صالحی روز دوشنبه طی سخنانی در شصت و دومین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی، به فرآیند سخت و دشوار دستیابی به توافق برجام اشاره کرد و ابراز داشت: برغم اینکه آژانس ۱۲بار به ‌طور مستمر بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد این توافق گواهی داده است، متاسفانه ایالات ‌متحده در اردیبهشت ماه گذشته تصمیم به خروج از این توافق گرفت، درحالی ‌که قبل از آن نیز، چه در دولت قبلی و چه در دولت کنونی، به‌طور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است.
  صالحی تصمیم یک‌ جانبه آمریکا رانقض صریح قطعنامه۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی وشناخته‌شده حقوق بین‌الملل و چندجانبه گرایی برشمرد، که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصر به ‌فرد علم دیپلماسی را با خطر جدی و تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، مواجه کرده است.
انتقاد صالحی از آمریکا و اسرائیل در نشست آژانس انرژی اتمی: سرنوشت برجام با خطر جدی مواجه شده است
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: عکس‌العمل بین ‌المللی به اقدام غیرقانونی آمریکا، تردیدهای جدی‌ در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است؛ این نگرانی صرفاً به یک‌جانبه‌گرایی آمریکا برنمی‌گردد بلکه همچنین با شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوب‌های فراگیر و تهدیدات تروریسم می‌باشد، مرتبط است.
وی با اشاره به حمایت قوی ایران از ایجاد منطقه عاری ازسلاح هسته‌ای درخاورمیانه از سال ۱۹۷۴تاکنون، ابراز داشت، نمی‌توان بی‌توجهی عمدی برخی از کشورها نسبت به تهدید واقعی ناشی از امتناع لجبازانه رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و دراختیار گرفتن زرادخانه هسته‌ای قابل‌توجه و رد هرگونه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شماتت نکرد.
این در حالی است که به گفته صالحی، در مورد برنامه هسته‌ای ایران، همان‌طوری که در گزارش مدیرکل نیز آمده است، قوی‌ترین سیستم راستی آزمایی درمقایسه با سایر نقاط جهان درحال اجراست. این‌یکی از نمونه‌های بارز تناقض در دنیای امروز است که در رابطه با یک کشور پادمان معاهده عدم اشاعه هسته‌ای به‌طور جامع اجرا می‌شود، درحالی‌که در ارتباط با یک غیر عضو این معاهده کاملاً چشمان‌شان را بسته‌اند و این رفتار فاحش تبعیض‌آمیز مضحکه گرفتن عدالت است.
معاون رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به تحولات و رایزنی‌ها بین ایران و اتحادیه اروپا افزود: علیرغم روحیه‌بخش بودن این تحولات، ولی ضروری است این گام‌ها با اقدامات عملی و محکم‌تری تکمیل شود و رهیافت «اقدامات تدریجی» مکانیزم مناسبی در پاسخ به شرایط ناشی از سیاست لجبازانه آمریکا در تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.
وی همچنین درادامه برلزوم اجرای حرفه‌ای و غیرطرفدارانه وظایف توسط آژانس تأکید نمود و ابراز داشت که گزارش‌های فنی تنها باید با ارزیابی‌های هدفمند و به ‌دور از عناصر سیاست زده تهیه شوند.وی ابراز امیدواری کرد که روند رسیدن به«نتیجه‌گیری وسیع‌تر»در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان تسریع گردد.
صالحی در ادامه سخنرانی خود به تمایل جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از علم و فناوری هسته‌ای برای مدیریت منابع آبی و تغییرات آب و هوایی، در کنار تولید برق، ارتقای سلامت، غذا و کشاورزی اشاره نمود و مأموریت اصلی آژانس در این رابطه را کمک به کشورهای عضو برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق انتقال تجربه، تشریک دانش و ارائه تجهیزات لازم عنوان داشت.
صالحی همچنین به نقش مهم انرژی هسته‌ای در کاهش گازهای گلخانه‌ای و ارتقای امنیت انرژی از طریق ساخت نیروگاه برق هسته‌ای، پیگیری توسعه فنّاوری گداخت و نیز پروژه‌های تولید ایزوتوپ اشاره کرد و ابراز داشت که جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سهم انرژی هسته‌ای در ترکیب انرژی کشور، برنامه‌ریزی درازمدتی انجام داده است و در این راستا فازهای دو و سه نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر را در دست اجرا دارد. وی به تلاش‌ها و اقدامات مهم به‌عمل‌آمده در راستای استفاده از بالاترین استانداردها برای تأمین ایمنی نیروگاه‌ها، از جمله همکاری با اتحادیه اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و .. اشاره کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین بااشاره به مساله امنیت هسته‌ای ابراز داشت که اقدامات موردنظر در این زمینه نباید مانع همکاری‌ های عملی در زمینهٔ فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای یا موجب تضعیف اولویت‌های برنامه همکاری‌های فنی آژانس گردد.
وی درحالی‌که به مهم بودن موضوعات تروریسم، حملات سایبری و قاچاق غیرقانونی اشاره کرد، بر مسئولیت کشورها برای تأمین کامل امنیت هسته‌ای و نقش آژانس برای ارتقای زیرساخت‌های ملی در صورت درخواست آنان و به‌صورت داوطلبانه تأکید کرد.
صالحی تصریح کرد که انتظار می‌رود آژانس بر اساس نیازها و اولویت‌های کشورها با آن‌ها همکاری‌های فنی داشته باشد و ایران به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در بحث هسته‌ای آماده است تا دستاوردهای خود را با سایر کشورها، به‌ویژه با کشورهای همسایه، به اشتراک بگذارد.
وی با استقبال از برگزاری کنفرانس وزرای آژانس درزمینهٔ علم و فنآوری در نوامبر ۲۰۱۸، ابراز امیدواری نمود که این کنفرانس فرصتی برای تسهیل انتقال علم و فنآوری هسته ای به کشورهای درحال‌توسعه توسط آژانس باشد.
معاون رئیس‌جمهوری در پایان سخنان خود نسبت به‌روزی که شعار «استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته ای برای همه، و سلاح هسته ای برای هیچ‌کس» در سطح جهان موردپذیرش و اجرا درآید، ابراز امیدواری کرد.
شصت و دومین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه در وین آغاز به کار کرد.
«یوکیا آمانو»مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دراین نشست با بیان اینکه این سازمان از زمان برگزاری آخرین نشست مجمع عمومی، پایبندی ایران به اجرای تعهداتش در چارچوب برجام را مورد بررسی و نظارت قرار داده، تائید کرد تهران به اجرای تعهداتش پایبند بوده است.
منبع: خبرگزاری ایرنا