ونگ/      رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه تهران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است، گفت : به دنبال ایجاد سیستم مالی مستقل برای ارتباط و همکاری بانکی اروپا با ایران هستیم.

به گزارش  مرکز پژوهش های مجلس، «یانوش لواندوفسکی» روز شنبه در دیدار «کاظم جلالی» رییس این مرکز که به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات سیاسی و مسئولان پارلمان اروپا عازم بروکسل شده‌ است، از اقبال شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران خبر داد.
لواندوفکسی، موج پناهندگان و رسیدن آنها به اروپا را چالش بسیار بزرگی برای اروپا دانست و با اشاره به برخی تغییرات در روابط اروپا و آمریکا با روی کارآمدن ترامپ، افزود: اروپا باید در سطح جهانی بیاموزد که چگونه بدون آمریکا عمل کند.
لواندوفسکی تصریح کرد: ترامپ به دنبال ایجاد جوسازی در جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران است.
** آلمان در برجام باقی خواهیم ماند
«ارنست» نایب رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه این نشست به ایراد نظرات خود پرداخت و با تاکید بر ضرورت استقلال سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمریکا، اظهار داشت: ما به عنوان اتحادیه اروپا باید نقش جهانی و روابط خود با آمریکا را صراحتا تعریف کنیم و تاکید کنیم که ما مستقل از آمریکا هستیم.
وی با تاکید بر الزام ایفای نقش مستقل اروپا در حوزه خاورمیانه، ادامه داد: برجام نشانه‌ای از نقش مستقل اروپاست و اعلام می کنیم که ما در برجام باقی خواهیم ماند.
ارنست با اشاره به خساراتی که یکجانبه گرایی آمریکا به کشورهای اروپایی وارد کرده است، افزود: رابطه اروپا و آمریکا هیچگاه به نامساعدی حال حاضر نبود و از یکجانبه‌گرایی آمریکا خسارات زیادی به آلمان و سایر کشورهای اروپایی وارد شده است.
وی درجه اهمیت برجام را برای اروپا بسیار بالا خواند و گفت: این معاهده بین‌المللی به طور مستقیم با صلح و آرامش در اروپا و سیل مهاجرین به کشورهای اروپایی ارتباط دارد و برجام باید حفظ شود.
نایب رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی ایران، به معاملات اقتصادی آمریکا و سعودی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: هیچ یک از ما در پارلمان اروپا متصور وضعیت کنونی عربستان سعودی نبودیم.
نایب رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی ایران به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد و ادامه داد: واقعیتی که وجود دارد این است که ترامپ می‌خواهد همه چیز را منهدم کند.
وی ایران را جزء بازیگران اصلی منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: از نقطه نظر آمریکا این مغتنم‌ترین فرصت است که برجام را منهدم کرده و اتحادیه اروپا را به گروگان بگیرد.
ارنست به امکان معامله برخی شرکت‌های اروپایی که با آمریکا داد و ستد اقتصادی ندارند، با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: ما هم اکنون به مبارزه‌ای وارد شده‌ایم و باید تلاش کنیم و البته در این مسیر خسارات جنبی نیز برای اروپا وجود خواهد داشت.
وی همچنین خواستار همکاری‌های دانشگاهی میان ایران و اروپا شد.
ارنست در این نشست با بیان اینکه داعش بر سر اشتباهات آمریکا و متحدانش به وجود آمد، گفت: باید اکنون برای مقابله با تروریسم راهکارهایی عملی پیدا کنیم.
نایب رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اروپا به دنبال منطقه‌ای با ثبات و با امنیت و با صلحی پایدار است، خاطرنشان کرد: تروریسم در منطقه آثاری منفی به همراه دارد که نتایج نامطلوب آن بر اروپا نیز مشاهده خواهد شد.
«بوچنر» عضو گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با اشاره به سیاست‌های آمریکا درخصوص برخی شرکت های اروپایی که با جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کنند، گفت: اتخاذ سیاست مستقل و مکانیسم مالی مستقل میان ایران و اروپا الزامی است.
وی افزود: هم اکنون برخی بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی راه‌هایی برای ارتباط با ایران یافته‌اند و مشکل ما در شرکت‌های چندملیتی است و هم اکنون در حال بررسی مشکلات همکاری شرکت‌های چندملیتی اروپایی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

**منتظر تضمین های عینی از سوی اروپا برای ماندن در برجام هستیم
کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به موضوع برجام و عملکرد اروپا در این خصوص اظهار داشت‌: در موضوع برجام نیازمند اقدام عملی و ملموس از سوی اروپا هستیم و در این زمینه نباید تنها به شعار بسنده شود.
وی با انتقاد از سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا، تصریح کرد: آمریکا همیشه به دنبال یکجانبه‌گرایی در عرصه جهانی بوده و کشورهای دنیا این را نمی‌پسندند و دنیا باید به صورت چندجانبه اداره شود.
نایب رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی به آغاز مذاکرات برجام میان جمهوری اسلامی ایران و اروپا اشاره کرد و گفت: برجام ابتدا میان ایران و اروپا آغاز شد و پس از آن چین و روسیه و در نهایت آمریکا به آن پیوستند.
وی ادامه داد: آمریکا به شکل غیرقانونی، غیرحقوقی و غیراخلاقی از برجام خارج شد و با خروج از برجام برخلاف حقوق بین الملل، نشان داد که در عرصه بین‌الملل مسئولیت پذیر و قابل اعتماد نیست.
جلالی با تاکید بر وظیفه مضاعف اروپا در حفظ برجام، افزود: مردم ایران سوالات برحقی درباره منافع اقتصادی و دستاوردهای برجام دارند و اروپا باید به شکل عملی و ملموس علاوه بر انجام وظایف خود، نقایص به وجود آمده بر اثر خروج یکجانبه آمریکا را نیز جبران کند.
رییس مرکز پژوهش های مجلس با انتقاد از مدارای اروپا در قبال نقض حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا تاکید کرد: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر انجام وظایف و تعهدات ایران صحه گذاشته و از سوی دیگر ترامپ سیاست‌های مخربی را در پیش گرفته است، خروج شرکت‌های اروپایی از ایران، نوعی جایزه دادن به ترامپ و خدشه‌دار کردن وجهه اروپا در عرصه بین‌المللی است.
وی خواستار اندیشیدن تدابیری توسط اتحادیه اروپا درباره برجام شد و ادامه داد: رفتار ایران در مسئله برجام تاکنون حکیمانه بوده است اما اروپا نیز باید با سرعت‌، اقدامات عملی انجام دهد.
جلالی تصریح کرد: منتظر تضمین‌های عینی و اقدامات مشخص عملی از سوی اروپا برای ماندن در برجام هستیم.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست با بیان اینکه برجام یک زبان و بیان مشترکی برای حل و فصل مسائل بین‌المللی ایجاد کرد، گفت: اگر قرار باشد در آینده اروپا برای حل و فصل منازعات بین‌المللی وزن داشته باشد، مشکلات به وجود آمده در برجام به عنوان دلیل عقب نشینی مذاکره‌کنندگان با اروپا خواهد بود چراکه گفته می‌شود اروپا در مذاکرات،‌ تفاهم‌نامه را امضا خواهد کرد و در زمان مسئولیت‌پذیری از پذیرفتن مسئولیت شانه خالی خواهد کرد.
وی افزود: ما به عنوان نمایندگان پارلمان و نمایندگانی که از دل آرای مردم به مجالس راه پیدا کرده‌ایم باید برای مشکلات به وجود آمده در برجام پاسخ مناسبی برای مردم داشته داشته باشیم.
رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا، تاکید کرد: در منطقه ما هرجا دولت‌ها تضعیف شده‌اند تروریست‌ها جای دولت‌ها را گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه دموکراسی با اسلحه، تروریست‌ها و آدم‌کش‌ها به وجود نمی‌آید،‌ گفت: در ابتدا برخی در جامعه مدنی سوریه مخالف بشار اسد بودند اما پس از حضور تروریست‌ها در این کشور و جنایات انجام شده، همان منتقدان به عنوان حامی سوریه تبدیل شدند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مسئله یمن نیز اظهار داشت: عربستان سعوی ادعا می‌کند که گروهی در یمن کودتا کرده اند اما چگونه است که سعودی‌ها ۳ سال پی‌درپی بر سر مردم بی‌گناه یمن بمب می‌ریزند و نمی‌توانند آن گروهی که ادعا می‌کنند را از بین ببرند؟ اگر اینها تنها یک گروه بودند که با این همه کشتار تاکنون از بین می‌رفتند.
وی با بیان اینکه عربستان سعودی باید ریختن بمب بر سر مردم بی‌دفاع یمن را متوقف کند، گفت: پس از توقف جنایات عربستان در یمن باید سرنوشت این کشور توسط مردم آن تعیین شود.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از سکوت اروپا و مجامع بین‌المللی درخصوص مسئله بحرین، اضافه کرد: ترامپ به کمک عربستان و رژیم صهیونیستی فضای ایران‌هراسی در منطقه و جهان به راه انداخته است در حالی که اگر فردی به طور واقع‌نگرانه به مسائل منطقه نگاه کند متوجه می‌شود که جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که مبارزه واقعی با تروریست‌ها را در پیش گرفته است.
وی با بیان اینکه حجم عمده تروریست‌ها از داخل اروپا به منطقه آمده‌اند، تصریح کرد: کشورهای اروپایی به این موضوع نگاه کنند که چرا این حجم بالا از تروریست‌ها از کشورهای اروپایی به منطقه خاورمیانه آمده‌اند؟
نایب رییس اتحادیه بین‌المجالس جهانی با بیان اینکه مبارزه با تروریست‌ها باید واقعی باشد، گفت:‌ امروز برای مبارزه با تروریسم باید همفکری داشته‌ باشیم.
جلالی با بیان اینکه به مسائل یمن،‌ سوریه و منطقه باید به صورت واقع بینانه نگاه شود، تاکید کرد: ما قائل به این هستیم که مشکلات منطقه باید با مشارکت کشورهای منطقه حل و فصل شود.
«غلامرضا تاجگردون» رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به رفتار آمریکایی‌ها پس از برجام اظهار داشت: رفتار آمریکا پس از برجام عملا تحقیر اروپا بوده و اروپا را زیر سوال برده و از سوی جمهوری اسلامی ایران عدم عمل به تعهدات طرف مقابل در برجام به هیچ وجه پذیرفته نیست.
عضو هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اروپا باید برای انجام تعهدات خود و حل مشکلات ایجاد شده توسط آمریکا باید تضمین عینی بدهد.
تاجگردون همچنین خواستار رعایت کامل حقوق ایران در برجام شد و گفت: برجام زمینه توافق بزرگ و مدت‌دار ایران و سایر طرف‌ها بود و امروز اروپا باید با اقدامات عملی خود، خلل‌های ایجاد شده را جبران کند.
وی افزود: از زمان اعلام آمادگی اروپا برای همکاری‌های دوجانبه مستقل مالی و اقتصادی فیمابین، جمهوری اسلامی ایران سریعا اعلام آمادگی کرد ولی تاکنون اقدامی عملی از سوی اروپا صورت نگرفته است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اروپا برای حفظ وجهه خود می‌بایست استقامت بیشتری در مقابل آمریکا داشته باشد.
«سیامک مره صدق» نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اروپا باید به قید فوریت به اجرای وظایف خود و اقدامات عملی در این زمینه بپردازد.
وی ادامه داد: اقدامات ترامپ علاوه بر برجام در همه زمینه‌ها از جمله آب و هوا، محیط زیست و تعرفه‌های تجاری، اروپا و جهان را دچار چالش کرده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی صدای پای ترامپ را صدای پای فاشیسم خواند و ادامه داد: به عنوان یک یهودی می‌گویم که ترامپ بزرگترین خطر برای صلح منطقه است.
مره صدق به اقدام غیرعقلانی ترامپ برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس اشاره کرد و آن را اقدامی در مقابل اراده جهانی خواند و ادامه داد: رفتارهای ترامپ بزرگترین خطر برای صلح بین المللی است.
وی ایران را مردمسالارانه‌ترین کشور منطقه خواند و تصریح کرد: در حالی آمریکا به ایجاد مشکل برای جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد که بهترین روابط را با رژیم کودک‌کش سعودی دارد؛ کشوری که حتی زنان از حقوق اولیه خود در آن محروم هستند.
عضو هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره موضوع برجام نیز اظهار داشت: اگر منافع ما در برجام تامین نشود طبیعتا ملت ما راه حل مناسب را برای تامین منافع خود پیدا خواهند کرد.
سیامک مره صدق با بیان اینکه ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، تصریح کرد: سالانه جمع زیادی از نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با ترانزیت مواد مخدر به شهادت می‌رسند و آن وقت زمانی که قاچاقچیان مواد مخدر پس از دستگیری محاکمه می‌شوند ایران محکوم به نقض حقوق بشر می‌‌شود در حالیکه این صحیح نیست.
عضو گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا افزود: زمانی که مسیحیان و اقلیت‌های عراق و سوریه توسط داعش کشته می‌شدند تنها کشوری که به کمک این مردم بی‌گناه و بی‌دفاع رسید، جمهوری اسلامی ایران بود.
**اروپا باید مقابل تحریم‌های ثانویه آمریکا بایستد
«پیمان سعادت» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک، اتحادیه اروپا و آکردیته در لوکزامبورگ، نیز در این دیدار گفت: موافقتنامه برجام خیلی واضح است و در آن گفته شده که می‌بایست روابط تجاری و بانکی ایران به حال عادی دربیاید.
وی با تاکید بر اقدام آمریکا در نقض یکجانبه برجام و تلاش ترامپ برای تشویق دیگر کشورها برای خروج از این معاهده بین المللی‌، به تاثیر عهدشکنی آمریکایی ها در قبال برجام و تاثیر آن بر دیگر مذاکرات بین‌المللی اشاره و تصریح کرد: هم اکنون که موفق نشدیم موافقتنامه‌ای چندجانبه برجام که در اختیار داریم را به طور ملموس اجرا کنیم، مذاکره درباره موضوعات دیگر معنایی ندارد.
سعادت به مشکلات بانکی در راستای مراودات اقتصادی میان ایران و اروپا اشاره کرد و افزود: پیش شرط حل این مشکل، ایجاد سیستم داد و ستد مالی مستقل از سوی اتحادیه اروپا است تا مبادلات فیمابین سهولت یابد.
وی با تاکید بر فشار ترامپ به شرکت های اروپایی، از انطباق این شرکت‌ها با تصمیمات غیرقانونی ترامپ انتقاد کرد و گفت: تحریم‌های ثانویه آمریکا هم اکنون مشروعیت نداشته و اروپا می‌بایست جلوی این تحریم‌ها بایستد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک، اتحادیه اروپا و آکردیته در لوکزامبورگ، تعهدات جامعه بین الملل را در زمینه برجام را یادآور شد و تصریح کرد: هر موضوعی که در این زمینه به تاخیر بیفتد باعث خرسندی ترامپ و مقامات آمریکایی شده و این موضوعی است که باید از آن مراقبت شود.