رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به کمبود آب در استان، گفت که ۵۵ هزار هکتار از باغ های مازندران به آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.

عزیزالله شهیدی فر عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود: با توجه به مشکل کمبود آب که ناشی از بارش ها کم چند سال اخیر است و از سوی دیگر پائین بودن بهره وری آب در بخش کشاورزی، لزوم بهینه سازی مصرف آب در استان در اولویت کاری قرار دارد.
وی وسعت باغ های مازندران را حدود ۱۲۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت که تجهیز بقیه باغ ها به آبیاری تحت فشار برابر برنامه ششم در دستور کار قرار دارد و دولت برای متقاضان این شیوه آبیاری تا ۸۵ درصد به صورت بلاعوض تسهیلات پرداخت می کند.
شهیدی فر افزود: این اداره آمادگی وجود دارد تا بدون محدودیت به هر تعداد متقاضی تسهیلات آبیاری تحت فشار پرداخت شود و برای باغ های کوچک با وسعت کمتر از پنج هزار متر مربع به صورت تجمیعی تسهیلات تعلق می گیرد.
وی همچنین استفاده از بذر و نهال های جدید مرکبات و سیاه ریشه و کاشت گل محمدی و گیاهان دارویی ، فندق و انگور به صورت دیم و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت را از دیگر راهکارهای مقابله باکمبود آب کشاورزی در مازندران بویژه برای شرق استان معرفی کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به قابلیت صادراتی محصولات کشاورزی مازندران ، گفت: امسال برای صادرات محصولات کیوی، گل و گیاه، مرکبات و گوشت سفید به کشورهای حاشیه دریای خزر، عراق و حتی کشورهای اروپایی برنامه ریزی لازم در حال انجام است.
وی افزود: لازمه تحقق این امر، ارتقای کمی و کیفی ارزش صادراتی توسط تولید کنندگان و تجار است و با توجه به شرایط بازار و قیمت دلار در کشور به لحاظ اقتصادی توجیه مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی استان ایجاد شده است.
او ادامه داد: برای پایدار بودن صادرات محصولات کشاورزی، فراهم کردن حمل و نقل مناسب ، کاهش عوارض کمرگی در پایانه های صادراتی، در نظر گرفتن یارانه صادراتی برای هر کیلو ۵۰۰ تومان و ضرورت صادر کردن کیوی و مرکبات از سوی تجار به ازای وارد کردن موز و برخی از محصولات دیگر در حال پی گیری است.
وی با اشاره به صادرات بیش از یکصد تنی سال گذشته محصولات کشاورزی استان اعلام کرد: امسال شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی مازندران خواهیم بود.