رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به هدف‌گذاری برای اعزام ۳ تا ۵ هزار نیروی کار به آلمان، از نهایی شدن این تفاهم نامه بین دو کشور در شهریورماه خبرداد.

به گزارش عصرایران، سلیمان پاک سرشت در گفتگو با مهر، با اشاره فراهم شدن مقدمات اعزام نیروی کار ماهر ایرانی به آلمان گفت: در سفر اخیر به کشور آلمان موضوع اعزام نیروی کار ماهر یکی از مباحث مورد مذاکره بود که این گفتگوها با بخش دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی این کشور که متقاضی اصلی نیروی کار هستند، انجام گرفت.

جزئیات اعزام نیروی کار ماهر به آلمان
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در کشور آلمان فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد که این ظرفیت‌های شغلی در حال گسترش هستند، افزود: بنابراین کشور آلمان از متقاضیان بالقوه نیروی کار است اما این کشور ساختار و استانداردهایی برای جذب نیروی کار خارجی دارد که در قالب یک سیستم پیشرفته آموزش مهارتی تعریف و نظارت می‌شود؛ به این ترتیب که بعضا نیروهای خارجی متقاضی کار در آلمان باید پیش از ورود به بازار کار مهارت‌های لازم را در قالب دوره‌هایی در این کشور طی کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: علاوه بر اینکه صلاحیت نیروی متقاضی کار الزاما باید مورد بررسی قرار گیرد، متقاضیان باید شروط و مقدمات این کشور از جمله تسلط به زبان آلمانی و آموزش های شهروندی و مدنی را برای منطبق شدن با شرایط این کشور رعایت کنند.

پاک سرشت ادامه داد: به همین دلیل گفتگوها و مذاکرات ما برای اعزام نیروی کار ایرانی به آلمان ناظر بر همین شرایط و استانداردها بود که چگونه می‌توان فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای را به آموزش‌های مهارتی آلمان ارتباط بدهیم.

معاون وزیر کار افزود: در نتیجه مذاکرات، در مراحل مقدماتی مذاکرات این توافق حاصل شد که «تسلط بر زبان آلمانی» که توسط سازمان سنجش باید تایید می‌شود و «داشتن گواهینامه مهارتی شغل مورد نیاز»، شرایطی هستند تا نیروهای کار متقاضی در آلمان، باید داشته باشند تا در این صورت با همکاری دانشگاه علوم کاربردی آلمان وارد دوره آموزشی کوتاه مدت در آلمان شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور درباره نحوه مراجعه متقاضیان اعزام نیروی کار به آلمان گفت: در قالب این مذاکرات، توافقات اولیه بین ایران و آلمان صورت گرفته و تفاهم نامه ای آماده شده که پس از آن نحوه پذیرش و شرایط اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در قالب مذکرات ایران و آلمان یک ارتباطی بین نظام مهارتی ایران و نظام مهارتی پیشرفته برقرار می‌شود که به ارتقای سطح و مدل‌های آموزش‌های مهارتی کشور کمک خواهد کرد افزود: برای اینکه افراد صاحب کسب و کار شوند قطعا از فرصت‌های داخلی و خارجی استفاده خواهیم کرد که این اراده در دولت وجود دارد.

معاون وزیر کار با بیان اینکه به استناد آمار مسئولان آلمانی ظرفیت شغلی این کشور طی دهه‌های آینده به ۲۵ میلیون فرصت شغلی می رسد که فقط ۵ میلیون نفر آن از داخل کشور آلمان قابل تامین است اظهار داشت: بنابراین ۲۰ میلیون فرصت شغلی در آلمان باید از محل نیروی کار خارجی تامین شود که در این شرایط تصور ما این است می توانیم برای اعزام ۳ تا ۵ هزار نیروی کار به این کشور برنامه ریزی و هدفگذاری کنیم.

پاک سرشت درباره زمان توافق نهایی اعزام نیروی کار به آلمان نیز گفت: پایان مردادماه سفری به آلمان خواهم داشت که در این سفر شرایط و فرایندهای اعزام نیروی کار طراحی و تدوین خواهد شد و در نهایت تفاهم نامه اعزام نیروی کار به آلمان در شهریورماه نهایی می‌شود.