حمل و نقل و پایانه ها ابلاغ نشده است.

نیازمند حضور رسانه ها در صحن علنی شورای شهر هستیم

نائب رئیس شورای شهر ساری اظهار کرد: پسماند بزرگترین معضل مازندران نیازمند عزم ملی است و صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه برخوردار از بودجه ملی نقش بسزایی برای رفع آن دارد.

زلیکانی گفت: همیشه در سطح کلان و شبکه های محلی کمتر به این موضوع پرداخته شده است و این هماهنگی در قالب طرح جامع از طریق نهادی بزرگتر با نام استانداری امکان پذیر خواهد شد.

این مسئول در پاسخ به پیگیری خبرنگاران در رابطه با چگونگی پرداخت هزینه روزنامه ها و هفته نامه ها اظهار کرد: بدهی به رسانه ها از سوی شهرداری ساری مایه خجالت کسانی است که نمی توانند آن را به خوبی مدیریت کنند.

نائب رئیس شورای شهر ساری در پایان افزود: تمام جلسات شورای شهر ساری با حضور رسانه ها برگزار می شود. هیچ شورایی در مازندران فضا را برای حضور رسانه ها باز نکرده ما خودمان را نیازمند حضور رسانه ها در صحن علنی شورا می دانیم زیرا با وجود آنها به مشکلات مردم پی خواهیم برد و از نظرات مستقیم مردم برای تصمیم گیری بهتر برخوردار خواهیم شد. به جرات می توانم بگویم حضور خبرنگاران موجب می شود تا حواسمان بیشتر جمع باشد.