ونگ وا/ استاندار مازندران گفت بر اساس قوانین موجود و دستورالعمل هیئت دولت هیچ جای استان مازندران غیر از امیر آباد نمی تواند منطقه آزاد شود.

محمد اسلامی استاندار مازندران در نشست خبری بمناسبت هفته دولت در خصوص مباحث موجود درخصوص منطقه آزاد و منطقه ویژه گفت: ما نمی توانیم فراتر از قانون عمل کنیم ما بر اساس آئین نامه موجود که در آن آیتم ها و ویژگیهای ایجاد منطقه آزاد آمده است و در دسترس همگان است. نمی توان محلی به موضوع نگاه کرد. برای ایجاد منطقه آزاد حداقل به هزاران هکتار زمین نیاز داریم که حداقل ۷۰ درصد آن اکنون در تملک دولت باشد. استاندار مازندران افزود: ما در هیچ جای مازندران به جز شرق استان اراضی ملی در اختیار نداریم و زمین کافی مهمترین آیتم منطقه آزاد است.

وی افزود در لایحه جدید منطقه آزاد که در دستور کار نمایندگان مجلس هست حتی موارد سخت گیرانه تری برای منطقه آزاد لحاظ شد از جمله آنکه منطقه آزاد باید دورش حصار باشد و هرگونه عبور و مرور از طریق گمرک کنترل شده باشد. نمی شه منطقه مسکونی یا روستایی در داخل حریم منطقه آزاد باشد. واردات کالا از خارج کشور به منظور عرضه برای مسافران ممنوع خواهد شد. مسافران  کالاهایی را می توانند از منطقه آزاد خارج کنند که تنها در همان منطقه آزاد تولید شده باشد. تردد خودروهای خارجی بدون عوارض گمرکی فقط برای تجار و فعالان اقتصادی منطقه آزاد آنهم در داخل محدوده حصار کشیده مجاز خواهد بود و…

استاندار مازندران با اشاره به موارد فوق افزود کسانی که نقاط دیگر را بعنوان منطقه آزاد پیشنهاد می کنند آیا به عمق موضوع فکر کرده اند؟

مهندس اسلامی درخصوص اعتراض برخی نمایندگان درباره پیشنهاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستانهای آمل، محمودآباد و نور و تصویب آن در کمیته برنامه ریزی استان گفت بر اساس طرح یک فوریتی نمایندگان مجلس که هم اکنون در دستور کار مجلس قرار دارد و حدود ۱۴۰ نماینده آن را امضا زده اند فقط همین سه شهرستان از مازندران بعنوان منطقه ویژه اقتصادی پیشنهاد شده و چون برای تصویب این لایحه در مجلس منوط به تصویب آن در کمیته برنامه ریزی استان است ما هم همان پیشنهاد نمایندگان را درخصوص منطقه ویژه در کمیته برنامه ریزی تصویب کردیم. و همانند منطقه آزاد اقتصادی و تجاری زمین آیتم مهم برای منطقه ویژه اقتصادی است که قرار شد

استاندار مازندران افزود از نمایندگان خواهش کردیم به کارکارشناسی که بر اساس قانون و آئین نامه اجرا می شود احترام بگذارند و بخشی نگری را کنار بگذارند.

اسلامی با اشاره به سفر اخیر هیئت تجاری اقتصادی استان ولگاگراد روسیه به مازندران افزود بحث بهره برداری از دریا و اقتصاد دریا محور که مطرح شد یکی از آن تبادل با استانهای اطراف دریای خزر در دیگر کشورهاست که با تفاهم نامه هایی که با استاندار ولگاگراد امضا شد نقطه عطفی برایتوسعه همکاری بین المللی می باشد و فرصت طلایی است که بخش خصوصی با ید با همکاری دولت آن را اجرایی کند. وی گفت همه این موارد برای تحقق هدف صادرات ۳میلیارد دلاری از استان مازندران است که به دنبالش هستیم.

استاندار مازندران گفت در هفته دولت امسال ۵۴۵ طرح و پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۱۹۲ میلیارد تومان افتتاح می شود.