مشاور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید شرکت‌های اروپایی که تجارت با ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف کنند با مجازات‌ها و تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.

 ، ناتالی توچی مشاور خانم موگرینی افزوده است که این اقدام ضروری است چرا که سیگنالی دیپلماتیکی به ایرانیان می فرستد که اروپایی‌ها در تلاش برای نجات توافق برجام جدی هستند.

ناتالی توچی مشاور موگرینی گفته است که مجازات‌ها و تحریم‌های بالقوه اتحادیه اروپا بخشی از قوانینی مسدود کننده اتحادیه اروپاست که از روز سه شنبه همزمان با اجرایی شدن بخش نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته می شود. او گفته است که این اقدام اروپا گام نمادین و مهم سیاسی است.

به گزارش یورونیوز، توچی افزوده است که هدف اقدامات اروپا آن است که شرکتهای که از تحریم‌های آمریکا خسارت دیده اند بتوانند راهی برای جبران خسارتهایشان داشته باشند و شرکت‌ها را از پذیرش تحریم‌هایی که بدون اجازه اتحادیه اروپا اعمال می شوند، منع می‌کند.

ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه ۷ اوت نخستین مرحله از تحریم‌هایی را که بواسطه توافق برجام تعلیق شده بود، بار دیگر به اجرا گذاشت.

فدریکا موگرینی روز سه شنبه گفت که اروپا تمام تلاشش را می کند تا ایران در توافق برجام بماند و ایرانیان از منافع اقتصادی توافق برجام بهره‌‌مند شوند. وی گفت که اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی متعهدند که روابط اقتصادی با ایران را علی رغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام، حفظ کنند.

ظریف

موگرینی همچنین افزود که توافق دو پایه دارد و ایران کاملا به تعهداتش بر اساس توافق برجام پایبند بوده است.

به گزارش کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ بیش از ۸.۲ میلیارد یورو کالا به ایران صادر و حدود ۵.۵ میلیارد یورو از ایران کالا وارد کرده است. تراز تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا معادل ۱.۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۶ بوده است.

مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شرکت‌های اروپایی هشدار داد که اگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی کنند، توسط اتحادیه اروپا تحریم خواهند شد.

رئیس جمهور آمریکا دوشنبه شب (۱۵ مردادماه) دستور بازگرداندن تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران را که به واسطه برجام لغو شده بود، امضا کرد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر اعلام کرد: از سه‌شنبه (هفتم اوت) تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال علیه ایران اجرایی می‌شود. مابقی تحریم‌ها هم که نفت و بانک مرکزی ایران را هدف قرار می‌دهد از روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان) اجرایی خواهد شد.

همچنین در این بیانیه آمده است که ترامپ تراکنش‌های مالی دیگر کشورها با ایران را از نزدیک رصد می‌کند و افراد و یا نهادهایی که کار با ایران را کاهش ندهند خود را در معرض عواقب سنگینی قرار خواهند داد.

دونالد ترامپ در این بیانیه از کشورهای دیگر خواسته که با ادامه اینگونه اقدامات، ایران را در دو راهی انتخاب بین تغییر رفتار تهدیدآمیز و ثبات‌زا و بازگشت به آغوش اقتصاد جهانی یا ادامه مسیر رو به پایین انزوای اقتصادی قرار دهد.

این بیانیه در ادامه ادعاهای بی‌اساس واشنگتن علیه کشورمان آورده است: ایران امروز تهدیدی است برای آمریکا و متحدان ما. آنها نظام مالی بین‌المللی را تضعیف و از تروریست‌ها و شبه نظامیان در سراسر جهان، حمایت می‌کنند.

همچنین مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در پیامی توئیتری با تکرار اداعاهای واهی آمریکا علیه ایران نوشت: ۹۰ روز پیش رئیس‌جمهوری، ایالات متحده آمریکا را از توافق ناکام ایران خارج کرد. امروز تحریم‌ها علیه ایران مجدداً اعمال شد تا با فعالیت‌های بد آن مقابله کند. ایران باید از منابع این کشور برای کمک به شهروندان خود استفاده کند، نه حمایت از تروریست و تحکیم رهبری خود.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ در صفحه توییتر خود نوشت: دولت ترامپ می‌خواهد جهان بر این باور باشد که این دولت نسبت به مردم ایران دغدغه دارد.

وی ادامه داد: با این حال، نخستین تحریم‌هایی که دولت آمریکا مجددا وضع کرده، مجوز فروش هواپیماهای مسافربری بالای ۲۰۰ سرنشین را به بهانه‌های واهی لغو می‌کند که این موضوع شهروندان عادی ایرانی را با خطر مواجه می‌سازد. ریاکاری آمریکا حد و مرزی نمی‌شناسد.

واکنش‌ها
اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان با ابراز تاسف نسبت به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، تاکید کردند که متعهد به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای، ادامه برخورداری ایران از منافع اقتصادی برجام هستند و به علاوه از شرکت‌های اروپایی در برابر این تحریم‌ها محافظت می‌کنند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره،‌ گفت: اتحادیه اروپا بر این باور است که ترغیب به تجارت با ایران برای حفظ توافق هسته‌ای ضروری است و ما از شرکت‌ها و سرمایه گذاران می‌خواهیم تا تجارت خود با ایران را افزایش دهند.

ظریف

وی تصریح کرد:‌ ما تمام تلاش خود را برای نگه داشتن ایران در توافق هسته‌ای و تضمین برخورداری ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از این توافق به گونه‌ای که شامل مردم ایران شود به کار گرفته‌ایم چرا که معتقدیم این در راستای منافع امنیتی منطقه ما و تمام جهان است.

نخست وزیر اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای گفت: «من به رئیس جمهوری ترامپ و دولت ایالات متحده برای تصمیم مهم اعمال تحریم‌ها علیه ایران تبریک می گویم. این رویدادی مهم برای اسرائیل، ایالات متحده، منطقه و کل دنیا است. این اقدام از عزمی جدی برای جلوگیری از تجاوزات منطقه ای ایران و برنامه های جاری این کشور برای مسلح شدن به سلاح هسته ای حکایت دارد.»

نتانیاهو خواستار پیوستن کشورهای اروپایی به ایالات متحده آمریکا و اسرائیل برای متوقف کردن «فعالیت‌های تروریستی» ایران شد و گفت که اکنون وقت آن است که گفتگوها را قطع کنیم و دست به عمل بزنیم.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه در توئیتی تصمیم دونالد ترامپ برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را تصمیمی شجاعانه توصیف کرد که در خاطره نسل‌ها باقی خواهد ماند. لیبرمن در توئیتش حاکمیت ایران را «رژیم آیت الله‌های خون آشام» نام داده است. وی همچنین اروپا را متهم کرده است که در حال کمک به نجات رژیم ایران است.

واکنش جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا
جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در ارتباط با آغاز بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «اگر ایران خواهان ممانعت از بازگشت تحریم های ایالات متحده آمریکا است باید پیشنهاد مذاکره دونالد ترامپ را بپذیرد.»

بولتون که با فاکس نیوز گفتگو می کرد همچنین افزود: «ایران باید برنامه موشکی بالستیک‌ و برنامه هسته‌ایش را کاملا کنار بگذارد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا درباره احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران گفت: «بستن تنگه هرمز بدترین اشتباه ایران خواهد بود.» او همچین افزود که معتقد است بستن تنگه هرمز تنها یک بلوف از سوی ایران است.

بولتون همچنین گفت اگر ایرانیان واقعا جدی بودند باید با ترامپ مذاکره می کردند و ما خواهیم دید که آیا آنها واقعا جدی هستند یا نه.

روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد

که از بازگشت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران «عمیقا مایوس» شده است. وزارت خارجه روسیه همچنین گفته است که این کشور هر آنچه را که ضروری باشد برای نجات توافق برجام و روابط اقتصادی‌اش با ایران انجام خواهد داد.

در این بیانیه آمده است که آمریکا با خروج یکجانبه از برجام بدنبال نابودی آن است.

وزارت خارجه روسیه همچنین افزوده است که این اقدام آمریکا نمونه روشنی است که نشان می دهد واشنگتن به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی ادامه می دهد.

دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفته است که جامعه بین‌المللی نباید اجازه دهد که موفقیت مهم دیپلماسی چند جانبه‌اش فدای جاه‌طلبی آمریکایی‌ها برای صاف کردن حسابشان با ایران شود.

مسکو همچنین گفته است که تجربه سالهای گذشته نشان می دهد که کسب امتیاز از ایران از راه فشار وارد کردن به این کشور جواب نمی دهد.

دولت سوریه
هم در این روز اقدام آمریکا را محکوم کرد و آن را “غیرقانونی” و ناشی از “تکبر” خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام وزارت خارجه سوریه به خبرگزاری رسمی سانا گفت که “این اقدامات یکجانبه براساس قوانین بین المللی غیرقانونی است و نشان می دهد که سیاست های دولت آمریکا به سلطه جویی و استکبار تمایل دارد.”

او که نامش فاش نشد گفت که دمشق همبستگی کامل خود با ایران برای مقابله با “سیاست های خصمانه” آمریکا را اعلام می کند و افزود: “رهبری، دولت و مردم ایران بر عواقب ناشی از این تصمیم فائق خواهند آمد.”

از سوی دیگر حیدر عبادی نخست وزیر عراق گفت که او با بی میلی تحریم های آمریکا را اجرا خواهد کرد.

او گفت: “ما از تحریم حمایت نمی کنیم چون یک خطای استراتژیک است، اما از آن پیروی می کنیم. به طور کلی تحریم ها غیرعادلانه هستند.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه عراق دومین وارد کننده بزرگ محصولات غیرهیدروکربنی ایران است و در سال ۲۰۱۷ حدود ۶ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرد.

به گزارش بی بی سی،  ترامپ سه شنبه در توییتر خود نوشت: “تحریم‌های ایران رسما اعمال شد. این تحریم‌ها شدیدترین تحریم‌هایی است که اعمال شده و تازه در ماه نوامبر باز هم تشدید خواهد شد. هر کس با ایران معامله کند، با آمریکا معامله نخواهد کرد. من به دنبال صلح جهانی هست، و کوتاه نمی‌آیم.”ترامپ

او همچنین در بیانیه ای گفت “ما همه ملل جهان را تشویق به برداشتن گام هایی می کنیم که برای رژیم ایران روشن کند که با یک دوراهی روبروست؛ یا رفتار تهدیدآمیز و بی ثبات کننده خود را عوض می کند و در اقتصاد جهانی ادغام شود یا مسیر انزوای اقتصادی را ادامه دهد.”

این شبکه خبری در ادامه گزارش داد: از سوی دیگر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به پیشنهاد اخیر دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران گفت که “ایران کشور توانمندی است و از گفت‌وگو واهمه ندارد.”

اما او افزود: “بعید است ترامپ اهل مذاکره باشد. هر روز یک سیاست متضاد و متفاوت را دنبال می کند. بیشتر اهل مزاح است. کسی که خودسرانه و یک جانبه از تفاهمی مثل برجام خارج شده است و هیج حمایتی هم از شرکای سنتی خود نداشته است چگونه می تواند ادعای مذاکره کند. اگر وی قابل اتکا و اعتماد بود که از تفاهم قبلی آمریکا خارج نمی شد.”