استاندار مازندران با اشاره به تولید حدود سه هزار تن زباله در روز در استان گفت: با توجه به عملیاتی شدن طرح های کارخانه کمپوست و زباله سوز ، تا پایان سال جاری عمده مشکل زباله مازندران رفع خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی استانداری مازندران ، محمد اسلامی در همایش موانع فرهنگی توسعه پایدار مازندران افزود: تا پایان امسال در هیج جای استان که شیرابه زباله به زمین نفوذ کند، نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه مقابله با آسیب های وارده به اکوسیستم، محیط زیست، جامعه و سلامت و امنیت غذایی از برنامه های محوری استان است ، ادامه داد: طرح های حل معضل پسماند مازندران ساماندهی شده است و با جدیت سرمایه گذاری های لازم در خصوص پروژه های تعیین تکلیف نشده زباله نیز را دنبال می کنیم.
استاندار مازندران گفت: در تلاشیم تا پسماند را با یک فرهنگ واحد در خانه متوقف و ساماندهی کنیم و طرح تفکیک زباله از مبدا در استان آغاز شده است.
هم اکنون مازندران در مدیریت زباله و پسماند به ۹ منطقه تقسیم شده است و این تقسیم بندی هم مبتنی بر راه حل های اندیشیده شده برای حل معضل است.
مشکل پسماند مازندران قرار است با ایجاد ۲ نیروگاه زباله سوز در شهرهای ساری و نوشهر و احداث کارخانه کمپوست و زباله سوز در هفت منطقه دیگر حل شود.
گستردگی معضل زباله در مازندران سبب شده است تا مدیریت پسماند در این استان منطقه بندی شود تا برنامه ریزی برای حل آن با سرعت و کیفیت بهتری صورت گیرد.
زباله های تولیدی مازندران در حال حاضر در ۲۷ نقطه دفن یا انباشت می شود ، روش هایی که با توجه به محیط زیست شکننده مازندران به مثابه روشن نگه داشتن آتش کنار انبار ذخیره بنزین است .
استاندار مازندران با بیان اینکه اتاق فکر توسعه استان، نقش ایجاد فرصت همگرایی همه اقشار را به عهده دارد ، گفت: شناسایی مشکلات و موانع استان، احصاء اولویت ها و راه حل ها و گفت و گو و توافق بر راهبردها به منظور یافتن نقشه توسعه استان بر اساس آینده پژوهشی از اهداف و رویکرد های اتاق فکر توسعه است.
اسلامی با بیان اینکه اقتصاد کنونی نیازمند هجرت از بازار مالی به بازار سرمایه است تا نقدینگی ها در چرخ اقتصادی سالم حرکت کند، افزود: بر آنیم تا با جذب سرمایه های مردمی و انتقال آن به فرابورس و بورس و تبدیل این بنیاد به سهامی عام و حرکت دادن آن در مسیر قانونی، به یک ساختار اقتصادی پویا و مولد دست یابیم.
وی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل بالای مردم مازندران اظهار داشت: اگر خوب این توانمندی ها را ببینیم و ضمن تعامل و گفت وگو با مردم خوب صدای آنان را بشنویم، نرخ ایثار و از خودگذشتگی مردم استان در جهت توسعه بسیار بالاست.
وی توضیح داد: باید این ظرفیت ها را قدر بدانیم و با جریان مخرب فرهنگی و در راس آن فساد و تبعیض با جدیت برخورد کنیم.
اسلامی یادآور شد: باید با مولفه های بازدارنده توسعه مقابله کنیم و ما در برنامه خود به این مهم پرداخته ایم و هم چنان با جدیت به این اصل پایبند خواهیم بود.
وی ادامه داد: باید برای مقابله با فساد اداری، دولت را به سمت دولت الکترونیک سوق بدهیم ،جریان کوچک سازی دولت را جدی بگیریم و کارآمدسازی مدیریتی را تحقق ببخشیم.
استاندار مازندران با اشاره به این که تمام ظرفیت های اقتصادی استان در اختیار مردم و بخش خصوصی است، گفت: توانمندسازی این ظرفیت ها زمینه ساز توسعه استان است و باید آن را دنبال کنیم، وظیفه ما گره گشایی و رفع مزاحمت از فعالیت فعالان اقتصادی است.
وی، اظهار داشت: رفع برون رفت از تبعیض و فساد این است که نظام یکپارچه اطلاعاتی داشته باشیم و از محل گرایی و بخشی نگری خارج شویم و به مازندران یکپارچه بیندیشیم.
نماینده عالی دولت در استان مازندران با اشاره به این که سرزمین ما دارای ظرفیت های قابل بهره برداری و توان لازم برای اتصال به بازارهای بیرون است، افزود : توسعه زیرساخت ها و انجام سرمایه گذاری ها از سوی بخش خصوصی دو بال توسعه مازندران هستند که به جد پیگیری می کنیم.
اسلامی گفت: باید به کمک مردم کیفی سازی محیط زندگی مردم را انجام دهیم تا مردم ما به آسایش برسند ، باید با راه حل های ساده در مقیاس شهر و روستا، کیفیت زندگی مردم را تغییر دهیم و نباید بگذاریم مشکلات ساده به مرور تبدیل به چالش های بزرگ شود.