روز سه شنبه با از سرگیری بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا گفته است که شرکت‌های این بلوک را برای ادامه کار در ایران تشویق خواهد کرد.
  همزمان روسیه، سوریه و عراق هم به این تحول واکنش نشان داده اند و سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر به پیشنهاد گفتگو از سوی مقام های آمریکایی واکنش نشان داده است.
واکنش‌ها به اقدام ترامپ در بازگرداندن تحریم‌های ایران؛ از انتقاد شدید اروپا تا حمایت سازمان ملل از برجام
اقدام دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای اعمال مجدد بخشی از تحریم ها پس از خروج او از برجام انجام می شود. بخش اول تحریم ها صبح سه شنبه شروع شد و بخش دیگر شامل صنعت نفت و بانک مرکزی اوایل نوامبر باز خواهد گشت.
اتحادیه اروپا این اقدام آمریکا را “عمیقا مایه تاسف” خوانده است.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز سه شنبه در سفری به نیوزیلند گفت: “ما همه تلاشمان را می کنیم ایران از برجام خارج نشود، همچنان از مزایای اقتصادی توافق برای مردم ایران بهره مند باشد چون به نظر ما این منافع امنیتی نه فقط منطقه، بلکه جهان را تامین می کند.”
خانم موگرینی گفت: “ما به خصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط را تشویق می کنیم معاملات با ایران و در داخل ایران را افزایش دهند. این بخشی از اولویت های امنیتی ماست.”
آقای ترامپ مدعی شده که برجام “وحشتناک” است و پول زیادی در اختیار دولت ایران گذاشته تا به مناقشه های خاورمیانه دامن بزند. ایران در مقابل آمریکا را به نقض تعهداتش در قبال برجام که توسط دولت باراک اوباما رئیس جمهور قبلی این کشور امضا شده بود متهم می کند.
به نوشته بی بی سی، روز سه شنبه شرکت اتومبیل سازی دایملر آلمان اعلام کرد که درحال متوقف کردن فعالیت های تجاری اش در ایران است. یک سخنگوی این شرکت در بیانیه ای به خبرگزاری فرانسه گفت که “ما فعالیت های محدود خود در ایران را مطابق با تحریم های مربوطه معلق کرده ایم.”
به گزارش خبرگزاری فرانسه این اقدام به طرح های دایملر برای گسترش فعالیت در ایران پایان می دهد، جایی که برای مونتاژ کامیون های مرسدس بنز با دو شرکت همکاری می کرد.
سایر واکنش ها
روسیه روز سه شنبه گفت که از تصمیم آمریکا “عمیقا مایوس” است.
وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای نوشت: “ما عمیقا از اقدام آمریکا برای اعمال مجدد تحریم های ملی علیه ایران مایوس هستیم.”
این وزارتخانه در اشاره به همکاری های تجاری با ایران گفت که روسیه “هر کاری ضروری باشد” برای نجات برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است: “این یک نمونه روشن نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد و قانون بین المللی توسط آمریکاست.”
دولت سوریه هم در این روز اقدام آمریکا را محکوم کرد و آن را “غیرقانونی” و ناشی از “تکبر” خواند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام وزارت خارجه سوریه به خبرگزاری رسمی سانا گفت که “این اقدامات یکجانبه براساس قوانین بین المللی غیرقانونی است و نشان می دهد که سیاست های دولت آمریکا به سلطه جویی و استکبار تمایل دارد.”
او که نامش فاش نشد گفت که دمشق همبستگی کامل خود با ایران برای مقابله با “سیاست های خصمانه” آمریکا را اعلام می کند و افزود: “رهبری، دولت و مردم ایران بر عواقب ناشی از این تصمیم فائق خواهند آمد.”
از سوی دیگر حیدر عبادی نخست وزیر عراق گفت که او با بی میلی تحریم های آمریکا را اجرا خواهد کرد.
او گفت: “ما از تحریم حمایت نمی کنیم چون یک خطای استراتژیک است، اما از آن پیروی می کنیم. به طور کلی تحریم ها غیرعادلانه هستند.”
به گزارش خبرگزاری فرانسه عراق دومین وارد کننده بزرگ محصولات غیرهیدروکربنی ایران است و در سال ۲۰۱۷ حدود ۶ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرد.
آقای ترامپ سه شنبه در توییتر خود نوشت: “تحریم‌های ایران رسما اعمال شد. این تحریم‌ها شدیدترین تحریم‌هایی است که اعمال شده و تازه در ماه نوامبر باز هم تشدید خواهد شد. هرکسی با ایران معامله کند، با آمریکا معامله نخواهد کرد. من به دنبال صلح جهانی هست، و کوتاه نمی‌آیم.”
از سوی دیگر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به پیشنهاد اخیر دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران گفته که “ایران کشور توانمندی است و از گفت‌وگو واهمه ندارد.”
اما او افزود: “بعید است ترامپ اهل مذاکره باشد. هر روز یک سیاست متضاد و متفاوت را دنبال می کند. بیشتر اهل مزاح است. کسی که خودسرانه و یک جانبه از تفاهمی مثل برجام خارج شده است و هیج حمایتی هم از شرکای سنتی خود نداشته است چگونه می تواند ادعای مذاکره کند. اگر وی قابل اتکا و اعتماد بود که از تفاهم قبلی آمریکا خارج نمی شد.”
حمایت مجدد سازمان ملل از برجام
دبیرکل سازمان ملل با اعلام حمایت مجدد از برجام، تاکید کرد که این توافق یک دستاورد دیپلماتیک کلیدی در سال‌های اخیر است.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، فرحان حق سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل حمایت وی از توافق هسته‌ای را اعلام و تاکید کرد که ‌روابط دوجانبه میان کشورها به دولت‌های آنها بستگی دارد.
سخنگوی گوترش افزود: دبیرکل بارها درباره اهمیت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک کلیدی در سال‌های اخیر گفت‌وگو کرده است. وی معتقد است که این توافق ارزش ادامه حمایت را دارد و تمام طرف‌های آن باید به مفاد توافق پایبند باشند.
فرحان همچنین افزود: درباره این مساله که کشورها و دولت‌ها چگونه با این مساله مواجه می‌شوند به طور قطع ما درباره سیاست داخلی و ملی کشورها صحبت نمی‌کنیم.
وی تصریح کرد: توافقی وجود داشت که به مرحله اجرا رسید و دیدگاه دبیرکل درباره آن کاملا مشخص و روشن است. ما کماکان تا جایی که می‌توانیم از اجرای برجام حمایت می‌کنیم. توافقی که در آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز نقش دارد.
بنابراین گزارش، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه تصمیم خود برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج خود از برجام را عملی کرد. این اقدام وی به ویژه از سوی اروپایی‌ها با مخالفت شدید مواجه شده است.
اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که از شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران حمایت می‌کند و در این راستا مقررات مسدودکننده را اجرایی کرده که به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد از این تحریم‌های آمریکا تبعیت نکنند. همچنین مشاور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: شرکت‌های اروپایی که در تبعیت از تحریم‌های آمریکا دست از تجارت با ایران بردارند با تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.