مدیر کل انتقال خون مازندران:

مدیرکل انتقال خون مازندران با تأکید بر اینکه سلامت خون مازندران بیشتر از کشورهای آمریکایی و هم‌تراز با کشورهای اروپایی است، گفت: حدود ۴۰ درصد از خون‌های اهدایی توسط بیماران خاص مصرف می‌شود.

به گزارش ونگ وا به نقل از فارس، اسماعیل پوریانی در  نشست خبری با اشاره به فلسفه دیرینی که در پی آن انتقال خون شکل گرفت، اظهار کرد: کشف گروه‌های خونی قدم مهمی بود که در پی آن تحول عظیمی در بحث انتقال خون به‌وجود آمد و از مرگ و میر ناشی از خون‌رسانی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه امروز در چهل و چهارمین سالروز تاسیس انتقال خون در ایران با شعار اینکه «مرا هزار امید است و هر هزار تویی» که رگ دهنده را به رگ گیرنده پیوند می‌ دهد، قرار داریم، افزود: مازندران بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص (سرطانی، تالاسمی، دیالیزی و هموفیلی ) دارد که بیشترین حجم مصرف خون را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تاکنون هیچ خونی وارد مازندران نشده است، اضافه کرد:  نه تنها طی این سال‌ها خونی وارد استان نشده بلکه مازندران در بحث ذخایر خون به‌عنوان استان معین تهران انتخاب شد.

این مسؤول تصریح کرد: حد ذخایر اهدای خون پنج روز است ولی در استان مازندران حد آن به حدود هفت روز رسیده که از ضریب امنیت بالاتری برخوردار است.

پوریانی یادآور شد: همچنین با فرهنگ‌سازی خوبی که انجام شده شاخص اهدای خون به‌ازای هر هزار نفر جمعیت در مازندران ۴۲ نفر است درحالی‌که این آمار در کشور  به‌ازای هر ۲۷ نفر است.

وی با اعلام اینکه  اهدای خون در دنیا به سمت بحث مستمر شدن پیش رفته است، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده حدود ۹۵ درصد ویروس هپاتیت B در افرادی مشاهده می‌شود که بار اول اهدای خون انجام می‌دهند که در این زمینه در دنیا برای بار اول از اهداکنندگان خون تنها نمونه کوچکی تهیه می‌شود تا سلامت فرد بررسی شود.

مدیرکل انتقال خون مازندران اظهار کرد: طرح حذف باراولی‌ها برای اهدای خون در مازندران نیز اجرا شده؛ به این صورت که از اهداکنندگان باراولی تنها نمونه گرفته می‌شود و پس از چهار ماه و تضمین سلامت خون با آنان تماس گرفته تا نسبت به اهدای خون اقدام کنند که با انجام این اقدام آمار انتقال بیماری‌های ویروسی به صفر می‌رسد.

این مسؤول یادآور شد: طی چهار ماه گذشته تاکنون ۵۷ هزار نفر به مراکز اهدای خون  مازندران مراجعه داشتند که از این تعداد ۴۴ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

پوریانی بیان کرد: خون از پلاسما سرشار از تمامی فاکتورهای مهم و سلول‌ها است که پلاسمای مازاد بعد از اینکه از نظر سلامت بررسی شد به کشورهای دیگر منقل می‌شد تا در تهیه داروها مورد استفاده قرار گیرد که در این مسیر در حال حاضر کشور ما از پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود.

وی با تأکید بر اینکه سلامت خون مازندران بیشتر از کشورهای آمریکایی و هم‌تراز با کشورهای اروپایی است، خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ درصد از خون‌های اهدایی توسط بیماران خاص مصرف می‌شود