معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر شکوفایی جلبک ها در سواحل خزری را نشانه افزایش آلودگی این دریاچه دانست و گفت: به طور یقین با این وضعیت ،شرائط اکوسیستمی و زیست محیطی دریای خزر نامساعدتر شده است.

حسن فضلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جلبک‎های دریایی نقش بسیار مهمی در چرخه‎های بیوشیمیایی محیط‎ های آبی دارند و پایه و اساس زنجیره غذایی در اکوسیستم‎های آبی محسوب می‎شوند.
وی یکی از علت های افزایش جلبک در دریای خزر را افزایش دما اعلام کرد و بیان داشت: صد البته وقتی مواد مغذی در اثر افزایش آلودگی ها زیاد شود ، رشد توده ای جلبک ها بیش از اندازه خواهد شد.
وی به ورود آلودگی های مختلف از طریق رودخانه های منتهی به دریای خزر از سوی پنج کشور حاشیه این دریا اشاره کرد و گفت: از آنجاییکه دریای خزر همانند یک ‘ کاسه آب ‘ متصور است با ورود انواع آلودگی های صنعتی ، کشاورزی و نفتی روز به روز شاهد نابودی زیست محیطی این دریا هستیم.
خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه جهان حدود ۴۳۸هزارکیلومتر مربع وسعت دارد و طول خط ساحلی آن در جنوب حدود ۶۷۰ کیلومتر است که ۳۳۸ کیلومتر از دریای خزر در محدوده جغرافیائی استان مازندران و بقیه در استان های گیلان و گلستان واقع است.
جمهوری اسلامی ایران ، ترکمنستان ، جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و روسیه پنج کشور حاشیه دریای خزر هستند.
معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر وجود جلبک ها در محل شنا را به عنوان یکی از عوامل بیماری ،محتمل دانست و گفت: به هر حال رشد بیش از حد جلبک ها در اصطلاع علمی ‘ بلوم آلودگی ‘ محسوب می شوند و به نوعی عامل انتقال دهنده بیماری نیز می توانند باشند.
فضلی افزود: کارشناسان و محققان با نمونه برداری ها در حال بررسی شکوفایی جلبک ها در سواحل دریای خزر هستند.
مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا نشان می دهد ، جلبک های زیادی به صورت توده ای در برخی از مناطق ساحلی مشاهده می شود که برخی مواقع شنا کردن را برای مردم مشکل می کند.
دریای خزر از ۵۷۵ نوع گیاه ، یکهزارو ۳۳۲ گونه جانور و ۸۵۰ نمونه ماهی برخوردار است و ۹۰ درصد خاویار جهان از این دریا استحصال می ‏ شود .