معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران گفت که باغداران این استان برای نخستین بار در سال جاری بیش از ۲ هزار تن شلیل و هلو به خارج از کشور صادر کردند.

 حسن خیریانپور روز شنبه در مراسم افتتاح طرح های هفته دولت در شهرستان جویبار مقصد صادرات این میوه ها را روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرد.
مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ میوه دارد که از این وسعت حدود ۴۰ هزار هکتار آن سیاه ریشه از جمله هلو و شلیل است.
معاون استاندار مازندران هدفگیری استان را دستیابی به صادرات سه میلیارد دلاری در سال اعلام کرد و گفت که سال گذشته مجموع صادرات مازندران ۳۹۰ میلیون دلار بود.
وی با اشاره به ظرفیت استان در تولید انواع محصولات شیلاتی، زراعی، باغی و دام و طیور به میزان ۶ میلیون تن در سال، دستیابی به هدف صادراتی را در برنامه ششم توسعه واقع گرایانه توصیف کرد.
خیریانپور توجه به روستاها و اشتغالزایی در این بخش را از اولویت های دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: به همین دلیل دولت در مرحله اول ۱۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزای روستایی به مازندران اختصاص داد.
وی با اعلام این که تسهیلات این بخش با بهره چهار تا ۶ درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، افزود: تاکنون با پیگیری های به عمل آمده و همکاری بانک ها برای پرداخت ۱۶۴ میلیارد تومان از این مبلغ قرارداد منعقد شده است.
معاون استاندار مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر برای دومین مرحله از تسهیلات اشتغالزای روستایی پیگیری ادامه دارد، گفت: با تسهیلات ارائه شده در روستاها می توانیم علاوه بر ایجاد تولید و صادرات، اشتغال جوانان را هم فراهم کنیم .
بر اساس اعلام استانداری مازندران، در هفته دولت سال جاری ۵۴۵ طرح به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد تومان در استان به بهره برداری می رسد./ ایرنا