معاون وزیر و مدیرعامل بنادر و دریانوردی کشور آذربایجان گفت: براساس تفاهمنامه بین دو کشور ایران و آذربایجان روابط تجاری از طریق بنادر به خصوص بنادر شمال ایران افزایش خواهد یافت.

 طالح زیادف روز سه شنبه پس از بازدید از بندر امیرآباد بهشتر در شرق مازندران در نشستی با مدیران این مجموعه افزود که کشورش آمادگی گسترش روابط تجاری دو جانبه را به خصوص از طریق بنادر دارد و ظرفیت های دو کشور در امور بندری برای توسعه مبادلات فراهم است.
وی گفت که آذربایجان با توسعه بندر باکو در حاشیه خزر در سال ۲۰۱۸ گام موثری را برای افزایش میزان مبادلات تجاری دریایی انجام داده است و در بنادر شمالی ایران به خصوص بندرامیرآباد نیز ظرفیت های تجهیزاتی برای این کار فراهم شده است.
زیادف با اشاره به توافق روسای جمهوری ایران و آذربایجان برای برقراری شبکه ریلی بین آذربایجان و آستارا، اظهار داشت: گسترش شبکه ریلی زمینه زیاد رشد چشمگیر رونق تجارت دریایی و بندر در بین استان های شمالی ایران را در پی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: بندر امیرآباد نیز با تجهیز اسکله ریلی رورو تجهیزات لازم را برای گسترش روابط دریایی و ریلی برداشت و آذربایجان آماده همکاری با بندر امیرآباد برای تسریع در ساخت اسکله رورو است.
مدیرعامل بنادر و دریانوردی آذربایجان گفت که کشورش بستر خوبی برای سرمایه گذاری خارجی دارد و از سرمایه گذاران ایرانی برای این کار بیشتر استقبال می شود.
زیادف از سرمایه گذاران ایرانی خواست تا در امور بندری و تجارت دریایی در کشورش سرمایه گذاری کنند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد هم در این نشست گفت: در شرایط فعلی میزان گسترش مبادلات دریایی و بندری بین دو کشور ایران و آذربایجان به خصوص از مسیر بندر امیرآباد ناچیز است.
سیاوش رضوانی دلیل پایین بودن این مبادلات را ناشی از کمبود امکانات بنادری در آذربایجان اعلام کرد و افزود: در هشت ماهه سال جاری میزان مبادلات تجاری بین آذربایجان با امیرآباد حدود ۲ درصد از حدود ۲ میلیون ستن ترانزیت کالا را شامل می شود.
او ادامه داد: بیشترین مبادلات تجاری از بنادر آذربایجان را مواد خوراکی و غلات تشکیل می دهد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: در سال جاری هشت هزار تن گندم روسیه از آذربایجان وارد بندرامیرآباد به عنوان مرکز غلات بنادر استان های شمالی کشور شده است.
رضوانی ابراز امیدواری کرد تا با سفر مدیرعامل بنادر آذربایجان به بنادر و دریانوردی امیرآباد و برقراری تفاهمنامه میزان روابط بندری گسترش یابد.
وی ظرفیت بارگیری و تخلیه را در بندرامیرآباد با برخورداری از ۱۵ اسکله فعال حدود ۷٫۵ میلیون تن اعلام کرده که در ۶ ماهه سال جاری میزان بارگیری و تخلیه به حدود ۲ میلیون تن رسیده است.
به گفته وی ۱۵ درصد از این تخلیه و بارگیری مربوط به صادرات کالا از بندر امیرآباد به کشورهای آسیای میانه بود.
بندرامیرآباد بندرگاهی است در شرق مازندران که حدود یک هزار هکتار زمین دارد و تاکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این بندر انجام شده است که ۸۰ درصد از این سرمایه گذاری ها مربوط به بخش خصوصی است.
طالح زیادف مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی آذربایجان روز گذشته به مازندران سفر کرد و از بنادر و دریانوردی نوشهر و امیرآباد در غرب و شرق مازندران بازدید کرد.
این دومین سفر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی آذربایجان به مازندران در سه سال اخیر است.