آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و لی کیانگ نخست وزیر چین روز دوشنبه با یکدیگر دیدار کرده و بر لزوم پایبندی کشورها به قوانین نظام تجارت بین‌الملل علیرغم اقدامات تجاری آمریکا تأکید کردند.

در قالب بخشی از سفر مقامات چین به برلین دو طرف توافقنامه‌های تجاری به ارزش ۲۳.۵ میلیارد دلار با یکدیگر امضاء کردند که شامل اجرای چند پروژه مشترک با حضور شرکت‌های دو طرف نظیر زیمنس، فولکس واگن، DASF و غیره است.

مرکل پس از این دیدار گفت: هر دو کشور خواستار پایبندی به قوانین سازمان تجارت جهانی هستند.

مرکل گفت: همانگونه که ما حجم بالای سرمایه‌گذاری مستقیم در آمریکا داریم در چین نیز سرمایه‌گذاری‌های مستقیم زیادی انجام داده‌ایم.

مرکل گفت: در واقع این یک سیستم چند جانبه مستقل است که در صورت اجرای درست آن و پایبندی به قوانین شرایط برد-برد چند جانبه ایجاد می‌شود.

وی با قدردانی از موضع جدید پکن در بهبود قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور گفت: بسیار مهم بود که ببینیم بازار چین نه فقط به حرف بلکه به عمل باز شود.

نخست وزیر چین هم در این دیدار گفت: تجارت آزاد نقش بسیار مهمی را برای دو کشور و همچنین اقتصاد جهانی ایفا می‌کند.

این دیدار مقامات چین با آلمان در حالی رخ می‌دهد که آمریکا در حال تشدید جنگ تجاری علیه پکن است. هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات ۳۴ میلیارد دلار کالا از چین را صادر کرد.

قرار است طی دو هفته آینده آمریکا برای ۱۶ میلیارد دلار دیگر کالای وارداتی از چین تعرفه ۲۵ درصدی اعمال کند.

آمریکا تهدید کرده است در صورت اقدام متقابل چین بر واردات ۵۰۰ میلیارد دلار دیگر کالا از چین تعرفه در نظر خواهد گرفت.

البته چین نیز اعلام کرد مجبور است به اقدامات آمریکا پاسخ متقابل داده و برای واردات ۳۴ میلیارد دلار کالا از آمریکا تعرفه گمرکی اعمال خواهد کرد.

منبع: اقتصادنیوز