مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت که طرح اشتغال روستایی در این استان برای حدود سه هزار نفر از بیکاران روستایی ایجاد اشتغال کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کامران اصغری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود: برای اجرای طرح های اشتغالزای روستایی در مازندران در مرحله اول حدود یکهزار و ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت شده است.
وی با اعلام این که ۱۰۰ درصد تسهیلات اشتغالزای روستایی مازندران برای مرحله اول که با نرخ سود ۶ درصد بود، جذب شده است، گفت که بزودی مرحله دوم این تسهیلات به استان ها ابلاغ می شود.
دبیر شورای اشتغال مازندران میزان تسهیلات اشتغالزای روستایی این استان را برای سال جاری حدود سه هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود که این میزان حدود چهار درصد مجموع اعتبارات اشتغالزای روستایی کشور است.
وی گفت که در مازندران هشت هزار نفر متقاضی دریافت تسهیلات اشتغالزای روستایی شدند که حدود سه هزار متقاضی واجد شرایط بودند.
** راستی آزمایی پس از پرداخت تسهیلات
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از نظارت بر تسهیلات ارزان قیمت پرداختی تا به نتیجه رسیدن آن خبر داد و گفت که بر اساس تعهدی که دریافت کنندگان تسهیلات می دهند، اگر نتوانند تعهد اشتغال خود را عملیاتی کنند، نرخ سود بانکی تسهیلاتشان از ۶ درصد به ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت.
اصغری هدف اصلی از اجرای طرح اشتغال روستایی را جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اعلام کرد و گفت: این تسهیلات صرفا به متقاضیان برای اشتغال در روستاها پرداخت خواهد شد.
در طرح اشتغال روستایی دولت حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی با نرخ سود ۶ درصد مصوب کرد که مرحله اول این اعتبار به استان ها از جمله مازندران ابلاغ شد.
** اختصاص هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات طرح فراگیر
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران همچنین گفت که در طرح اشتغال فراگیری حدود هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصدی به این استان اختصاص داده شد.
وی افزود: تاکنون برای دریافت این تسهیلات حدود ۵۰۱ طرح از سوی متقاضیان ارائه شد که پس از تایید در کارگروه فنی و معرفی به بانک، تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار داده می شود.
اصغری مزیت این طرح را ارایه مشوق های بیمه ای برای کارآفرینان اعلام کرد.
** افزایش مستمری بیکاری در مازندران
دبیر شورای اشتغال مازندران آمار مستمری بگیران بیکاری را در این خطه شمال کشور حدود ۱۱ هزار نفر اعلام کرده که آمار این افراد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵ درصد بیشتر شد.
اصغری التهاب اقتصادی در کشور و تعدیل نیرو در کارگاهها را دلیل اصلی افزایش مستمری بگیران در مازندران اعلام کرده است.
وی انتقال پرونده جویندگان کار مازنی شاغل در استان های تهران و سمنان به تامین اجتماعی استان را دلیل دیگری برای این افزایش اعلام کرده است.
براساس آمار ،نرخ بیکاری بهاری در مازندران ۸٫۸ درصد اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود یک درصد کاهش داشته است.